30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    Dick de Roos

Het OS-X Catalina-problemen draadje

Wij draaien hier in huis op de iMacs nu nog High Sierra (10.13.6) resp. Mavericks (10.14.6).

Als ik straks wil gaan updaten of een nieuwe Mac wil gaan aanschaffen, zullen we op Catalina over gaan.

De vraag is of ik dat wil. Ik lees veel problemen en gedoe met 10.15.x.

Ik weet dat de 32 bits apps niet meer werken, (waardoor o.a. Media Pro niet meer opstart) maar misschien loop ik tegen meer problemen op.

Ik denk dat FCPX wel werkt, maar hoe gaat Catalina met Word (welke versie wel/niet) om?

Of hoe werkt Catalina met Lightroom/Photoshop, om maar eens wat te noemen?

Steek ik mijn hoofd in een strop, of zijn de problemen met 10.15.x zolangzamerhand de wereld uit?

Kortom: hoopvolle, of juist treurige berichten zijn welkom!

Bijdrager
    McPim

Als je een nieuwe Mac koopt m√≥et je, tot die tijd doe het lekker niet en je hoeft nergens over na te denken. MS Word werkt vanaf de 2016 versie, en LR/PS (laatste versies) werken ook. Kleine probleempjes zijn er nog steeds maar geen drama’s of show-stoppers.

Bijdrager
    mowat

Na de installatie van Catalina ( op een externe HD om ,zoals ik bij elke nieuwe versie doe, eerst een tijdje te testen) had ik kleine maar geen echt zware problemen. Na de eerste update 10.15.1 leken die grotendeels opgelost. Maar na de volgende update 10.15.2 kwamen er plots een hele reeks terug . Vastlopende programma’s, enkel geforceerd af te sluiten.Elke dag wel firefoxproblemen , openen van excel en word documenten met numbers en pages ( MS Office was 32 bits en had ik verwijderd) gaven vastlopers. Het opstarten en afsluiten verliep tergend traag ( 5 tot 10 minuten) en met steevast een melding dat de computer omwille van een probleem afgesloten was. Ik heb nu gisteren de combo-update 10.15.2 ge√Įnstalleerd en nu lijken al die genoemde klachten verdwenen te zijn. Alle 32 bits programma’s zijn ondertussen ook van de catalinaschijf verwijderd. ( nog eens opgezocht via systeemoverzicht/apps). Superduper heeft ook een aangepaste versie uitgegeven om van de combinatie van de 2 catalina-delen een bootable image te maken en ook dat loopt perfect. Ik ben door de installatie van Catalina ook (verplicht) overgeschakeld van iTunes naar Muziek en van iPhoto naar foto’s. De eerstgenoemde verliep probleemloos. De andere gaf wel problemen die me vrij veel werk gekost hebben. En ik ben nog steeds van mening dat foto’s het slechtste appleproduct van de laatste jaren is ( nog steeds kan ik geen foto’s in albums op naam sorteren wat erg vervelend is en ook het diavoorstellingsysteem en het ontbreken van muziek toevoegen uit afspeellijsten is knullig)¬†¬† maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening en heeft ook niets met de werking van Catalina te maken.

Dus al en al ben ik op dit moment vrij tevreden met de werking van het systeem Catalina maar ik was en blijf ook van mening dat Apple beter om de 2 jaar een product kan afleveren dat vanaf de eerste versie volledig in orde is dan jaarlijks een versie op de markt te gooien dat pas na enkele updates degelijk werkt.

Ik zou de topicstarter aanraden Catalina toch eerst even op een aparte partitie of schijf ( image van bestaand systeem overzetten en daarover Catalina installeren) uit te testen alvorens definitief met  je hoofdsysteem  te stoppen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Zelf draai ik Catalina 10.15.2 op een MacBook Pro 2015 15 inch. Office 2011 dat 32 bits was en Adobe CS6 heb ik eraf gezwierd. Ik ondervind weinig problemen, alleen dat de albumillustraties in Muziek vaak ontbreken. Pages, Numbers en Keynote werken goed, op √©√©n vervelende bug na die nog steeds niet opgelost is bij Pages, als ik (frame) onderdelen van imdb wens te kopi√ęren en te plakken en de stijl te behouden loopt het nog steeds verkeerd, dat is nu al jaren… Voor de rest lijkt het stabiel. Helaas zijn er zoals mowat hierboven vermeldt een aantal handigheden weggelaten.

Bijdrager
    Free2be

Ik ondervind de volgende problemen met Catalina:

Youtube start  niet en ik dien meermaals het browser scherm te verversen.

Na een tijdje openen geen safari browser vensters meer, de aangesproken weblink blijft hangen op ongeveer 20% bij het opstarten van de site.

Als ik firefox opstart, kan ik gewoon weer vensters openen en gebruiken, enkel Youtube start niet bij het aanklikken van ’n filmpje.

Na een poosje krijg ik de berichten in mijn emails niet te zien, enkel de hoofding maar niet de inhoud.

Er zit dan niets anders op om de MacbookPro af te sluiten met de aan/uit knop en opnieuw op te starten.

Daarna komt weer alles tot leven…voor ’n tijdje.

Ik heb de hele schijf al gescand op virussen en malware, met verschillende toepassingen, maar geen fouten die boven komen.

Alles is up to date, laatste Safari versie, de recente Catalina update staat er ook op.

Soms krijg ik de kans om een rapport te versturen van het gebeurde voorval.

Zeer vervelend.

Heeft er iemand een advies, hoe ik het verder kan aanpakken?

Het is niet de bedoeling dat ik alles van de schijf ga halen en een kale versie ga installeren.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Free2be.
    Bijdrager
    Sylvester

Is er ergens een aparte topic over het probleem met de album illustraties bij het converteren van iTunes naar Muziek? Of kan dat hier?
    Iemand met dit probleem die het al opgelost heeft?

Bijdrager
    mowat

Ik heb enige tijd geleden de Catalina combo-update ge√Įnstalleerd en de meeste problemen zijn nu verdwenen. In de uitleg over de update is ook sprake van een oplossing voor de illustraties bij iTunes.

https://support.apple.com/kb/DL2028?locale=nl_BE

Bijdrager
    Sylvester

Ik heb er ondertussen 10.15.2 op staan, dus dat is dezelfde versie als die combo update.

Moet ik die dan toch installeren?

Bijdrager
    mowat

Zoals je hierboven kan lezen had ik er ook al 10.15.2 op staan maar toch heeft de combo-update blijkbaar problemen opgelost.

Ik las hierover hetvolgende :

If anything has gone wrong with any of the previous updates, running the combo will generally clean up the problem, while a delta might leave it broken. In fact, sometimes re-running the combo on an already-updated computer will fix problems like this, so it’s a useful trick to have in your troubleshooting repertoire. (Mind you, the types of problems this solves are rare; but they tend to be ones that otherwise would’ve involved hours of troubleshooting and hair-tearing, so it’s often worth a try.)

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>Free2be op 23 december 2019 om 09:53</p>
    Ik ondervind de volgende problemen met Catalina:

Youtube start  niet en ik dien meermaals het browser scherm te verversen.

Na een tijdje openen geen safari browser vensters meer, de aangesproken weblink blijft hangen op ongeveer 20% bij het opstarten van de site.

Als ik firefox opstart, kan ik gewoon weer vensters openen en gebruiken, enkel Youtube start niet bij het aanklikken van ’n filmpje.

Na een poosje krijg ik de berichten in mijn emails niet te zien, enkel de hoofding maar niet de inhoud.

Er zit dan niets anders op om de MacbookPro af te sluiten met de aan/uit knop en opnieuw op te starten.

Daarna komt weer alles tot leven…voor ’n tijdje.

Ik heb de hele schijf al gescand op virussen en malware, met verschillende toepassingen, maar geen fouten die boven komen.

Alles is up to date, laatste Safari versie, de recente Catalina update staat er ook op.

Het is niet de bedoeling dat ik alles van de schijf ga halen en een kale versie ga installeren.

Probeer kale Safari / firefox zonder plugins / extensies. Kijk of Youtube dan wel normaal werk. Kan zijn dat het in conflict is met bepaalde plugins.

Kale systeem (schone installatie) is wel wat ik dacht, eerlijk gezegd. Je MB is nog lang niet afgeschreven. Probeer eens een nieuw gebruikersaccount te aanmaken en daar kijken of Youtube normaal werkt. (Systeemvoorkeuren / Gebruikers en groepen, dan nieuwe gebruiker aanmaken en daar inloggen, kijken wat er gebeurt)

Verder, enige issue hier is dat macOS voor mij denkt te invullen terwijl ik typ, soms krijg ik al typend ongewenste extra letters in invulveld. Had ik bij vorige macOS niet. Verder werkt Catalina hier vlekkeloos.

Bijdrager
    linkaran

Na de zoveelste opgeblazen videochip overgeschakeld naar een “nieuwe” refurbished imac.

waar catalina al opstond. Via de migratietool mijn mojave configuratie erop gezet..iets te overhaast want hed even niet door dat 32 bits appplicaties niet meer ondersteund worden. Een aantal programma’s zijn dus om zeep geholpen.. Daar leer ik mee leven, mijn data en dus ook allerlei programma eigen aanpassingen bewaar ik separaat en het geeft weer een impulse om eens van geijkte paden te geraken..

Waar ik wel van baal is dat al mijn albumafbeeldingen die ik in Itunes heb aangelegd, en niet separaat opgeslagen heb…nu verdwenen zijn..Ik snap werkelijk niet dat apple zich steeds verder verwijderd van zijn userbase. arrogantie ten top

Itunes wat nu muziek heet is bij mij dus exit en ga ik niet meer gebruiken. Ben er wel heel erg klaar mee zogezegd. Net als beheren van foto’s gebruik ik daar nu een andere applicatie voor. want ook daar maken ze een bende van en wordt er niet gekeken naar wat gebruikers willen.

Waar ik ook erg van baal is dat in de finderweergave de optie carousel eruit lijkt te zijn. ik vond dat een heel prettige wijze om snel door efbeeldingen te scrollen. Ik kan het nergens meer vinden dus ga er van uit dat ze het eruitgesloopt hebben. ¬†Deze apple is wel mijn laatste…mijn tooltjes die ik nu niet meer kan draaien verhuizen naar een windoos bak met flinke renderkracht erachter want ook daar gaat apple volledig voorbij aan prosumer gebruikers. De prijzen van de nieuwe macs met krachtige componenten slaan werkelijk nergens op en het plotseling niet meer ondersteunen van Nvidea is een streek waar je als gebruiker niet blij van wordt. het vertrouwen in de koers van apple is bij mij volledig opgedroogd…toch zonde van meer dan 30 jaar trouw aanhangen…

Bijdrager
    KarelWillem

Het macOS Catalina-problemen draadje.

Bijdrager
    Shmoo

Waarom bestaat er eigenlijk geen slachtofferhulp voor mensen van 32-bits applicaties.

Heeft de overheid geen plicht om deze burgers op te vangen?

Bijdrager
    linkaran

ow ja en keychain met al mn wachtwoorden is ook leeg…

wel staat er een mapje op de desktop met verplaatste onderdelen…daarin ook een map met keychainbestand Verder tottaal onduidelijk hoe je die bestanden terug moet zetten.

Bijdrager
    linkaran

Wat betreft 32 bits applicaties:

ik heb paralels ooit geinstalleerd maar na een update van mijn all time licentie naar een abbonee licentie heeft paralels besloten de versie uit te kleden en kon ik ineens maar een gedeelte van mn geheugen gebruiken als ik windoos draaide via paralels..ik moest upgraden naar de pro versie werd me verteld…hup weer dokken…na klachtindienen heb ik een jaartje gratis de pro mogen gebruiken maar toen die afliep heb ik die niet geupgrade..Nu draaide ik op die windows nogal wat 32 bits applicaties waar ik danig aan verknocht ben…jaren 90 software waar ik als een blinde de weg weet…

Tijdens het migreren van mojave naar catalina uit balorigheid toch maar weer 90 euri ertegenaangesmeten om windows via paralels te draaien want ben toch wel benieuwd hoe en of mijn oldscool windowsapplicaties draaien…en verdomd als het niet waar is….Corel7, Imagine3d, particle illusions, Vistapro fractal landscape editor en nog wat illustere abandonware exe bestanden fietsen gewoon als vanouds!..en retesnel! ¬†toch wel weer stoer maar ik vertik het om windows 8 te upgraden naar win 10 want ik voel de 64 bits bui alwel weer hangen.;)

Bijdrager
    whaha

Blij dat ik dit draadje lees.

Ik heb een oude printer met een 32-bit stuurprogramma dat geen update meer krijgt.

Het is niet dat ik veel print, maar mijn iTunes doet het gewoon goed, dus ik blijf wel even hangen op Mojave.

Wel jammer, want ik wilde mijn Xbox One controller gaan gebruiken op mijn iMac. Dat kan niet onder Mojave…

Bijdrager
    McPim

whaha op 6 januari 2020 om 18:06
    Blij dat ik dit draadje lees.¬†Ik heb een oude printer met een 32-bit stuurprogramma …

Dat wist je in juni al joh, dat 32 bit niet meer werkt.. Uitgebreid besproken toen. En dat laatste kan toch al járen..?

Bijdrager
    whaha

Bedankt voor de laatste link! Nu hoef ik nog steeds niet up te daten naar Catalina. Thanks!

Ik weet dat mijn printer het niet meer gaat doen als ik update. Daar heb ik nog steeds geen oplossing voor bedacht.

Bijdrager
    McPim

Welke printer is het? Heel veel printers werken via de ingebouwde macOS drivers, zie hier voor een lijst. Zo niet is er geen oplossing behalve een nieuwe kopen.

Bijdrager
    whaha

Ik snap niet heel veel van die pagina waar je naar verwijst. Mijn printer staat er wel tussen, maar die is 10 jaar oud, die ondersteunt toch helemaal geen Airprint dan? Waar haalt Apple die stuurprogramma’s dan vandaan?

Er staat: “Als u een oudere printer hebt die de technologie voor het afdrukken zonder stuurprogramma’s niet ondersteunt, installeert uw Mac mogelijk automatisch de stuurprogrammasoftware die nodig is om het betreffende apparaat te gebruiken.”
    Ik heb een beetje moeite met die ‘mogelijk’.

Daarnaast heb ik nog een 32-bit spel dat ik opnieuw moet kopen als ik het wil blijven spelen. Er is namelijk geen 64-bit versie van. Nu heb ik wel Windows op mijn computer staan, maar ik heb dat spel via Aspyr gekocht, dus zelfs als ik het w√©l ‘gewoon’ wil spelen op Windows, dan moet ik het opnieuw kopen.

Ja, ik weet dat Aspyr hier de schuldige is, maar dat maakt mijn probleem niet kleiner.

Bijdrager
    McPim

whaha op 12 januari 2020 om 16:16
    Waar haalt Apple die stuurprogramma’s dan vandaan?

Van Apple ūüôā. Die zitten in macOS of worden on demand gedownload als je de printer installeert. ‘Mogelijk’ lees ik zo: als je printer in de lijst staat, die lijst is namelijk een overzicht van de printers waarvoor Apple de driver levert.

Als je dat spel niet wil aanschaffen moet je niet upgraden, dan heb je ook geen ‘probleem’.

Bijdrager
    whaha

Ah zo. Kijk, dat maakt het wel interessanter.

De printer is namelijk het grootste bezwaar. Tegelijkertijd maak ik zelden afdrukken. Het is alleen suf als ik dat wél zou willen, dat ik dan zou moeten uploaden en rebooten om iets te kunnen afdrukken. Als dat verholpen wordt, zie ik upgraden minder donker in.

Verder heb je gelijk. Als ik op Mojave blijf dan kan ik dat spel spelen. Dan heb ik geen probleem.

Eerder deze middag heb ik het gespeeld om te kijken of ik het leuk genoeg vind om de upgrade / update voor uit te stellen en/of dat ik het opnieuw wil kopen. Ik vind het spel minder leuk dan ik het vroeger vond. Dus het is een minder prangende kwestie. Ik twijfel ook of Aspyr indertijd, 15-08-2018, had kunnen weten dat het ‘gepulled’ zou gaan worden. Ik vermoed van wel.

Dan houden we alleen mijn verwachtingen wat betreft Apple Muziek (de app) en dergelijke over. Ik zou het niet leuk vinden als ik albumillustraties kwijt zou raken. Erger zou ik het vinden als ik mijn metadata van iTunes kwijt zou raken in verband met afspeellijsten.

Weet iemand hoe het daarmee zit?

Bijdrager
    McPim

whaha op 12 januari 2020 om 17:24
    … in verband met afspeellijsten.¬†Weet iemand hoe het daarmee zit?

Vroeg je in juni ook al, en kreeg je antwoord op. Van mij.

Ik hou m’n hart vast voor alle teksten die we van je krijgen als je w√©l gaat upgraden. Ik zou het gewoon niet doen whaha, dat geeft een hoop rust.

Bijdrager
    whaha

Je hebt gelijk McPim.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik verbaas mij elke keer weer dat een hoop mensen denken dat als er een nieuwe versie van het OS uitkomt je moet updaten.

Dat hoeft dus niet perse en zeker niet als dit mogelijk problemen veroorzaakt.

Dus wanneer ‘moet’ je updaten? Je moet updaten als je gebruik wilt maken van √©√©n of meerdere mooie / goede / belangrijke programma’s en dat nu niet kan omdat je systeem te oud is en / of je gebruik wilt maken van (baanbrekende) nieuwe hardware technologie√ęn.

Wanneer moet je (hoef je) niet te updaten? Als je alles kunt doen wat je wilt en niets mist wat je workflow sterk positief zou kunnen be√Įnvloeden.

PUNT.

En zeker in het geval van Catalina dat geen 32 bit meer ondersteund zou je twee keer moeten nadenken over wat belangrijk is n.l: Heb ik perse die vaak triviale nieuwigheidjes nodig ten kostte van wat er nu werkt? Neem b.v. ‘Music’ de vervanger van iTunes. Is dat het verlies van √©√©n of meer andere (32 bit) programma’s waard of mogelijk zelfs een printer?

Bijdrager
    whaha

Waarom mensen denken dat dat ‘moet’?

Ik denk dat je daar Apple de schuld van kunt geven.

Ik weet bijvoorbeeld echt niet hoe ik van die ‘1’ afkom bij systeemvoorkeuren in mijn dock, zonder dat ik systeemvoorkeuren uit mijn dock haal.

Alleen dan word je er ook nog eens elke keer aan herinnert als je op het appeltje drukt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dus jij zou over gaan naar Catalina om dat “1” tje kwijt te zijn terwijl het niet meer ondersteunen van 32 bit meerdere nieuwe problemen kan veroorzaken?

Bovendien zal dat “1” tje er dan waarschijnlijk nog steeds staan want bij mij was het een corrupt voorkeuren bestand.

Ik heb geen idee waarom jij dat getal ziet staan maar ik had dat dus ook en na het wissen van de voorkeuren van systeemvoorkeuren was het weg. Die voorkeuren staan dus in de map “preferences” in je thuisbibliotheek.

p.s: Het wissen van deze voorkeuren (“com.apple.systempreferences.plist“) be√Įnvloed niet je feitelijke systeemvoorkeuren.

Bijdrager
    whaha

Hey, bedankt voor het idee hendrik ijzerbroot!

Nee, er zijn een paar opties die me wel interesseren, zoals apparaatvrije tijd & Apple Arcade (goed dat ze die samen uitbrengen!). Verder was er nog iets dat ik wel interessant vond, maar ik weet zo snel niet eens meer wat het was… oh my.

Bijdrager
    whaha

Ik weet weer wat de aanleiding was om naar Catalina te updaten.

Bij iOS 13 heb ik de herinneringen app van een update voorzien. Ik ben nog steeds van mening dat daar niet goed werd aangegeven dat je Catalina nodig had om te kunnen synchroniseren met je computer. Aangezien ik dus geen Catalina heb, kan ik dus tussen mijn telefoon en mijn computer niet langer synchroniseren. Dat is ergens best vervelend, aangezien de herinneringen app voor mij best belangrijk is.

Het hele suffe van het verhaal is dat ik inmiddels gewend ben aan het feit dat ik het alleen op mijn telefoon kan doen. Het rare is alleen dat de app in veel opzichten er beter op is geworden, behalve in het belangrijkste: registeren dat iets is afgetekend. Op de een of andere manier duurt het lang voordat de app terugkoppelt dat je het bevestigd hebt. Ik denk dat dit komt, omdat ie steeds via iCloud probeert te synchroniseren – wat dus niet kan.

Maar ja, om daar nu voor te updaten. Liever had ik de oude herinneringen app terug – maar dat kan ook al niet. Bleh.

Geen probleem dus, wel een enorme ergernis, een beetje Windows achtig als ik zo vrij mag zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 4 dagen, 5 uren geleden door whaha.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zo vrij mag je van mij best zijn hoor. Want ik vind dat Apple sinds een aantal jaren (mogelijk sinds Cook) geregeld rare sprongen maakt vooral gericht op het uiterlijk (zodat je steeds iets nieuws krijgt om aan te wennen) en echte bugs die soms zo zichtbaar zijn als een vlieg op je neus niet aanpakt…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.