25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    leopard

Het nut van maintenance

Wat is eigelijk het grote nut of misschien niet om af en toe maintenance, dagelijks, wekelijks en maandelijks uit te voeren? Lijkt wel een rare vraag !!

Bijdrager
    AppleStef

Wat versta jij onder ‘maintenance’ ?

Bijdrager
    Macosxachist

Geen rare vraag, maar het antwoord is verbazend simpel: het systeem weet zich prima zelf te redden. En blijf in vredesnaam van al die handige ‘schoonmaaktooltjes’ af, want anders gaan we je hier nog vaker met vragen zien.:lol:

Bijdrager
    stavos

De enige vorm van echte maintenance die ik toepas op mijn MacBook is het zo nu en dan kalibreren van mijn batterij. Ow, en het vinger-vrij / schoonmaken van mijn scherm en de unibody met een doekje.:wink:
    Onder de motorkap organiseer ik mijn eigen bestanden, maak ik backups (laat ik eigenlijk doen..) en schrijf ik grotere hoeveelheden data weg naar de harde schijven in mijn netwerk, om de harde schijf van mijn MacBook te ontlasten. Voor de rest niets! Wat Macosxachist al zegt, software matig je systeem opschonen levert vaak meer problemen op dan dat het goed doet. Het is een Mac, geen Windows machine. Dus vergeet termen als defragmenteren maar snel..

Bijdrager
    leopard

Maar ik heb geen tooltjes op mijn iMac staan.

Bijdrager
    stavos

Houden zo! :thumbsup:
    Schoonmaken van je scherm, opruimen van je harde schijf en backups blijven dan over voor je “maintenance”. Hoe vaak je dat doet, is van verschillende factoren afhankelijk..:wink:

Bijdrager
    leopard

Ik voer enkel 1 keer per maand de schijfprogramma’s uit, meer niet.

Bijdrager
    leopard

Het opruimen van de harde schijf is dus waarschijnlijk, de overtollige programma’s verwijderen, maar die heb ik zeker niet te veel. Mijn schijf bezit enkel het broodnodige van programma’s.:lol:

Inactief
    Anoniem
    leopard op 07 augustus 2011

Ik voer enkel 1 keer per maand de schijfprogramma\’s uit, meer niet.

Zelfs dat is niet nodig, tenzij je problemen hebt. Gewoon lekker je Mac gebruiken!

Bijdrager
    BenR

is een programma als memory sweeper pro dan af te raden bijvoorbeeld?

Bijdrager
    mowat

Je hoeft geen “tooltjes ” op je Mac te hebben of te gebruiken.
    In je Mac is ingebouwd dat hij zelf het nodige onderhoud doet.

http://support.apple.com/kb/HT2319?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    AppleStef

@BenR

Heb je mss te weinig RAM? Dan zou ik eerder wat bij kopen.

Inactief
    Anoniem

@BenR: Wat doet die app?

Bijdrager
    AppleStef
    Bijdrager
    mowat
    Bijdrager
    leopard

Maar ze zetten er wel een heleboel troep aan toeltjes in de App Store dat niet begrijpelijk is, dat een Mac allemaal zelf doet.

Bijdrager
    mowat

Leopard ,
    Als een platenhandelaar liedjes van ” Frans Bauer ” verkoopt wil nog niet zeggen dat dat zijn smaak is of dat de muziek goed is .:wink:

PS : niets persoonlijks tegen Frans hoor !

Inactief
    Anoniem

Memory Sweeper Pro is the best tool to free your memory and boost the performance of your Mac.

Click a single button, and your computer will speed up!

Every time you open a file on your hard drive, your computer uses up some memory. This is usually a good thing, but it can become full of stuff you don’t even need anymore… sometimes by more than half! Memory Cleaner gets rid of all this junk.

Ze weten zelf niet eens hoe hun tooltje heet – prutsers. Nogmaals de Mac doet dit al voor je indien nodig, zonde van je geld.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    leopard op 07 augustus 2011

Maar ze zetten er wel een heleboel troep aan toeltjes in de App Store dat niet begrijpelijk is, dat een Mac allemaal zelf doet.

Als een app aan de basisregels voldoet (dan wordt het toegelaten), zal het Apple een zorg zijn of je zo’n programma serieus neemt of niet.
    Apple adverteert met: “OS-X het modernste en meest geavanceerde operating system”. Dat is maar al te waar en daarom zijn al die ‘hulpmiddelen’ niet nodig. Mijn iMac (i7 mid 2010) staat 24/7 aan en draait al meer dan een jaar probleemloos en snel zonder ook maar 1 tooltje.

Waarom vraag je je af, kun je die tools dan kopen om er iets mee te doen wat eigenlijk niet nodig is?
    Simpel: $$$$$$$$$$$$$ verdienen!

Toch kan zo’n tool een heel enkel keertje nut hebben bij een bepaald probleem. Maar als je weet waar je moet zoeken, kun je zelfs dat probleem ook zonder dat tooltje oplossen. Het echte probleem wat dan om de hoek komt kijken is dat als je niet weet waar je moet zoeken, je automatisch ook te weinig weet over wat dat tooltje kan aanrichten bij ondeskundig gebruik!

OS-X doet alles al zelf om een goede performance te garanderen, voorop gesteld dat je geen crap installeert of beta’s etc.

Wat doet OS-X?

1) Plaatst vaak gebruikte bestanden op de snelst bereikbare plek op de hd. Dit geldt niet alleen voor de ‘user’ bestanden, maar ook die van het systeem zelf. Dit laatste gebeurt dan vaak aan het einde van een installatie proces.
    (Dit betekend dat een bestand dat maanden geleden voor het laatst gebruikt was wat ‘trager’ verschijnt, maar dat hersteld zich dan weer)

2) De-fragmenteert bestanden tot 20MB. Grotere bestanden kunnen dus gefragmenteerd raken, maar het zijn juist die grotere bestanden waar je dat het minst van merkt in de performance. Procentueel gezien is het zo goed als nihil.

3) De z.g.n. ‘cron scripts’ zorgen voor een dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse maintenance cycle ongeacht wanneer de Mac aan staat (dus niet alleen s’nachts maar ook overdag). Deze scripts leveren overigens geen zichtbare performance boost, het is puur het weggooien van oude data en een controle van de integriteit.

Wat niet automatisch gaat is het herstellen van de bevoegdheden. Soms kan dat herstellen een snellere response opleveren (zoals het openen van een bestand), maar concrete gegevens hierover ontbreken zodat sommige er bij zweren en andere er totaal geen verschil in merken. Vermoedelijk is het laatste het dichtst bij de waarheid, want als het altijd wel wat uitmaakte had Apple dit óók geautomatiseerd.

Bijdrager
    AppleStef

OS-X doet alles al zelf om een goede performance te garanderen, voorop gesteld dat je geen crap installeert of beta’s etc.

Wat bedoel je met ‘crap’ ?

Bijdrager
    Afroman

Programma’s zoals CleanMac en Onyx.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat ook, maar ik bedoelde het wat algemener. Zoals b.v.b programma’s die slecht ontworpen zijn en daardoor b.v.b. al je CPU tijd opslokken zodat de rest ernstig vertraagt.

Bijdrager
    leopard

Ik heb ooit in het beginne toen ik pas mijn iMac had Onyx eens gebruikt. Toen was het oeps, grote troep. Alles draaide niet meer rond maar wel vierkant. Nooit komen er nog zo’n toolltjes op mijn iMac. Zonder tooltjes draait alles perfect en alles blijft even snel. Dat is pas plezant werken. Zijn er soms personen op dit forum die Onyx gebruiken, raad ik snel aan kiepert het er snel af die rotzooi. Vroeg of laat krijg je er zeker spijt van.

Inactief
    Anoniem

Het enige tooltje dat ik af en toe gebruik is Tinkertool om bepaalde hidden preferences van Apple aan of uit zetten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Daar kun je die tools ook wel voor gebruiken, dat is ook niet zo gevaarlijk en heeft ook niets met ‘opruimen’ te maken. Het gaat voornamelijk om die zaken die een gebruiker denkt te moeten doen om zijn Mac een boost te geven of schoon te houden. Dat lukt ook zonder die tools.

Neem b.v.b. het cache geheugen: veel mensen denken dat te moeten ‘schoonmaken’, maar niets is minder waar. In het cache geheugen wordt data gezet dat vaak en snel beschikbaar moet zijn zodat het niet steeds opnieuw opgehaald c.q. berekend moet worden.
    Daardoor werkt je Mac sneller dan zonder die cache. Ga je die cache dus wissen, dan is je Mac ineens trager totdat het cache geheugen weer op-to-date is en je dus gewoon terug bij af bent: een snellere Mac.
    Nu kan dit cache geheugen wel eens corrupt raken waardoor er vreemde dingen gebeuren zoals de strandbal cursor of een crash. Maar ook dan heb je dat tooltje niet nodig: even 1 keer een safe-boot uitvoeren en daarna een normale en het cache geheugen is ook schoon plus dat je hd is gecontroleerd en e.v.t. hersteld.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.