6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Het spoor bijster met synchroniseren agenda's:(

Op mijn werk zijn we het spoor helemaal bijster met het synchroniseren van onze Mac agenda’s. Vroeger ging dat goed, met iCal. Sinds iCloud is het nog nooit (goed) gelukt. We werken allemaal met Macs. Probleem is dat er niemand echt technisch verstand heeft van Apple. Zelf werk ik al meer dan 20 jaar met Apple, maar ben helemaal niet technisch. Een ander is verstokt Windowsgebruiker en gebruikt Windows op zijn Mac. HOE kunnen we onze agenda’s (4 tot 5 agenda’s) met elkaar delen. Kan dat alleen in iCloud (via webbenadering?) of ook nog in iCal, wat ik een prettiger en mooiere agenda vindt. Eén persoon is bij het synchroneren al haar oude afspraken (die nog handig zijn terug te zien) kwijtgeraakt. Zowel hier op OMT als op Apple Support kan ik geen artikelen vinden die me simpel en duidelijk vertellen hoe we dit moeten doen! Liefst zonder oude afspraken te wissen. En kan ik ook op de iMac mijn eigen (simpele) werkagenda invullen, zonder mijn vrij volle privé agenda te syncen? Wie kan me helpen om orde in de chaos te krijgen!

Bijdrager
    -Mark-
    Bijdrager
    MacAanZee

Wat iCloud betreft staan daar dingen in die ik kan volgen. Hoe het werkt via iOS kan ik er niet zien. Of ik kijk verkeerd? Wat ik me afvraag: waarom werden bij synchronisatie van een collega al haar oude afspraken gewist? En: kan ik voorkomen dat mensen mijn agenda zien. Dat vind ik namelijk helemaal niet nodig. Maar de iCloudagenda op mijn (centrale) computer gaat vanuit mijn persoonlijke Apple ID. Kunnen anderen dan ook mijn agenda aanklikken zonder dat ik dat wil. Ik kan beter op de iMac een nieuwe (werk) agenda maken. NB: we werken hier nog met Snow Leopard en iPhone 4S

Bijdrager
    Ir.Bob

Snow Leopard heeft geen ondersteuning voor iCloud. Je zult dan ergens in het netwerk een iCal (aka calDAV) server moeten installeren. Of uitsluitend met de iPhones werken.

Niemand kan jou iCloud agenda inzien, tenzij zij het wachtwoord weten, of als je jouw agenda expliciet met hun deelt.

Bijdrager
    MacAanZee

Maar we hebben nu de iCloud agenda wel ingesteld via de webpagina: http://www.icloud.com. Werkt het op die manier dan wel met Snow Leopard?

Bijdrager
    FotoDirk

Je kan inderdaad via de web applicatie werken en dat kan op bijna elk systeem. De enige voorwaarde is dat de gebruikte browser alle opties die de site gebruikt ondersteund maar dat zal wel meevallen denk ik.

Die iCloud kan je ook eenvoudig instellen op je iPhone. Dan werkt de synchronisatie tussen iPhone en website toch al vlotjes.

Waarom je data verloren bent na de overstap naar iCloud zal helaas te maken hebben met een verkeerde handeling van de gebruiker. iCloud gooit het normaal (altijd met 2 woorden spreken) nooit vanzelf weg.

iCloud kan je ook in je iCAL (noemt nu tegenwoordig Calendar) gebruiken op je Mac als je minstens Lion hebt draaien. Dan werkt dat ook feilloos samen en heb je de website op zich niet meer nodig. Je kan de website dan nog gebruiken als je eens op een ander systeem naar je agenda wilt kijken (vb op vakantie of ergens bij iemand op bezoek).

In iCloud heb je de mogelijkheid om je agenda te delen met een andere Apple-id. Je kan kiezen dat die andere persoon alleen kan lezen of ook kan aanpassen. Eens je die sharing opzet dan wordt elke aanpassing aan de agenda ook automatisch naar die andere personen gestuurd. Elke agenda kan je een eigen kleurtje geven zodat je ze visueel nog goed uit elkaar kan houden.

Op Windows zal iCloud maar gelimiteerd beschikbaar zijn. Daar zal blijven werken met de website meestal de beste oplossing zijn.

Overzicht:
    Je kan meerdere agenda’s aanmaken, per agenda kan je kiezen of die in iCloud zit of op je Mac/iPhone.
    Een agenda op je Mac/iPhone kan je natuurlijk dan niet raadplegen op een andere apparaat.
    Per iCloud agenda kan je instellen of die geshared moet worden of niet naar 1 of meerdere personen (Apple-ids).
    Per geshare-de agenda kan je instellen of die andere persoon alleen kan kijken of ook nog eens kan aanpassen.

Mijn setup:
    1-mijn privé agenda in iCloud, deze wordt gedeeld met mijn vrouw. (vb fitness, iets gaan drinken met vrienden).
    2-familie privé agenda in iCloud, deze wordt gedeeld met iedereen in het gezin en iedereen kan editeren (vb uitstapjes, familiefeesten).
    3-4-5 mijn vrouw en beide dochters in iCloud hebben hun privé agenda met mij gedeeld (vb afspraak kapper, lessen school…)
    Iedereen in het gezin kan een agenda aanmaken die niet geshared wordt voor geheime afspraakjes in te noteren.

Al die agenda’s kan je raadplegen op je Mac/iPhone/iPad en zijn steeds in sync. Je kan ze ook bekijken via de website (vb op laptop werk).

Verder heb ik nog 2 Exchange kalenders voor 2 jobs. Die staan uiteraard als default ingesteld op de laptop van dat werk. Maar ook nog eens op mijn iPhone, dus daar heb ik alle 7 agenda’s in 1 mooi overzicht.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.