14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Maddux

het OR streepje

weet iemand toevallig hoe je het OR streepje typt met een macbook pro? ik heb het dus over dit streepje (copy-paste) |

één van de weinige karakters die ik nog niet gevonden heb op mijn keyboard alvast bedankt…

Bijdrager
    Koetjesreep

Naars de enter? | ->

Bijdrager
    nookie

Die zit op je toetst van de backslash, shift-backslash.
    Volgens mij varieert de grote van dit streepje bij bepaalde lettertypes.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Letten we even op?:) Maddux komt uit België en heeft dus waarschijnlijk een AZERTY toetsenbord — en daar zit de | niet zo eenvoudig op, volgens de Toetsenbordweergave. Maar druk maar eens [option][shift]L in …

Bijdrager
    Koetjesreep

+1 veur jou!

Bijdrager
    casperrrrrrr
    ”Jakko

Letten we even op?:) Maddux komt uit België en heeft dus waarschijnlijk een AZERTY toetsenbord — en daar zit de | niet zo eenvoudig op, volgens de Toetsenbordweergave. Maar druk maar eens [option][shift]L in …

Als Maddux dat in het vervolg dan ook even wilt vermelden aangezien we hier op een NL forum zijn…:)

Bijdrager
    iJoost

Kom, kom, dat staat er toch bij elk bericht van Maddux naast. Dat lijkt me ruim voldoende.;-)

On topic: Je kunt Toetsenbordweergave onder het taal-vlaggetje rechtsboven in je menubalk zetten. Daarmee kun je uitzoeken hoe je bepaalde codes die niet op je toetsenbord staan maar wel mogelijk zijn kunt tikken.

Bijdrager
    Koetjesreep

Kom, kom, niet iedereen let op het vlaggetje bij elke naam, sommige hebben wel iets beters te doen in hun leven. ;-)

Bijdrager
    iJoost

Je hoeft er ook alleen maar op te letten als je gaat eisen dat Belgen in elk bericht vermelden dat ze Belg zijn… In alle andere gevallen kun je het ook negeren. ;-P

Bijdrager
    Koetjesreep

Daar heb je een heel groot punt.

Moderator
    Poezenbeest

Tsja… het is maar hoe ver je kijkt… OMT is een Nederlandstalig forum voor de Benelux… dus je kan hier Belgen treffen (zoveel Nederlandstalige Luxemburgers zijn er niet) en dus kan je Belgen net zo hard verwachten, als Nederlanders… alhoewel er iets minder Belgen (Vlamingen) zijn, dan nederlanders…

Bijdrager
    casperrrrrrr

Ja maar jullie gaan er nu vanuit dat iedere Belg op het forum een Azerty toetsenbordindeling gebruikt…

Bijdrager
    mowat

Niet allemaal Casperrrr ,
    maar ga er toch maar van uit dat bij 90 % van de in België gebruikte computers een azertytoetsenbord gebruikt wordt.

Dat is waarschijnlijk ook wel deels historisch gegroeid omdat in België nu eenmaal veel Frans gebruikt wordt en voor het tikken van franstalige teksten is een azerty handiger.Vrijwel alle opleidingen (secretariaat , kantooropleidingen e.d.) gebruiken ook azerty voor de opleidingen , en dan blijf je natuurlijk nadien ook privé op azerty werken.

Op de 3 vrij grote bedrijven waar ik ooit gewerkt hebt was geen enkel qwertytoetsenbord te vinden , alhoewel het alledrie in België gevestigde Nederlandse bedrijven waren. Enkel in een filiaal van één van deze bedrijven dat op de grens gevestigd was stonden ongeveer 50% qwerty en 50 % azertyborden. Iedereen , Nederlanders en Belgen ,gebruikten de 2 types door mekaar ( in een 3 ploegendienst had je geen eigen machine en moest je gewoon nemen wat beschikbaar was) en daar had niemand problemen mee. Als je achter een machine zat tikte je gewoon in azerty of qwerty zonder er verder bij na te denken.

Het is een wat lang antwoord op je uitspraak , maar inderdaad , jullie mogen er van uit gaan dat België in het algemeen op een azerty werkt.

m vr gr

mowat

Bijdrager
    Maddux

[option] [shift] L deden het inderdaad:-) Dank voor de vele reacties:mrgreen:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.