One More Thing » Community » Forum » Casual » Show off » Het grote treintjes-topic

Het grote treintjes-topic

Profielfoto van RhB-Mikey

RhB-Mikey op 06 mei 2017 #

Beterschap en als je gaat veel plezier!

Ik ben benieuwd:-D

Vandaag is de RET tram museum geopend helaas kan ik vandaag niet. ik ben er nog nooit  geweest:(

Profielfoto van MrHammond

MrHammond op 06 mei 2017 #

Ach, dan ga je er toch een andere keer naar toe? ’t Is voor jou dichterbij dan Erstfeld voor mij:-P

Ik heb me iig voorgenomen om morgen een kijkje te nemen daar;-)

Profielfoto van RhB-Mikey

RhB-Mikey op 06 mei 2017 #

Ja ze zijn elke maand 1 keer geopend

Morgen moet ik naar Brabant voor een verjaardag van een club genoot  hopelijk is er in Breda nog wat te zien:)

Erstfeld is wel een goede reden om weer eens naar Zwitserland te gaan:-D Door aanhoudende vermoeidheid heb ik nog geen plannen voor dit jaar gemaakt:( al zou ik heel graag richting Filisur willen

En veel plezier morgen daar in Erstfeld!

Profielfoto van MrHammond

MrHammond op 07 mei 2017 #

Een kleine impressie:

Locomotieven:

Be 4/6 12320, een vroege sneltreinloc van de Gotthard


Machinistencabine van de Be 4/6…


…en de machinekamer, opvallend leeg!


Grossmütterli (Ce 6/8 I), één van de prototypen voor een Gotthard-E-Lok, enkel exemplaar, nooit in serie gebouwd, op de achtergrond een Leichtstahlwagen


Ae 4/7 10976, van de apparatuurzijde…


…en de aandrijfzijde…


…en de machinistencabine


Stoomloc B 3/4 nr. 1367…


…de machinistencabine…


…en een detail van het Heusinger/Walschaertsmechaniek.

Rijtuigen:

EW I restauratierijtuig, restaurant…


…ruime keuken…


…en een goede voorraad serviesgoed.


Dr restauratierijtuig uit 1930, restaurant…


…klein keukentje…


…en overal verstopte kastjes om voorraad op te bergen;-)


Drempel van een binnenschuifdeur


Regelaar voor de stoelverwarming


Interieur 2e klasse van een Leichtstahlwagen


EW I salonwagen


Ouder 3e klasserijtuig

Verder is er een nieuwe tentoonstelling ingericht, een paar stukken:


Pantograaf van een Ae 6/6, schijnbaar functionerend, met iets aangesloten…


Oude, handmatige treinaanwijzer

Profielfoto van RhB-Mikey

RhB-Mikey op 08 mei 2017 #

*kwijl kwijl*

Echt mooi die oude E-loks(l) vooral die Be 4/6(l)

Profielfoto van MrHammond

MrHammond op 11 mei 2017 #


Brandweertrein

Profielfoto van RhB-Mikey

RhB-Mikey op 11 mei 2017 #

Mooi ding

Kort filmpje van de Brombänz Viadukt die ik aan het bouwen ben tijdens een rijweekend om onze beursopstelling te testen

Profielfoto van MrHammond

MrHammond op 13 mei 2017 #

Zo, Zugbegleiter-examen ook weer gehad, geslaagd natuurlijk:-)

En als cadeautje daarvoor een exemplaar van de dienstvoorschriften van de VBZ gekregen:

Profielfoto van RhB-Mikey

RhB-Mikey op 15 mei 2017 #

Gefeliciteerd! Mag je nu wel kaartjes controleren?

Gisteren weer naar de club geweest daar ben ik verder gegaan met de Brombänz viadukt

Nog vers in de natte gips. met de 113 meter lange Brombänz I Tunnel richting Davos Monstein

Vanuit de richting Wiesen, ik zie dat ik een klein foutje heb gemaakt de beton in de boog is veel te hoog

Een overzichtje, landschap technisch is het allemaal natte vingerwerk ik moest rekening houden met de module kopschotten. onder de viadukt loopt de Landwasser. de stroming loopt hier van rechts naar links

Best gaaf

In de 232 meter lange Brombänz II Tunnel

Profielfoto van LucasJV

LucasJV op 15 mei 2017 #

Paar weken geleden met een ouderwetse Oekraïense nachttrein gereisd, van Lviv naar Kiev. Elke andere wagon in de trein had nog een houtgestookte verwarming voor de samovar en de douche. De nachttreinen zijn ook erg lang, vaak 20 wagons of meer.


Profielfoto van MrHammond

MrHammond op 21 mei 2017 #

Vandaag hadden we een groot tram-corso georganiseerd in Zürich, ter ere van het 50-jarig bestaan van de Verein Tram Museum Zürich en het 10-jarig bestaan van het museum in Burgwies.
Een kleine impressie:


’s Morgens vroeg bij de Zentralwerkstatt in Altstetten: een lange rij historische trams staat klaar


Op een tweede spoor staan nog de oudste wagens klaar: ZOS 1 «Örliker», LSB 2 «Lisebethli»…


…en de 176 met open aanhanger 455 (waar we normaal gesproken uit veiligheidsoverwegingen eigenlijk nooit mee rondrijden!)


Op de Limmatquai worden alle trams op volgorde van oud naar nieuw opgesteld, een hele stoet!


Onze Elefant was in de revisie, alleen de schroeven waarmee de buitenplaten vast zitten moeten nog geverfd worden, voor de rest ziet-ie er weer als nieuw uit!


Voorop een wagen die we te leen hebben van het Verkehrshaus in Luzern: een replica (op meterspoor) van een paardetramwagen!


Een echt paard hadden we natuurlijk ook georganiseerd, hier aangespannen voor een testrit

En een filmpje, want zo vaak zie je dat toch niet:


En nog een blik op de rest van de stoet met 10 tramstellen (22 bakken in totaal!)

Profielfoto van MrHammond

MrHammond op 22 mei 2017 #

Het torentje van de Rigibahnen is vandaag uit de steigers gehaald, en ik moet eerlijk zeggen: het resultaat is errug mooi geworden:

Op 1 juli zou het officieel in gebruik genomen moeten worden.

En nog een filmpje van de hele tramkaravaan van gisteren:

Profielfoto van RhB-Mikey

RhB-Mikey op 25 mei 2017 #

Een prachtig gebouwtje zeg(y)

Hier word het een en ander verziekt door de komst van de Metro

Onze unieke stroomlozebrug is behoorlijk verziekt door de enorme frame voor de bovenleiding
Draaibrug Maassluis by RhB-Mikey, on Flickr

De entre gebouw van Maassluis Centrum staat ook op zijn plekje.
Metro Station Maassluis Centrum by RhB-Mikey, on Flickr

Profielfoto van LucasJV

LucasJV op 27 mei 2017 #

Kaartje gemaakt met alle trajecten die ik afgelegd heb in het buitenland. Helaas was het op veel plekken sneller en makkelijker om de bus te pakken, voornamelijk in de Balkan en bij de grens met Oekraïne (ivm spoorbreedtes).

Zo heb ik nog wel een wishlist, meer treinen in Roemenië en ook door Rusland en Belarus en de Freedom of Movement trein tussen Servië en Kosovo, en de nachttrein naar Moldavië..

Profielfoto van RhB-Mikey

RhB-Mikey op 28 mei 2017 #

Nu nog met 4 panoramawagen volgende week heb ik haar compleet

Dit zijn de moderne Stadler GEX wagens vanaf 2006 in dienst ze zijn simpel te herkennen aan dat ze geen geen luchtrooster boven de deuren hebben zitten
Glacier Express by RhB-Mikey, on Flickr

Profielfoto van MrHammond

MrHammond op 28 mei 2017 #

Netjes!:-)

Een paar plaatjes van dit weekend:

Systeem N sein op het emplacement van Zürich HB


Ritje met de ICE…


…naar Sargans, tijd om verder te bouwen aan de modelspoorbaan!


Wisselaandrijvingen uitgewisseld…


Ae 8/8 274 van de BLS


Een hoop locomotieven staan weer op de baan opgesteld, niet omdat alles daar zo weer aangesloten is, maar omdat ze op mijn gastenbed geparkeerd stonden, en die locs slapen toch iets beter op rails dan dat ik dat doe:-P


Een hoop schaklingetjes in elkaar gesoldeerd…


…oa voor de aansturing van seinen: groen (vrij rechtdoor)…


…groen 6 (wissel in kromme stand)…


…en rood (stoppen).

Een uitvoerigere bediening met meer seinbeelden komt later nog wel.


SOB BDe 4/4 in Samstagern

Profielfoto van RhB-Mikey

RhB-Mikey op 30 mei 2017 #

Mooi! zijn de loks van de club zelf of nemen de leden die zelf mee?

Mijn toeristen trein is nu compleet:-D
Glacier Express compleet by RhB-Mikey, on Flickr

Glacier Express compleet by RhB-Mikey, on Flickr

Profielfoto van MrHammond

MrHammond op 30 mei 2017 #

Vooral die laatste foto is erg mooi, je kleine baantje gaat er goed uitzien!

RhB-Mikey op 30 mei 2017

Mooi! zijn de loks van de club zelf of nemen de leden die zelf mee?

Het rolmaterieel behoort grotendeels aan twee leden, dat is — als grootste kapitaal — ook niet in het bezit van de club, dat is verzekering-technisch ook wat eenvoudiger. In de baan zelf zit niet zoveel kapitaal, maar wél natuurlijk een onoverzienbare hoeveelheid man-uren, dat is niet te verzekeren!

Profielfoto van LucasJV

LucasJV op 01 juni 2017 #

Weer aardig wat getreind afgelopen week. Ritje via Cesko naar Polen en terug naar Slowakije, en een ritje naar Dolny Kubin.


De RegioJet Kosice-Praag bij Cesky Tesin in Tsjechie. Fijne treinen, elke wagon een eigen conducteur die koffie en snacks uitdeeld. Let op het tweetalige stationsbord, hier wordt ook Pools gesproken.


Eén van de nieuwste treinen in Polen van PKP Intercity in Bielsko-Biala. Het nationaal spoorwegbedrijf is opgesplitst in één nationaal en meerdere regionale bedrijven voor de kortere afstanden.


Typische wagon in Slowakije. De langere afstands zijn recent geverfd en de echt oude wagons rijden als stoptreinen (en worden niet meer opgeknapt en her en der afgeschreven). Overigens hebben ze allemaal wel een wagon voor bagage/fietsen.


Station Dolny Kubin, de enige grote plaats op dit stoptreintraject van Kralovany naar Trstena. Lelijk en met gesloten winkeltjes zoals de meesten.


Goeie oude railbus komt aanrijden tegelijkertijd met de collega uit de andere richting, ze stoppen niet recht naast elkaar zodat mensen ook het spoor kunnen kruisen. Deze lijn is met 50km niet zo lang maar deze treinen doen er wel bijna 2 uur over. Het is een behoorlijk oud stukje spoor wat erg bochtig is omdat het op sommige plekken recht langs een rivier en een weg loopt. Beide ritten gingen de machinist ook stapvoets alle overgangen over, ook als ze bewaakt zijn wat natuurlijk de nodige vertraging oplevert.

Profielfoto van RhB-Mikey

RhB-Mikey op 03 juni 2017 #

MrHammond op 30 mei 2017

Vooral die laatste foto is erg mooi, je kleine baantje gaat er goed uitzien!

RhB-Mikey op 30 mei 2017

Mooi! zijn de loks van de club zelf of nemen de leden die zelf mee?

Het rolmaterieel behoort grotendeels aan twee leden, dat is — als grootste kapitaal — ook niet in het bezit van de club, dat is verzekering-technisch ook wat eenvoudiger. In de baan zelf zit niet zoveel kapitaal, maar wél natuurlijk een onoverzienbare hoeveelheid man-uren, dat is niet te verzekeren!

Dankje!, er moet nog veel dingen gebeuren om te kunnen rijden

Nou ik ben dus met de Brombänz module bezig daar ben ik dus al heet wat maanden mee bezig met alleen het houtwerk ben ik 3 weken mee bezig geweest.

Profielfoto van MrHammond

MrHammond op 05 juni 2017 #

@lucasjv: leuke foto’s:-)

Nog een paar plaatjes van mijn tripje van gisteren naar Blonay-Chamby:


Dit is geen krokodil, maar de Chemin de fer Yverdon–Ste-Croix maakt er graag een grapje van;-)


Vanuit Vevey met de stoomtrein naar boven gegaan


Het bruine locje van de BOB is nieuw geloof ik, ernaast het eerste voertuig dat BC heeft kunnen bemachtigen, de opheffing van de spoorlijn Leuk-Leukerbad is de aanzet geweest tot de oprichting van de museumspoorlijn


Ook deze motorwagen ziet er mooi opgeknapt uit


Fleischmann wissels?!?


Meldklok


Parallelfahrt met MUTZ 006, genomen vanuit de IR naar Luzern (IC2000)

Profielfoto van MrHammond

MrHammond op 19 juni 2017 #

Even RhB-Mikey jaloers maken met wat plaatjes van de Rhätische Bahn;-)


Nieuw stuurstandrijtuig van Stadler rail van voren…


…en van achteren, met erachter een Albula-Gliederzug, een vaste combinatie van rijtuigen, waarvan dus alleen het stuurstandrijtuig in het veld af te koppelen is


Stadler Abe 4/16 S-Bahn-treinstel onderweg naar Schiers…


…en richting Chur


Een iets oudere stuurstandwagen…


…in een kort treintje.


Ge 4/4 II 619 «Samedan» in het blauw, met reclame voor südostschweiz


Een naamloze nummer 621 in het groen, met reclame voor Traveco


Nummer 618 «Bergün/Bravuogn» met reclame voor edelweiss


En fanlok 624…


…met een detailfoto;-)


Twee Be 4/4, ze zijn nog steeds in dienst:-D


Waarschuwingsbordje in 5 talen!


En dan dat waarvoor we eigenlijk gekomen waren: stoomtreintjes! De 108 wordt hier klaargemaakt in Landquart


We besluiten eerst een plekje op te zoeken net buiten Malans, ik in de schaduw onder een boom, en daar komt de stoomtrein aangereden!


Dubbeltractie van twee G 4/5, die behoren sowieso tot de sterkste meterspoorlocomotieven ter wereld, de 107 «Albula» en 108 «Engiadina»


De trein rijdt Malans binnen


Tijd genoeg om terug naar het station van Malans te lopen en nog een paar plaatjes te maken, terwijl het locpersoneel de locs grondig controleren en zo nodig bijsmeren


Detail van de aandrijving


Vertrek uit Malans


Wij gaan met de trein verder naar Jenaz, en halen onderweg in Grüsch de stoomtrein in, in Jenaz vinden we een plekje op een viaduct, en hebben zo een mooi uitzicht op de trein…


…die hier weer grondig geïnspecteerd wordt


Ondertussen rijdt de reguliere elektrische trein voorbij


Daarna kan de stoomtrein z’n weg weer vervolgen, hier voor het stationsgebouwtje van Jenaz


Slingerend door het Bündnerische langs een lelijke weg, ik en mijn vrienden hier mijmeren even over hoe het hier geweest moet zijn toen die locomotieven in dienst kwamen, toen was kanton Graubünden nog geheel autovrij!


Wij waren opvallend de enigen die zich bij het station van Jenaz ophielden, bij een bocht verderop stonden heel wat meer fotografen, en geparkeerde auto’s, een manier van treinenhobbyisme die ik niet zo begrijp…

Over dit topic

Gestart op 21 juli 2009 door MrHammond

Laatste reactie door MrHammond

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?