20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    fuen

Het perfecte videoprogramma?

Wat is nu het perfecte videoprogramma om wat video’s in elkaar te draaien? Onder windows was ik helemaal verslaafd aan MAGIX movie maker. Klinkt weer als een ‘easy to use homevideoprogramma’, maar je kon er veel mee. Natuurlijk zaten er ingebakken effectjes in, maar die moet je ook niet gebruiken.

Wat is onder mac een vergelijkbaar programma? De vorige iMovie was opzich wel leuk, ook met zo’n tijdlijn, maar erg beperkt. De huidige iMovie vind ik maar niets. Mooi voor homevideo’s, maar je kunt bijna niets zelf maken. Ik heb Final Cut Express geprobeerd, dat is wel ongeveer wat ik zoek, maar ik word gek vak dat renderen van de zooi voordat we eindelijk eens kunnen kijken. Premiere heeft (had?) dat ook, hoewel ik alleen met een hele oude versie daarvan heb gewerkt, en dat was ook nog eens onder windows.

Dus… wat is nu een ‘simpel’ programma, dat toch zo moeilijk en uitgebreid kan worden als je zelf wilt. Een beetje a ‘la final cut express dus, maar toch anders. Of wat is jou favoriete film-editing programma?

Bijdrager
    Nietzman

Ik zou zeggen, pak iMovie ’06 er eens bij, staat wel als download op de Apple site. Is dan waarschijnlijk meer wat je zoekt.

Bijdrager
    fuen

Die had ik eerst, dat schrijf ik hierboven, maar dat is werkelijk way too simple en beperkt.

Bijdrager
    KarelWillem

Wat mij betreft is dat i.d.d. nog steeds iMovie ’06 (ook bekend als iMovie HD).

iMovie 7.x is een draakje.

Wat vind je precies beperkt aan iMovie HD? Want er kan érg veel mee.

Het is hetzelfde als mensen die roepen dat je met iWeb niets kan omdat het zo beperkt is.
    Dan snap je toch niet helemaal de opzet van het programma ben ik bang voor.

Bijdrager
    dspiers

Ik denk dat er niet veel is tussen de huidige en oude versie van iMovie en de nieuwe Final Cut Express.

Ik denk dat je keuze beperkt is tussen deze twee/drie opties. Die huidige FCE is trouwens wel vrij veel veranderd met de eerste versies. Ook al zal je het ‘renderen’ nog zien. Maar dat houdt ook verband met het vermogen van je Mac. Final Cut Express zal zich anders gedragen op een quad core Mac Pro dan op een oude Mac Mini.

Bijdrager
    Truus

Ik gebruik Photo to Movie, Norrkross Movie en PulpMotion Advanced. Ze staan allemaal up MacUpdate.

Moderator
    unSOUND

Ik zou ook niet weten wat er nu precies zo “way to simple” is aan iMovie Hd… Je kunt er meer mee dan veel mensen denken…

Bijdrager
    fuen

’t viel me toch behoorlijk tegen. Ik wil greenkey’en, met stukkies van 0.05 seconde werken, video’s aanpassen, kleuren, enzovoorts, en het liefst ook nog handmatig. Gedeeltelijk kan dat nog met iMovie, maar het werkt allemaal niet zo handig.

Moderator
    unSOUND

Maar het kan wel… Kwestie van eens in de wereld van de toetscombinaties en plugins duiken…

Bijdrager
    Nietzman

Op wat voor machine draai je Final Cut dan? Dat ‘ie bij chromakeying moet renderen is nogal logisch, maar kleurcorrecties doet ‘ie hier realtime.

Bijdrager
    TheM4inframe

Met de nieuwe iMovie kan je echt héél veel het is alleen even zoeken achter de functies (ik heb bijvoorbeeld gevonden dat je gwn muziek kan toevoegen maar ook als achtergrond muziek wat dan weer voor/nadelen had)

Bijdrager
    Steff

Final Cut Express/Pro is helemaal niet moeilijk zolang je er maar de tijd voor neemt om het allemaal tot je te nemen. En juist daar gaat het al heel erg snel fout bij mensen als ze overal balkjes en knoppen zien staan.

Bijdrager
    iDarwin

ik

Bijdrager
    Bergbewoner

Ik werk zelf veel met Avid voor ingewikkelde dingen (werk), iMovie 08 voor simpele thuisvideo’s en Premiere CS3 voor ingewikkelde thuisprojectjes.

Al zou ik het liefst altijd op Avid monteren (op mijn mac), maar dat heb ik nog niet geinstalleerd.

Heb Final Cut ff geprobeerd, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Kben nog teveel Avid gewend……

Bijdrager
    Dick de Roos

Hoewel ik uit jouw berichten begrijp dat je veel wilt en blijkbaar gedaan hebt in het video-wereldje, vraag ik met toch af of je alle kneepjes en dingetjes wel onder de knie hebt.
    iMovie 6 was prima. De opvolger was anders, maar kan ook veel. Lees dit testje maar eens. O ja, even in het achterhoofd houden dat iMovie gratis bij de Mac geleverd wordt.
    Voor mensen die meer willen is er Final Cut Express (kost wat) en als je echt aan de slag wilt is er Final Cut Pro (kost meer).
    Van die laatste is er zelfs een hele internet-serie met allerlei handige tips . Als je die kent, ben je al goed bezig.
    Wat renderen betreft, dat is sterk afhankelijk van de “kracht” van jouw systeem. Bij een MacPro zal bijna alles real-time gaan.
    Verder is dat renderen (ik ga even uit van een minder krachtige computer) pas nodig als je flink wat beelden hebt bewerkt. En als je dan toch een paar uur ingespannen bezig bent geweest, is het best plezierig even koffie te gaan drinken. De Mac kan dan z’n gang gaan.

Bijdrager
    bosevents

ik heb deze Imac

Modelnaam: iMac
    Modelaanduiding: iMac7,1
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 2 GHz
    Aantal processors: 1
    Totaal aantal cores: 2
    L2-cache: 4 MB
    Geheugen: 2 GB
    Bussnelheid: 800 MHz
    Opstart-ROM-versie: IM71.007A.B03
    SMC-versie: 1.20f4

Maar bij final cut express 4 moet ik steeds renderen. Zelfs bij de dik gedrukten overgangen.
    Heb ik nu te weinig “kracht” of ligt het ergens anders aan?

Bijdrager
    NNicholas

Ik heb dezelfde iMac als hierboven maar ik kan ook mijn Timeline niet in realtime bekijken zoals in Premiere CS3. bij Premiere moet je gewoon op play drukken en dan speelt de timeline af. Bij Final Cut Pro moet ik altijd bij elke verandering renderen en dat is zwaar irritant.
    Kan je daar iets aan doen? Boven mijn Timeline zijn die 2 miniscule balkjes altijd rood en als ik dan render worden ze licht-blauw-paars-achtig.

Bijdrager
    acb

Dat constant renderen kan voorkomen worden door een instelling te wijzigen:

Van:

Naar:

Bijdrager
    NNicholas

Oke dankje:)

Maar ik zie bij die screenshot zo een “Fade”
    Ik weet wel wat dat is maar als ik die fade tussen 2 shots wil zetten dan duurt die maar 00:00;01 seconden en ik kan wel aanklikken dat die langer duurt maar dat veranderd helemaal niets in het filmpje…
    Doe ik iets verkeerd ofzo?

Bijdrager
    acb

Dan heeft het stukje video te weinig “vlees”, een overgang heeft een bepaald minimum aantal frames nodig om een overgang mogelijk te maken. Als dit niet lukt kun je zelf ook een fade maken met de Pen tool (P)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.