3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    susie

Het omgekeerde van "Objecten -> Uitbreiden" in Illustrator CS5

Men kan een illustratie van landschap of dergelijks uitbreiden om zodanig te kunnen bewerken.
    “Objecten -> uitbreiden”

Maar als ik daarmee klaar ben, wil ik graag dat de illustratie niet meer bewerkbaar is. (tegen over gesteld van “uitbreiden”.)
    Met welke optie kan ik het gebruiken? Of is het wel überhaupt mogelijk?

Moet nadien onbeperkt kunnen vergroten/verkleinen zoals een vector afbeelding betaamd.

Dit vraag ik, omdat ik uit een abstracte achtergrond een figuur uit wil “knippen”.
    Maar dan valt een onderdeel die je bij “Effecten” gebruikt weg. (transparantie/verloop)

Ik kan het via ander omweg doen, door in Indesign te plaatsen.

Maar het wordt een logo, en moet liefst als een vrijstaand ai bestand kunnen aanleveren bij de drukkers.

Wat ik nu wil, is dat onmogelijk?

Moderator
    Night

1) Groepeer het gedeelte dat je wil tonen.
    2) Maak een vorm dat de rand aangeeft van het gedeelte van het gegroepeerde object dat je wil tonen
    3) Kies Object > Clipping mask
    4) Groepeer het masker met de objectgroep

Je hebt nu een uitgesneden gedeelte van je object. Deze hele groep (masker + objectgroep) kun je onbeperkt schalen etc. zoals een – zoals jij het noemt – vector afbeelding betaamt.

Bijdrager
    susie

Hallo Night,

Bedankt voor je snelle reactie.

Uiteraard heb ik de Object > Clipping mask geprobeerd.

Krijg dan een waarschuwing venster van het programma Illustrator:

“Omdat het onderste object zeer complex is, kunnen zich problemen voordoen bij het afdrukken of bekijken van een voorvertoning van het document als het object als masker wordt gebruikt. Wilt u het object toch als masker gebruiken?”

Dan klik ik op OK.

Zie ik niks, alles weg.

Daarom ook de vraag of de onderliggende “schilderij” als plaatje kan (zie maar als een JPG) maar dan als vector.
    Dan zou ik het pas de knipmasker kunnen gebruiken, zonder dat de programma het te complex vindt.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.