30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 641)
  • Q:
    Bijdrager
    Appletaart

Het midden oosten conflict

doei

Bijdrager
    wjgmspeedy

Ik dacht dat jij vond dat dit forum niet als politiek platform gebruikt mag worden. Het conflict in het midden oosten is erg ingewikkeld, en dat wil jij hier even uitpraten. Het probleem is dat bij dit conflict de partij waar je het niet mee eens bent steevast als terroristen wordt aangeduidt, terwijl de kant waar je mee sympathiseert onschuldige slachtoffers zijn. Misschien ligt de waarheid echter ergens in het midden.

Bijdrager
    Appletaart

doei

Bijdrager
    MacBeer

Waarom zou politiek niet mogen? Tuurlijk wel. Maar dit soort draadjes ontsporen snel en daarom zijn ze in de praktijk geen lang leven beschoren.
    Politiek maakt heftige reakties los.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Ik denk eerder dat hier sympathisanten van de Palestijnen zijn. Jij maakt daar Hamas van. Overigens ben ik ook sympathisant van de Palestijnen, maar ik erken tevens het recht van de staat Israel om in vrede te kunnen bestaan. Na de oorlog zijn er fouten gemaakt door die staat daar te stichten. Dat kan echter niet terug gedraaid worden.

Bijdrager
    inberlin

Stel je woont in Enschede en van vandaag op morgen wordt besloten dat je in Duitsland woont. Uiteraard hebben de Duitsers meer privileges als jij en je woning en je land wordt onteigend. Vervolgens krijg je een plek op het meest brakke stuk grond dat er bestaat. Je familie die aan de andere kant woont mag je niet meer zien, want de grens is nu bewaakt en afgeschermd met een hoge muur. Vervolgens wordt je overgeleverd aan de willekeur van hun regime. Zou je dat gelaten over je heen laten komen?

Bijdrager
    trabant

Voor wie zich eens lekker wil inlezen: Hier ongeveer (op blz 62) kwam de Toekomst van Nederland in het Midden-Oosten te liggen.

Overigens kun je moeilijk onpartijdige verslaggeving uit dat gebied verwachten als je naar de namen van de journalisten kijkt. Maar kijken naar een tennismatch is ook uiterst saai als je niet voor iemand bent.

Bijdrager
    Merkava

Overigens kocht mijn vrouw wel eens een Falafel bij die tent als we op de bus stonden te wachten.
    En die pizzatent in Jerusalem die een paar jaar terug doelwit was, daar kocht ik vaak pizza’s tijdens mijn lange middag wandeling door de stad.

Bijdrager
    I-think

Wat ik jammer vind en wat nooit gezegd mag worden is dat de Israeliers daar na de oorlog zijn gekomen en wel geweld (mogen) gebruiken, rijker zijn en veel steun krijgen van de Westerse landen terwijl zij geweld gebruiken.
    En als je dan vraagt aan zo’n Jood (vreselijk eigenlijk dat als ik nu de zin lees, er een negatieve klank aanzit, dit bedoel ik niet!) in mijn klas of zijn ouders waarom zij wel gebruik mogen maken van geweld en de Palestijnen niet, dan zeggen ze precies hetzelfde als de Hamas regering: het is puur zelfverdediging en wij mogen ons verdedigen waarbij geweld legitiem is.
    Wat nou de Hamas loopt de boel te f*cken?? :innocent:

Bijdrager
    I-think
    ”Merkava”

Overigens kocht mijn vrouw wel eens een Falafel bij die tent als we op de bus stonden te wachten.
    En die pizzatent in Jerusalem die een paar jaar terug doelwit was, daar kocht ik vaak pizza’s tijdens mijn lange middag wandeling door de stad.

Triest, maar wat is het doel hiervan: inspelen op het sentiment??
    Hoeveel eethuizen/koffiehuizen zijn al niet vernield door het Israelische leger?
    Hooguit sneu voor de mensen van die restaurants, en jammer dat je er dus niks lekkers meer kan kopen..

Bijdrager
    Appletaart

doei

Moderator
    Pete.Z

Zelfmoord aanslagen hebben helemaal niks te maken met verdediging,maar alles met terreur.

Misschien is het dan ook goed te praten om na iedere aanslag gewoon lukraak 1 bom op een palestijns dorp te gooien,als verdediging?

Maar dat hele conflict gaat zover terug,en er zijn zoveel ‘schuldigen” aan te wijzen voor de huidige situatie dat een discussie zinloos is,zeker omdat de meeste mensen niet verder terug kijken dan de laatste aanslag.

Eerst de complete geschiedenis van minimaal de laatste 100 jaar in die regio goed bestuderen,en dan pas een kant kiezen of uitgesproken mening hebben.

Bijdrager
    Turbanus

Olie recordprijzen hebben we eraan te danken en de Palestijnen worden nu van alle kanten door hun “broeders” tehulp geschoten. Mischien is dit voor hun wel een mooie gelegenheid om het lont naar dit kruitvat eens goed aan te steken. Dat Irangebeuren is ook niks. Een paar Tomahawks zijn immers zo afgeschoten. En dan staan er een “paar” miljoen idioten klaar om ons de kop af te hakken….

Bijdrager
    hansenonline
    ”Appletaart”

Terrorisme is het geweld van lafaards tegen een weerloos doelwit.

dan is oorlog ook terrorisme, ook hier zijn de burgers het slachtoffer!

Bijdrager
    I-think
    ”Appletaart”
    ”I-think”

in mijn klas of zijn ouders waarom zij wel gebruik mogen maken van geweld en de Palestijnen niet, dan zeggen ze precies hetzelfde als de Hamas regering: het is puur zelfverdediging en wij mogen ons verdedigen waarbij geweld legitiem is.
    Wat nou de Hamas loopt de boel te f*cken?? :innocent:

Er is nogal een verschil tussen je verdedigen tegen aanvallen en zomaar wat mensen de dood injagen bij een restaurant.

Als de Hamas zich geroepen voelt om zich te “verdedigen” laten ze dan de militaire installaties/patrouilles aanvallen. Maar ja het misbruiken van makkelijk beinvloedbare jonge mannen om pizza tenten op te blazen is nu eenmaal wat simpeler voor de Hamas.

Terrorisme is het geweld van lafaards tegen een weerloos doelwit.

Er zitten natuurlijk nuanceverschillen in, maar bij zo’n gek in Iran is het makkelijker en duidelijker partij te trekken dan bij Israel. Het enige wat ik mee wou zeggen is dat men hier zo pro-Israel is, dat men ook wel een vergeet verder te kijken……..en als men dat wel doet wordt je bij ons op school door een leraar(!!!) een antisemiet genoemt……..

Bijdrager
    505

Een van de twee landen moet eens volwassen worden, en ophouden met dat “jullie doen ons wat, dan doen wij jullie wat”! Als ze dat nou eens doen, en dan maar weer eens gaan praten zou het fijn zijn.

Ooit waren ze nog verder dan nu.

Bijdrager
    Vulture

Ik heb niets met Israel en ook niets met de palestijnen. Waar ik ook helemaal niets mee heb zijn mensen die conflicten met geweld “denken” op te lossen. Want het lost namelijk helemaal niets op. Geweld lokt alleen maar uit tot meer geweld. Een heleboel mensen zowel Israelieten als Palestijnen zijn de dupe van het geweld van enkelen.

Bijdrager
    vogel
    ”inberlin”

Stel je woont in Enschede en van vandaag op morgen wordt besloten dat je in Duitsland woont. Uiteraard hebben de Duitsers meer privileges als jij en je woning en je land wordt onteigend. Vervolgens krijg je een plek op het meest brakke stuk grond dat er bestaat. Je familie die aan de andere kant woont mag je niet meer zien, want de grens is nu bewaakt en afgeschermd met een hoge muur. Vervolgens wordt je overgeleverd aan de willekeur van hun regime. Zou je dat gelaten over je heen laten komen?

Kijk, dit snijdt hout. Dat de Palestijnen dit soort aanslagen plegen, zal ik niet goedpraten. Maar het komt wel ergens vandaan.
    Verder vind ik het te prijzen dat Appletaart deze draad aanmaakt, zodat de toekomst van Nederland weer een beetje ontopic wordt.

Bijdrager
    J-roen

Volgens mij zijn beide partijen heel erg verkeerd bezig. Maar het is wel een moeilijke kwestie.

Vanuit de Palestijnen gezien kan ik me heel goed voorstellen dat ze zich behoorlijk onderdrukt voelen. En dat daar vanuit een verzetsgevoel is ontstaan dat uitmondt in het plagen van aanslagen als verzets/oorlogs/vrijheidsdaad.

Aan de andere kant kan ik me ook weer heel goed voorstellen dat het leven in Israel ook niet geweldig is als je continue bang moet zijn voor aanslagen. En daarom begrijp ik goed dat men er alles aan wil doen om zich te beschermen tegen aanslagen.

Wel vind ik dat beide partijen er zulke extreme denkbeelden op na houdeen dat ik voor beide maar weinig begrip kan opbrengen.

Een en ander is nu wel heel versimpeld opgeschreven, maar het geeft wel aan hoe ik er tegenaan kijk.

Bijdrager
    Hans.

We moeten gewoon weer zo’n goede president hebben in de VS net zoals John F. Kennedy… prachtig hoe hij de atoomoorlog heeft kunnen voorkomen!

Bijdrager
    trabant
    ”I-think”

Het enige wat ik mee wou zeggen is dat men hier zo pro-Israel is, dat men ook wel een vergeet verder te kijken……..en als men dat wel doet wordt je bij ons op school door een leraar(!!!) een antisemiet genoemt……..

De aanduiding antisemiet past vrij goed in het rijtje fascist, racist, respect en wat we nog meer aan uitgeholde en overhaast toegekende termen hebben. Als iemand een ander zo noemt (of respect eist) geeft hij daarmee te kennen aan het eind van zijn argumenten te zijn. Tijd voor bijscholing zou ik dan zeggen. Of was de opmerking ironisch bedoeld?

DE jood bestaat overigens net zo min als DE Nederlander of DE Belg. Dat een klasgenootje van je toevallig joods is, is nog geen reden hem of zijn familie ter verantwoording te roepen voor wat anderen elders in de wereld wel of niet misdoen. Als hij het er zo mee eens zou zijn, dan zat hij wel in zo’n kolonistennederzetting op de westelijke Jordaanoever. Maar hij zit hier, en nog niet eens op een joodse school.

[size=7:d4e09e6c5c]Het is eigenlijk dezelfde kortzichtige lompheid die ik bij veel Duitsers heb mogen meemaken: Het feit dat ik in Amsterdam woonde deed hen er automatisch van uit gaan dat ik wel wat te roken bij me zou hebben… ik moest dan ook verplicht ruimdenkend zijn, daar had ik soms helemaal geen zin in! Vooral niet als ik aan dat voortreffelijke Duitse bier zat en naar Negerrmusik wilde luisteren. :barbu:[/size:d4e09e6c5c]

Bijdrager
    Freek.

Weet je wat het is… Groei daar maar eens op aan de ene of de andere kant van die lineaalgrens. Kan me zo voorstellen dat het met je normen en waarden gedaan is.
    Tsja, wie is de schuldige? De Hullie’s die begonnen zijn? Of de Zullie’s die misschien op het begin ook niet brandschoon waren?
    We gaan vrees ik niet meemaken dat dit probleem opgelost wordt. Er zal dagelijks bloed vloeien. De mensch is eigenlijk waanzinnig.

”Don’t become a monster in order to defeat a monster”

Ja, ik citeer die ouwe maar weer eens. Maar hij heeft wel gelijk.

Bijdrager
    vogel

@Freek, die dvd heb ik. Echt vet!
    Maar goed, ik heb weleens geprobeerd de discussie hierover aan te gaan met een Israeli. Vergeet het maar gauw. Voor mij is het een “kip of ei” verhaal, voor hem is de kous af: de Joden moeten zich verdedigen. Als ik de discussie aan had gegaan met een Palestijn, dan had ie gezegd dat de Joden zijn land hadden ingepikt en dat hij daarom wraak moet nemen. En zo is de cirkel rond, maar ja, die opmerking over die Palestijn ging er bij die Israeli niet in. Ik zou het allemaal niet begrijpen…

Bijdrager
    trabant

Vogel, dan had je een bijzondere jood te pakken: waarschijnlijk een zionist. En zionisme…

is een -isme. :sealed:

Bijdrager
    Appletaart

doei

Bijdrager
    trabant
    ”Appletaart”

<Gevaarlijke mening> Wordt het niet eens tijd dat het westen de olie gewoon gaat halen daar ? </Gevaarlijke mening>.

Nee, we kunnen het gewoon netjes blijven kopen. Het westen heeft al genoeg koloniën uitgeknepen en (onder Amerikaanse druk) te snel onafhankelijk laten worden.
    Maar wij hier in Europa betalen wel teveel wat die Yanks te weinig betalen. Dus moesten we maar eens een paar tankers kapen en naar Pernis roeien.:P

Bijdrager
    Freek.

Appletaart, overmorgen knalt Israel er weer een paar extra neer. En dan ploft er weer een Palastijn op een markt. Die weer gewraakt wordt door de Israeli’s. Vergelding op vergelding, oog om oog. Al jarenlang. Partij kiezen is een goede en een kwade aanwijzen. Maar beiden hebben goede en kwaden binnenboord. Extremisten, van Israelische kant en Palastijnse kant. Samenwerken, dat moeten ze. Die kar trekken de goeden niet. Het is een smeekbede van iemand die dus niet in één van die gebieden is opgegroeid.

Dit was mijn ei, hier laat ik het bij.

Bijdrager
    Turbanus

Zag net demonstrerende Irak-verteranen in de VS……. dat gaat nu ook komen natuurlijk….

Bijdrager
    Hans.

Heb ik net ook gezien, krijg bijna medelijdde met die soldaten…

Bijdrager
    I-think
    ”vogel”

@Freek, die dvd heb ik. Echt vet!
    Maar goed, ik heb weleens geprobeerd de discussie hierover aan te gaan met een Israeli. Vergeet het maar gauw. Voor mij is het een “kip of ei” verhaal, voor hem is de kous af: de Joden moeten zich verdedigen. Als ik de discussie aan had gegaan met een Palestijn, dan had ie gezegd dat de Joden zijn land hadden ingepikt en dat hij daarom wraak moet nemen. En zo is de cirkel rond, maar ja, die opmerking over die Palestijn ging er bij die Israeli niet in. Ik zou het allemaal niet begrijpen…

Ja, dat is dus ook met onze “Arnie”, hij noemt zichzelf Joods, is Joods, eet Joods (Kosjer) en is heel er g pro-Israel. Als ik daar kom ga ik uit respect voor die mensen de discussie niet aan, maar als ze je mening keer op keer vragen vertel ik toch eens hoe ik dacht dat het zit.
    En daardoor mag ik daar neit meer komen, hoe bekrompen……

Zag net demonstrerende Irak-verteranen in de VS……. dat gaat nu ook komen natuurlijk….

Was inderdaad wel een aardig beeld hoe gek het daar zit in Amerika……

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 641)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.