27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    mr_owen

het loopt niet meer lekker

hoi

mijn macbook pro loopt niet meer zo lekker vind ik, is niet meer zo snappy en snel…
    zijn er dingen die je best kunt doen om je mac terug lekker snel te maken?

wat ik ook raar vond als ik bij mijn geheugen kijk:
    ik heb momenteel alleen msn, firefox , itunes en azureus lopen en hij zget dit:

wired: 150 mb
    actief: 204 mb
    inactief: 650 mb

in gebruik : 1 GB
    beschikbaar: 17 mb
    grootte vg: 11,88 GB
    page-ins-outs: 153010/108436

is dit normaal dat er maar 17 mb geheugen beschikbaar is ?

Bijdrager
    Oppie

Bijdrager
    mr_owen

heb ik al gedaan
    daarmee dat ik het niet normaal vind dat die page-ins zo gigantisch zijn en het Virtueel geheugen ook :s

en aan uptime ligt het niet want mijn macbook pro wordt zo’n 4x per dag uitgezet en terug aan dus …

Bijdrager
    Nikita

En toch is het normaal… Het Virtueel geheugen sowieso (hebben alle UNIX besturingssystemen naar het schijnt).
    Maar heb je toevallig OSX 10.4.8 draaien? Ik heb op m’n MacBook na lang hikken terug OSX 10.4.7 erop gezet, want ik vond ‘m sinds de laatste update af en toe ook niet vooruit te branden…

Bijdrager
    Esquare

MSN en Azureus zijn beruchte opslokkers van processorvermogen. Wat laat Activiteitenweergave zien?

Bijdrager
    mr_owen

azureus pakt 41 mb en msn 14
    idd hij draait 10,4,8

zou terug naar 7 gaan dit verbeteren?
    zou een cleane install ook niet goed zijn?

Bijdrager
    Oppie

Je mot niet na geheugengebruik kijken, maar naar Processor gebruik.

Trouwens: “page-ins-outs: 153010/108436” een uurtje na opstart lijkt me wel veel ja…

Bijdrager
    mr_owen

msn: 7,5
    azureus: 6,5

moet dat terug op nul staan bij herstarten?
    zal ik straks eens checken

Moderator
    unSOUND

Page-outs zijn in ieder geval veel te hoog, wat de indruk geeft dat je Ram tekort komt… niet geheel verrassend bij de Intels, want die slurpen Ram bij het leven…

Bijdrager
    Oppie

unSOUND, het inactief geheugen is 650 mb, dus tenzij ie tussen de laatste herstart en ‘nu’ hele rare dingen heeft gedaan, die er nu niet meer aan de gang zijn, lijkt zijn geheugenhoeveelheid geen probleem.
    Maar misschien speelt er iets anders en is bv Azureus aan het muiten…

@mr_owen: processorgebr. van 7.5 en 6.5% is zeer netjes.

Moderator
    unSOUND
    ”Oppie”

unSOUND, het inactief geheugen is 650 mb.

Dat hoeft op zich weinig te zeggen… Het kan zijn dat hij een aantal programma’s gestopt heeft voor hij die info opvroeg…

Er is 1 GB in gebruik, hij heeft ook 1 GB aan Ram… Oftewel: in de loop der tijd is de volle 1 GB meerdere malen benut geweest, en is het systeem gaan scratchen.

Bijdrager
    MicMac

@unsound, als dat zo is, zou een keer opnieuw opstarten de oplossing zijn..
    mijn ervaring met azureus is dat het de boel ongelooflijk vertraagd.

Moderator
    unSOUND

Het één sluit het ander ook niet uit…

Ik zeg alleen dat in de loop der tijd in ieder geval zijn totale hoeveelheid Ram in gebruik is genomen… En dat kan onder andere door Azureus zijn gekomen…

Bijdrager
    Oppie

unSOUND: met jouw eerste regel ben ik het eens, want zo bedoelde ik het ook in mijn vorige posting.

Met je tweede regel ben ik het niet eens: Mac OS X doet bij het opstarten van progjes niks anders dan zoveel mogelijk geheugen voor die progjes ‘kapen’, dus na een paar uur lopen van je Mac, en het gebruik van een (beperkt) aantal progjes, ben je al zo’n beetje al je RAM kwijt. Zo is het OS ontworpen.

Moderator
    unSOUND

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens… Mijn 4 GB aan Ram wordt nooit volledig benut, en mijn Mac staat soms weken non-stop aan, met een shit-load van programma’s. Als ik hem normaal gebruik, is het verbruik na een week ongeveer 1200 mb. En dat is een G5. Intels verbuiken meer Ram dan PPC’s, dus de redenering dat 1 GB wellicht niet genoeg is, is zo vreemd dan nog niet.

Bijdrager
    Oppie

Dus dan heb je nog ± 2.8GB vrij geheugen?

Moderator
    unSOUND

Zal ik even voor je kijken ?:P

Moderator
    unSOUND

2,61 GB

Page-ins/outs: 57476 / 694

Bijdrager
    Oppie

Shit man, wat doe jij dan op zo’n machine met zoveel ram?
    Plaknotities invullen of zo…:evil: :lol:

Moderator
    unSOUND

Beetje MSN-nen… :P

Bijdrager
    MicMac
    ”unSOUND”

Beetje MSN-nen… :P

hahaha en gaat dat wel met zoveel rammetjes?;)

Moderator
    unSOUND

Ik moet soms nog steeds lang wachten op een reactie van de andere persoon nadat ik wat geschreven heb, dus ik denk dat ik er nog wat Ram bij moet hebben…

Bijdrager
    MicMac

skype?? of gelijk de iPhone maar bestellen!
    ok (ontoppic maar weer);)

waarom gebruikt de intel proc. meer ram eigenlijk?

Moderator
    unSOUND

Geen idee. Ik weet alleen dat het zo is… En dan heb ik het dus niet over Rosetta programma’s, maar over Universal versies op een Intel vergeleken met een PPC… en de verschillen kunnen oplopen tot bijna het dubbele.

Bijdrager
    MicMac

Hopelijk wordt dat met de komst van Leopard een beetje ondervangen..

Moderator
    unSOUND

Wie weet… maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Als ik al kijk hoe de prestaties van mijn G5 juist achteruit zijn gegaan na de laatste updates….

:(

Ik ben bewust weer terug gegaan naar 10.4.4, puur omdat een aantal zaken nu weer veel beter lopen.

Bijdrager
    MicMac

ok maar in ieder geval 64bit ondersteuning.. ik heb er trouwens op mijn MacBook C2D weinig last van..
    en draai toch nog steeds maar 1gb ram..

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.