19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    whaha

Het raadsel van de soms snel leeglopende iPhone 5

Dames en heren, ik wil het volgende met jullie delen:

Mijn geliefde iPhone 5 heeft af en toe last van kuren. Het is me niet helemaal duidelijk of dit erger geworden is door iOS 9, want het probleem was er daarvoor ook al, maar desondanks neem ik dat mee in de analyse. Er staat inmiddels iOS 9.1 op.
    Daarnaast heb ik het apparaat nieuw gekocht en zit het apparaat 99,99% van de tijd in een LifeProof hoesje (sommige mensen menen dat het blootstellen aan de elementen invloed heeft op de prestaties van apparaten, vandaar dat ik het meld). Het ding ziet er dus uit zo goed als nieuw.

Desondanks zijn de prestaties minder geworden. Er is een tijd geweest waarbij ik 3 uur gebruikstijd haalde met 50% van de accu. Nu lijkt de accu soms zo snel leeg te lopen dat ik mijn smartphonehandschoenen (die dus niet werken…) niet eens uit kan zetten om mijn telefoon snel in de energiebesparingsmodus te zetten. Hij zakt dan spontaan van 19 % naar niets…
    Deze absurde drops in accupercentage komen ook voor op andere momenten, maar ik kan niet achterhalen waar het aan ligt. Ik heb gekeken naar apps die open stonden, apps die geüpdated werden, apps die op de achtergrond zaken doen, zware apps en weet ik wat meer. Desondanks wil ik graag uitsluiten dat dit een softwarematig probleem is, want anders vervang ik de accu voor niets. Gisterenavond heb ik het namelijk weer eens zitten te testen en het duurden letterlijk úren voordat de accu van 5% naar 1% was gegaan. Ik ben gewoon naar bed gegaan zelfs en pas ergens in de ochtend was de iPhone 5 naar 1% gegaan.
    Wanneer je daar naar kijkt, lijkt het mij dat het dus niet ligt aan de accu…alhoewel ik ook verhalen heb gehoord dat die accupercentages niet betrouwbaar zijn.

Wat verder opvalt is dat de ‘drops’ het meest voorkomen buiten. Het is meerdere keren voorgekomen dat mijn iPhone 5 leegliep terwijl ik naar huis toe fietste, alsof het ding wist dat hij daar weer opgeladen zou worden! Er zijn ook momenten geweest dat ik ik ‘m gewoon weer aangezet heb nadat hij uitviel en dan bleek het apparaat nog gewoon 42% accu over te hebben. Had ik al benadruk dat mijn iPhone dus vaak leegloopt wanneer hij in stand-by is en géén toegang heeft tot Wi-Fi?

Kan iemand mij uitsluitsel geven?
    Is er wellicht een app waarmee ik kan testen hoe goed de accu het nog doet?
    Zijn de ‘statistieken’ die de telefoon weergeeft over de accu betrouwbaar?

Bijdrager
    Dommel

Telefoon aan de lader leggen. Home + aan/uit knop tegelijk indrukken totdat het Apple logo tevoorschijn komt. Telefoon aan de lader houden.
    Gaan slapen
    Dag erna van de lader halen. De batterij is opnieuw gekalibreerd en dit heeft bij mij geholpen. Destijds bij m’n iPhone5!

Bijdrager
    eugy

Ik heb dit ook gehad. Ben naar de Applestore geweest, helaas konden zij geen gebrekkige hardware vinden.

Op aandringen is de iPhone destijds omgeruild. Helaas heeft dit niet geholpen. Wel weet ik nu dat het aan de software ligt. Waarschijnlijk een app die conflicteert.

Bijdrager
    Betatester

Als hij kout word gaat hij sneller uit op warnen is de oplossing

Bijdrager
    Betatester

Als hij kout word gaat hij sneller uit op warnen is de oplossing
    Hier hebben ze het er ook over

https://itunes.apple.com/nl/podcast/omt-cafe/id647592091?mt=2&i=333492613

Bijdrager
    Joid

Voer je serienummer van de iPhone hier eens in: https://www.apple.com/nl/support/iphone5-battery/

Bijdrager
    whaha

Bedankt allemaal!

@joid, ik heb voor de zekerheid mijn serienummer nogmaals ingevoerd, maar ook deze keer valt mijn iPhone 5 niet onder de slechte modellen.
    @timmermanj: moet je zó de accu opnieuw kalibreren? Dat verklaart een hoop, ik heb dat nog nooit gedaan op die manier, ik dacht altijd dat je daarvoor de telefoon leeg moest laten lopen of zoiets dergelijks. Ik ga het zo dadelijk meteen proberen in deze ‘lange nacht’.

Ik ga later vandaag op en neer naar Amsterdam en neem een PowerBank mee om te testen en te kijken of ik mijn telefoon normaal kan gebruiken.
    Ik zal ook letten op mijn app-gebruik. Ik gebruik weinig zware apps. Is het een idee als ik hier neer zet wat ik zoal gebruik? Ik doe het even. De apps die ik bijna altijd open heb staan zijn:

Mailbox
    Telefoon
    Instellingen
    Agenda
    WhatsApp
    Telegram
    Herinneringen
    Muziek (Nee, ik heb geen Apple Muziek, ik heb dat helemaal uitgezet.)
    My Data Manager
    Mijn Tele 2

Locatievoorzieningen staat alleen aan bij … Herinneringen, maar alleen als het nodig is.
    Sowieso vind ik dat Apple de herinneringen app wel een make-over mag geven.

Apps die ik zo nu en dan open heb staan, maar vaak afsluit:

Twitter
    Bankieren (Triodos)
    App Store
    Evernote
    DuckDuckGo
    9292
    Opera Coast
    Buienradar
    Weer

Bijdrager
    whaha

Ik heb een programma gevonden waarmee ik de gezondheid van mijn accu kon meten: Coconut Battery

Ik weet niet hoe ik een plaatje moet toevoegen, maar het ziet er niet goed uit…

Bijdrager
    Dommel

Je kan klikken op IMG en dan kan je een plaatje toevoegen. OMT maakt dan zelf een link.

Batterij kalibreren heeft niet geholpen?

Bijdrager
    SunKeeper

Jaja, coconutBattery op een iPhone. Grapjas.

Wat doet die My Data Manager eigenlijk? Toch hopelijk niet zo’n ding om je mobiele data gebruik te meten, want dat doet iOS zelf ook al. Dus overbodig, maar die apps staan wel bekend als grootverbruikers qua energie.

Kijk bij Instellingen ook naar Mobiel netwerk. Schakel daar alle schakelaars uit bij apps die geen mobiele data nodig hebben en alleen via Wi-Fi op internet mogen. Scheelt je energie en ook data uit je bundel.

Indien je ook Recente locaties nooit gebruikt (en Apple Maps), kun je dat beter uitzetten. Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Systeem > Veelbezochte locaties.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 10 maanden geleden door  SunKeeper.

Bijdrager
    whaha

Ik heb niet gezegd dat ik Coconut Battery als app gebruik om m’n iPhone. Ik zei specifiek ‘programma’ en ‘waarmee’. Ik heb niet gezegd dat het op mijn iPhone draait.

Batterij kalibreren heeft niet geholpen. Ik heb zondag mijn iPhone’s accu anderhalf keer gebruikt. Het ding heeft al moeite met lange telefoongesprekken, dus heb ik op locatie mijn iPhone weer op moeten laden, maar toen ik thuis kwam was ie weer maar kwart vol.
    Vandaag haalt ie het wel, maar vandaag heb ik ‘m ook amper gebruikt.

De instellingen heb ik helaas ook allemaal al langsgelopen en dat helpt niet.
    My Data Manager vind ik een fijn programma en gebruikt niet eens zo heel veel energie.
    Ik vind het veel overzichtelijker dan de data instellingen van de iPhone zelf. Ik vind statistieken wel leuk.

Bijdrager
    Nora is back

Je hebt volgens mij best veel gedaan om de hardware uit revalueren als boosdoener.

Om de software nu aan te pakken kan je 2 dingen doen.

Maak een reserve kopie in iCloud. Maak tijdelijk een nieuw ID aan. Herstel de telefoon en log in met het nieuwe ID. Gebruik de telefoon met alleen de meegeleverde apps. Kijk hoe dit gaat 1 dag. Zet vervolgens de apps die je gebruikt op de telefoon en kijk hoe dit gaat. Je zal wel wat contacten over moeten zetten, opnieuw invoeren voor het nieuwe ID. Dat kost even tijd maar vaak hebben mensen een duidelijke top 10 die echt veel gebruikt wordt, de rest is snel sporadisch.

Je kan ook een reservekopie maken en vervolgens de telefoon herstellen en met het oude ID inloggen. Gebruik dit zonder verder apps te installeren. Kijk hoe dit gaat 1 dag. Zet daarna de apps terug en kijk hoe het gaat 1 dag.

Wanneer verbruikt de tel meer, wanneer minder?

Bijdrager
    whaha

Bedankt voor je tip, Nora is back, maar dat is mij iets te drastisch en te veel werk.

Daarnaast, het is de hardware waar het aan ligt, want volgens coconutBattery is de capaciteit nog geen 50 % van het oorspronkelijke.
    De capaciteit is namelijk 702 mAh van de 1430 mAh! (49,1 %)
    Ik wilde dit laten zien met het plaatje dat ik toegevoegd had, maar blijkbaar komt dit niet over.

Het knaagt natuurlijk wel. Als het wél aan de software ligt, dan laat ik er wellicht zonder reden een nieuwe accu in zetten…
    Raak je echt niets kwijt als je een reservekopie maakt via iTunes en dan de hele telefoon hersteld naar de kale stand in het begin?
    Kun je gewoon weer alles terug krijgen als je vervolgens alles weer terug zet? Ik ben zo’n persoon die bang is voor data verlies…

Het aantal laadcycli is overigens laag, het is maar 505. Dat lijkt me nogal laag voor een telefoon die 2 1/2 jaar gebruikt is.
    Desalniettemin treed verslechtering van de accu schijnbaar al op bij 300 x.

Bijdrager
    Nora is back

Ik ben nog nooit data verloren bij een reservekopie. Maar ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Je moet verder wel aangeven welke data je wilt opnemen in de reservekopie. Daarbij wel even opletten.

Bedoel je dat bij 100% opgeladen je batterij een capaciteit heeft van 50%? Dan linkt er idd iets met de batterij te zijn. Wanneer je dan toch richting A’dam gaat, kijk even of je nog een afspraak kan maken bij de geniusbar. Soms kan je het treffen en ruilen ze je tel om:) Maar soms ook niet:(

Wanneer ze je tel omruilen moet je ook een goede reservekopie hebben, dus de reservekopie instellen is van groot belang. Van welke apps wil je data op emen in je reservekopie? Ik heb ‘m in iCloud staan. Wanneer je de kopie in iTunes maakt op een laptop kan je de laptop nog meenemen, kun je samen ook deze terugzetten mocht je een nieuwe tel krijgen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 10 maanden geleden door  Nora is back.

Bijdrager
    whaha

Ik heb zowel in iCloud als in iTunes een reservekopie, maar ik kom niet zo veel in Amsterdam, dat is maar incidenteel.
    CoconutBattery beweert dat mijn iPhone nu een design capacity heeft van 68,5 %. Nogal een verschil met eerst.
    Dat OS X programma beweert ook dat opladen via de computer beter is dan via het stopcontact. Kan iemand dat bevestigen?
    Het zou te maken hebben met dat langzamer opladen beter is voor de accu.
    Had ik bijna de beslissing genomen om een nieuwe accu er in te laten zetten… vage shit.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat je ook batterijinformatie van iOS-apparaten kon zien wist ik nog niet. Excuseer.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 10 maanden geleden door  SunKeeper.

Bijdrager
    whaha

Excuses aanvaard.
    Je kunt niet alle ontwikkelingen bij houden.

Helaas is het mij nog niet gelukt om het plaatje zó te delen dat het zichtbaar is.
    Alleen, meer dan 500 laadcycli is al best wel wat, toch?
    Het is niet toch vreemd dat een accu slechter presteert na 2 1/2 jaar?

Edit:

Inmiddels heb ik vandaag de accu(mulator) laten vervangen. Ik laat nog wel weten of mijn iPhone 5 nu weer naar behoren werkt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 10 maanden geleden door  whaha. Reden: accu laten vervangen

Bijdrager
    whaha

Afgelopen donderdag bij GSMsjop in Tilburg een nieuwe officiële iPhone 5 accu er in laten zetten en ik heb nog geen problemen ondervonden en al wél een stand-by tijd van 54 uur gehaald (inclusief 3 uur gebruik) op één lading. Volgens coconutBattery is de capaciteit van de accu nog niet 100%, maar die 90% die ik nu heb, bevalt me wel. Eerlijk gezegd heb ik mijn telefoon nog niet getest op lange gesprekken, maar dat komt vanzelf nog wel.

Ik durf nu dus wel te stellen dat het aan de accu lag.
    Mocht het daar onverhoopt tóch niet aan liggen, dan laat ik dat hier natuurlijk weten!

Nadat ik de accu had laten vervangen, kwam ik er achter dat je dit eigenlijk bij zo’n officiële ‘Apple Repair Center’ hoort te doen.
    Nee, ik had al geen garantie meer, dus het maakt niet uit.

Bijdrager
    whaha

Inmiddels heb ik al 2 1/2 week een nieuwe accu, maar de ‘design capacity’ is gedaald naar 80%, dus ik ga woensdag terug naar de winkel om de accu om te wisselen, want deze accu is dus niet goed. Bovendien heb ik 3 maanden garantie en zeiden ze dat het geen probleem is om om te wisselen. De afgelopen tijd heb ik de accu steeds gekalibreerd door hem leeg te laten lopen, op advies van de verkoper, maar inmiddels vraag ik me af of dit wel zo’n goed advies was. Volgens mij bestaan er nog altijd veel misverstanden over accu’s, want er zijn meer mensen die hun telefoon eerst leeg laten lopen voordat ze ‘m opladen. Daarom ben ik een nieuw onderwerp gestart waarin ik hoop misverstanden over accu’s uit de wereld te kunnen helpen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.