30 berichten aan het bekijken - 3511 tot 3540 (van in totaal 3593)

  • Bijdrager
    RhB-Mikey

    Beterschap en als je gaat veel plezier!

    Ik ben benieuwd:-D

    Vandaag is de RET tram museum geopend helaas kan ik vandaag niet. ik ben er nog nooit geweest:(


    Bijdrager
    MrHammond

    Ach, dan ga je er toch een andere keer naar toe? ’t Is voor jou dichterbij dan Erstfeld voor mij:-P

    Ik heb me iig voorgenomen om morgen een kijkje te nemen daar;-)


    Bijdrager
    RhB-Mikey

    Ja ze zijn elke maand 1 keer geopend

    Morgen moet ik naar Brabant voor een verjaardag van een club genoot hopelijk is er in Breda nog wat te zien:)

    Erstfeld is wel een goede reden om weer eens naar Zwitserland te gaan:-D Door aanhoudende vermoeidheid heb ik nog geen plannen voor dit jaar gemaakt:( al zou ik heel graag richting Filisur willen

    En veel plezier morgen daar in Erstfeld!


    Bijdrager
    MrHammond

    Een kleine impressie:

    Locomotieven:

    Be 4/6 12320, een vroege sneltreinloc van de Gotthard


    Machinistencabine van de Be 4/6…


    …en de machinekamer, opvallend leeg!


    Grossmütterli (Ce 6/8 I), één van de prototypen voor een Gotthard-E-Lok, enkel exemplaar, nooit in serie gebouwd, op de achtergrond een Leichtstahlwagen


    Ae 4/7 10976, van de apparatuurzijde…


    …en de aandrijfzijde…


    …en de machinistencabine


    Stoomloc B 3/4 nr. 1367…


    …de machinistencabine…


    …en een detail van het Heusinger/Walschaertsmechaniek.

    Rijtuigen:

    EW I restauratierijtuig, restaurant…


    …ruime keuken…


    …en een goede voorraad serviesgoed.


    Dr restauratierijtuig uit 1930, restaurant…


    …klein keukentje…


    …en overal verstopte kastjes om voorraad op te bergen;-)


    Drempel van een binnenschuifdeur


    Regelaar voor de stoelverwarming


    Interieur 2e klasse van een Leichtstahlwagen


    EW I salonwagen


    Ouder 3e klasserijtuig

    Verder is er een nieuwe tentoonstelling ingericht, een paar stukken:


    Pantograaf van een Ae 6/6, schijnbaar functionerend, met iets aangesloten…


    Oude, handmatige treinaanwijzer


    Bijdrager
    RhB-Mikey

    *kwijl kwijl*

    Echt mooi die oude E-loks(l) vooral die Be 4/6(l)


    Bijdrager
    MrHammond


    Brandweertrein


    Bijdrager
    RhB-Mikey

    Mooi ding

    Kort filmpje van de Brombänz Viadukt die ik aan het bouwen ben tijdens een rijweekend om onze beursopstelling te testen


    Bijdrager
    MrHammond

    Zo, Zugbegleiter-examen ook weer gehad, geslaagd natuurlijk:-)

    En als cadeautje daarvoor een exemplaar van de dienstvoorschriften van de VBZ gekregen:


    Bijdrager
    RhB-Mikey

    Gefeliciteerd! Mag je nu wel kaartjes controleren?

    Gisteren weer naar de club geweest daar ben ik verder gegaan met de Brombänz viadukt

    Nog vers in de natte gips. met de 113 meter lange Brombänz I Tunnel richting Davos Monstein

    Vanuit de richting Wiesen, ik zie dat ik een klein foutje heb gemaakt de beton in de boog is veel te hoog

    Een overzichtje, landschap technisch is het allemaal natte vingerwerk ik moest rekening houden met de module kopschotten. onder de viadukt loopt de Landwasser. de stroming loopt hier van rechts naar links

    Best gaaf

    In de 232 meter lange Brombänz II Tunnel

    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  RhB-Mikey.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  RhB-Mikey.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  RhB-Mikey.

    Bijdrager
    Lucas // ლუკას

    Paar weken geleden met een ouderwetse Oekraïense nachttrein gereisd, van Lviv naar Kiev. Elke andere wagon in de trein had nog een houtgestookte verwarming voor de samovar en de douche. De nachttreinen zijn ook erg lang, vaak 20 wagons of meer.



    Bijdrager
    MrHammond

    Vandaag hadden we een groot tram-corso georganiseerd in Zürich, ter ere van het 50-jarig bestaan van de Verein Tram Museum Zürich en het 10-jarig bestaan van het museum in Burgwies.
    Een kleine impressie:


    ’s Morgens vroeg bij de Zentralwerkstatt in Altstetten: een lange rij historische trams staat klaar


    Op een tweede spoor staan nog de oudste wagens klaar: ZOS 1 «Örliker», LSB 2 «Lisebethli»…


    …en de 176 met open aanhanger 455 (waar we normaal gesproken uit veiligheidsoverwegingen eigenlijk nooit mee rondrijden!)


    Op de Limmatquai worden alle trams op volgorde van oud naar nieuw opgesteld, een hele stoet!


    Onze Elefant was in de revisie, alleen de schroeven waarmee de buitenplaten vast zitten moeten nog geverfd worden, voor de rest ziet-ie er weer als nieuw uit!


    Voorop een wagen die we te leen hebben van het Verkehrshaus in Luzern: een replica (op meterspoor) van een paardetramwagen!


    Een echt paard hadden we natuurlijk ook georganiseerd, hier aangespannen voor een testrit

    En een filmpje, want zo vaak zie je dat toch niet:


    En nog een blik op de rest van de stoet met 10 tramstellen (22 bakken in totaal!)


    Bijdrager
    MrHammond

    Het torentje van de Rigibahnen is vandaag uit de steigers gehaald, en ik moet eerlijk zeggen: het resultaat is errug mooi geworden:

    Op 1 juli zou het officieel in gebruik genomen moeten worden.

    En nog een filmpje van de hele tramkaravaan van gisteren:


    Bijdrager
    RhB-Mikey

    Een prachtig gebouwtje zeg(y)

    Hier word het een en ander verziekt door de komst van de Metro

    Onze unieke stroomlozebrug is behoorlijk verziekt door de enorme frame voor de bovenleiding
    Draaibrug Maassluis by RhB-Mikey, on Flickr

    De entre gebouw van Maassluis Centrum staat ook op zijn plekje.
    Metro Station Maassluis Centrum by RhB-Mikey, on Flickr

    • Deze reactie is gewijzigd 12 maanden geleden door  RhB-Mikey.

    Bijdrager
    Lucas // ლუკას

    Kaartje gemaakt met alle trajecten die ik afgelegd heb in het buitenland. Helaas was het op veel plekken sneller en makkelijker om de bus te pakken, voornamelijk in de Balkan en bij de grens met Oekraïne (ivm spoorbreedtes).

    Zo heb ik nog wel een wishlist, meer treinen in Roemenië en ook door Rusland en Belarus en de Freedom of Movement trein tussen Servië en Kosovo, en de nachttrein naar Moldavië..


    Bijdrager
    RhB-Mikey

    Nu nog met 4 panoramawagen volgende week heb ik haar compleet

    Dit zijn de moderne Stadler GEX wagens vanaf 2006 in dienst ze zijn simpel te herkennen aan dat ze geen geen luchtrooster boven de deuren hebben zitten
    Glacier Express by RhB-Mikey, on Flickr


    Bijdrager
    MrHammond

    Netjes!:-)

    Een paar plaatjes van dit weekend:

    Systeem N sein op het emplacement van Zürich HB


    Ritje met de ICE…


    …naar Sargans, tijd om verder te bouwen aan de modelspoorbaan!


    Wisselaandrijvingen uitgewisseld…


    Ae 8/8 274 van de BLS


    Een hoop locomotieven staan weer op de baan opgesteld, niet omdat alles daar zo weer aangesloten is, maar omdat ze op mijn gastenbed geparkeerd stonden, en die locs slapen toch iets beter op rails dan dat ik dat doe:-P


    Een hoop schaklingetjes in elkaar gesoldeerd…


    …oa voor de aansturing van seinen: groen (vrij rechtdoor)…


    …groen 6 (wissel in kromme stand)…


    …en rood (stoppen).

    Een uitvoerigere bediening met meer seinbeelden komt later nog wel.


    SOB BDe 4/4 in Samstagern


    Bijdrager
    RhB-Mikey

    Mooi! zijn de loks van de club zelf of nemen de leden die zelf mee?

    Mijn toeristen trein is nu compleet:-D
    Glacier Express compleet by RhB-Mikey, on Flickr

    Glacier Express compleet by RhB-Mikey, on Flickr

    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 4 weken geleden door  RhB-Mikey.

    Bijdrager
    MrHammond

    Vooral die laatste foto is erg mooi, je kleine baantje gaat er goed uitzien!

    RhB-Mikey op 30 mei 2017

    Mooi! zijn de loks van de club zelf of nemen de leden die zelf mee?

    Het rolmaterieel behoort grotendeels aan twee leden, dat is — als grootste kapitaal — ook niet in het bezit van de club, dat is verzekering-technisch ook wat eenvoudiger. In de baan zelf zit niet zoveel kapitaal, maar wél natuurlijk een onoverzienbare hoeveelheid man-uren, dat is niet te verzekeren!


    Bijdrager
    Lucas // ლუკას

    Weer aardig wat getreind afgelopen week. Ritje via Cesko naar Polen en terug naar Slowakije, en een ritje naar Dolny Kubin.


    De RegioJet Kosice-Praag bij Cesky Tesin in Tsjechie. Fijne treinen, elke wagon een eigen conducteur die koffie en snacks uitdeeld. Let op het tweetalige stationsbord, hier wordt ook Pools gesproken.


    Eén van de nieuwste treinen in Polen van PKP Intercity in Bielsko-Biala. Het nationaal spoorwegbedrijf is opgesplitst in één nationaal en meerdere regionale bedrijven voor de kortere afstanden.


    Typische wagon in Slowakije. De langere afstands zijn recent geverfd en de echt oude wagons rijden als stoptreinen (en worden niet meer opgeknapt en her en der afgeschreven). Overigens hebben ze allemaal wel een wagon voor bagage/fietsen.


    Station Dolny Kubin, de enige grote plaats op dit stoptreintraject van Kralovany naar Trstena. Lelijk en met gesloten winkeltjes zoals de meesten.


    Goeie oude railbus komt aanrijden tegelijkertijd met de collega uit de andere richting, ze stoppen niet recht naast elkaar zodat mensen ook het spoor kunnen kruisen. Deze lijn is met 50km niet zo lang maar deze treinen doen er wel bijna 2 uur over. Het is een behoorlijk oud stukje spoor wat erg bochtig is omdat het op sommige plekken recht langs een rivier en een weg loopt. Beide ritten gingen de machinist ook stapvoets alle overgangen over, ook als ze bewaakt zijn wat natuurlijk de nodige vertraging oplevert.


    Bijdrager
    RhB-Mikey
    MrHammond op 30 mei 2017

    Vooral die laatste foto is erg mooi, je kleine baantje gaat er goed uitzien!

    RhB-Mikey op 30 mei 2017

    Mooi! zijn de loks van de club zelf of nemen de leden die zelf mee?

    Het rolmaterieel behoort grotendeels aan twee leden, dat is — als grootste kapitaal — ook niet in het bezit van de club, dat is verzekering-technisch ook wat eenvoudiger. In de baan zelf zit niet zoveel kapitaal, maar wél natuurlijk een onoverzienbare hoeveelheid man-uren, dat is niet te verzekeren!

    Dankje!, er moet nog veel dingen gebeuren om te kunnen rijden

    Nou ik ben dus met de Brombänz module bezig daar ben ik dus al heet wat maanden mee bezig met alleen het houtwerk ben ik 3 weken mee bezig geweest.


    Bijdrager
    MrHammond

    @lucasjv: leuke foto’s:-)

    Nog een paar plaatjes van mijn tripje van gisteren naar Blonay-Chamby:


    Dit is geen krokodil, maar de Chemin de fer Yverdon–Ste-Croix maakt er graag een grapje van;-)


    Vanuit Vevey met de stoomtrein naar boven gegaan


    Het bruine locje van de BOB is nieuw geloof ik, ernaast het eerste voertuig dat BC heeft kunnen bemachtigen, de opheffing van de spoorlijn Leuk-Leukerbad is de aanzet geweest tot de oprichting van de museumspoorlijn


    Ook deze motorwagen ziet er mooi opgeknapt uit


    Fleischmann wissels?!?


    Meldklok


    Parallelfahrt met MUTZ 006, genomen vanuit de IR naar Luzern (IC2000)


    Bijdrager
    MrHammond

    Even RhB-Mikey jaloers maken met wat plaatjes van de Rhätische Bahn;-)


    Nieuw stuurstandrijtuig van Stadler rail van voren…


    …en van achteren, met erachter een Albula-Gliederzug, een vaste combinatie van rijtuigen, waarvan dus alleen het stuurstandrijtuig in het veld af te koppelen is


    Stadler Abe 4/16 S-Bahn-treinstel onderweg naar Schiers…


    …en richting Chur


    Een iets oudere stuurstandwagen…


    …in een kort treintje.


    Ge 4/4 II 619 «Samedan» in het blauw, met reclame voor südostschweiz


    Een naamloze nummer 621 in het groen, met reclame voor Traveco


    Nummer 618 «Bergün/Bravuogn» met reclame voor edelweiss


    En fanlok 624…


    …met een detailfoto;-)


    Twee Be 4/4, ze zijn nog steeds in dienst:-D


    Waarschuwingsbordje in 5 talen!


    En dan dat waarvoor we eigenlijk gekomen waren: stoomtreintjes! De 108 wordt hier klaargemaakt in Landquart


    We besluiten eerst een plekje op te zoeken net buiten Malans, ik in de schaduw onder een boom, en daar komt de stoomtrein aangereden!


    Dubbeltractie van twee G 4/5, die behoren sowieso tot de sterkste meterspoorlocomotieven ter wereld, de 107 «Albula» en 108 «Engiadina»


    De trein rijdt Malans binnen


    Tijd genoeg om terug naar het station van Malans te lopen en nog een paar plaatjes te maken, terwijl het locpersoneel de locs grondig controleren en zo nodig bijsmeren


    Detail van de aandrijving


    Vertrek uit Malans


    Wij gaan met de trein verder naar Jenaz, en halen onderweg in Grüsch de stoomtrein in, in Jenaz vinden we een plekje op een viaduct, en hebben zo een mooi uitzicht op de trein…


    …die hier weer grondig geïnspecteerd wordt


    Ondertussen rijdt de reguliere elektrische trein voorbij


    Daarna kan de stoomtrein z’n weg weer vervolgen, hier voor het stationsgebouwtje van Jenaz


    Slingerend door het Bündnerische langs een lelijke weg, ik en mijn vrienden hier mijmeren even over hoe het hier geweest moet zijn toen die locomotieven in dienst kwamen, toen was kanton Graubünden nog geheel autovrij!


    Wij waren opvallend de enigen die zich bij het station van Jenaz ophielden, bij een bocht verderop stonden heel wat meer fotografen, en geparkeerde auto’s, een manier van treinenhobbyisme die ik niet zo begrijp…

    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  MrHammond.

    Bijdrager
    MrHammond

    Nieuw peertje erin, en m’n dwergsein is weer helemaal functioneel:


    Halt! (Stoppen voor het sein)


    Vorsicht! (Voorzichtig, het volgende sein staat op Halt!)


    Freie Fahrt! (Toestemming om tot het volgende sein te rijden)


    Bijdrager
    Brombeer

    Het Modelspoormuseum in Sneek accepteert nu ook de Museumjaarkaart. Tot en met september krijg je een welkomstcadeautje.


    Bijdrager
    Brombeer

    Bijdrager
    MrHammond

    Alweer een weekje geleden, maar nu eindelijk eens tijd en energie om hier wat te posten: het openingsfeest van het gerenoveerde Hochperron van de Rigibahn:


    Naast het postkantoor heeft de scouting een klein spoortje gelegd waar ze met een dieseltreintje heen en weer reden, maakte veel herrie dat ding!


    Op het nieuwe station heeft natuurlijk stoomloc nr. 17 zich klaargemaakt, om een groep genodigde gasten een eindje omhoog te brengen


    Nu kunnen we weer het mooie uitzicht op het station en de Mythen genieten:-)


    Ook de nr. 6 is van de partij om een aantal genodigden mee te nemen


    Op het terrein van het depot is van alles te doen: “standaard Festwirtschaft” wat mij niet zo interesseert, maar ook een stoomloc parade!


    De «Caspar Honegger» is een klein industrielocje van een firma in Rüti ZH die een nogal steile spooraansluiting heeft, en daarom met een tandstaaf is uitgevoerd, het enige normaalspoor met tandstaaf naast de Rigibahn. Dat locje voelt zich hier natuurlijk wel thuis:-)


    Op het opgeknapte “Hochperron” stoppen geen treinen meer, maar deze wordt nu gebruikt als stationshal, erg mooi geworden!


    Ook een kijkje in het depot en de werkplaats was natuurlijk mogelijk, hier een tandradwielstel: het grote tandrad in het midden grijpt in de tandstaaf in het spoor, via het andere tandwiel drijft de motor de as aan


    De stoommotorwagen van de Uerikon – Bauma Bahn was er ook en reed pendeldiensten tussen het depot en Immensee, daar moest ik natuurlijk mee;-) . Leuk detail: die motorwagen heeft geen tandrad, en om bij het depot te komen, moest-ie dus een klein stukje over steil spoor omhoog. Hoe doe je dat? Gewoon een aanloop nemen en met volle snelheid de heuvel op, erg spectaculair om te zien!


    De motorwagen van binnen: houten banken van de 3e klas


    Detail van de rolgordijnen (iets wat overigens nog steeds in veel Zwitserse treinen te vinden is, alhoewel dan niet zo mooi als deze;-) )


    Onderweg naar Immensee, een keer een andere kijk op mijn arbeidsweg…


    Op de terugweg rijdt de motorwagen met de machinistencabine naar achteren, de conducteur houdt de seinen in de gaten en communiceert die met handgebaren naar achteren. Erg moeizaam niet op dat moment, het zicht was perfect, de seinen al van ver herkenbaar.


    Het oude seinwachtershuisje “Ricken”, precies op een derde tussen Immensee en Arth-Goldau


    Het inrijsein van Arth-Goldau staat op rood…


    …niet alleen voor ons, maar ook voor de Voralpenexpress. De machinist vond het wel interessant om even met z’n collega bij de stoommachine te kletsen:-P


    Bijdrager
    Ome Kor

    Toch mooi die stoomtreinen, ik kwam tijdens een fietstocht deze tegen:

    Loc E2 1040 van de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij, bouwjaar 1910 in Zweden

    • Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door  Ome Kor.
    • Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door  Ome Kor.

    Bijdrager
    MrHammond

    Vorige week zondag hebben we nog een excursie gemaakt met de modeltreinclub in het Berner Oberland:

    We beginnen in Zürich HB:

    Uitrijsein van spoor 4 in Zürich, het dwergsein eronder is nog van het oude type en staat met de rechte kant naar het spoor

    Onze eerste tussenstop is station Blausee-Mitholz, dat eigenlijk niet meer in gebruik is voor personenverkeer:

    Spoor naar een militaire opslagplaats in de berg, afgedekt door een dwergsein van het nieuwe type, die met de schuine kant naar het spoor staan


    Am 843 503 doet wat rangeerwerk hier met een werktrein


    Het spoor richting Brig gaat in een tunnel


    Het stationnetje is eigenlijk niet meer in gebruik, maar deze speciale trein stopt hier wel nog voor ons: de Blauwe Peil van de BLS;-)


    De machinistencabines zijn gewoon open, dit is die aan de achterkant


    De bagageruimte met een klein bureautje voor de conducteur en een cel voor gevangenentransport


    Een EW III-pendel rijdt door het Simmental


    De EW III-pendels hier hebben opvallend nog oude Re 4/4 II als trek-duw-kracht


    Een heel bonte trein naar Lenk


    De GoldenPass Panoramic van de MOB[/I]


    Een Lötschberger als Regio-trein. Opvallend hier is het vier-rail-spoor…

    Dat is ook precies waarom we in Zweisimmen zijn: hier wordt een omspoorder gebouwd, waarmee in de toekomst bepaalde meterspoorwagons van de MOB op het normaalspoornet van de BLS kunnen verder rijden. Een beetje een prestigeproject is het wel, want het levert geen snellere reistijden op… Hoogstens het voordeel dat toeristen met hun zware koffers een keer minder hoeven over te stappen… We krijgen een uitgebreide rondleiding over het hele stationsterrein.


    Een sein hier, zou het wat zijn voor in de huiskamer?!?;-)


    Een wissel dat van vierrailspoor splitst in normaalspoor en meterspoor, deze heeft twee tongen nodig, iets ingewikkelder dan een drierailspoorsplitsing…


    Trein met nieuwe motorwagens van de MOB in het oude meterspoordeel van het station


    Het MOB-station, een mooi vakwerkgebouwtje


    Tot slot het BLS-station, een typisch Zwitsers gebouwtje met betonnen begane grond en houten bovenbouw

    Onze volgende stop is St. Stephan, richting Lenk, omdat dat station een belangrijke plaats inneemt op onze modelbaan. Onze voorzitter heeft ons daar ook uitgebreid verteld over het mogelijke project van een “Wildstrubelbahn” (waar onze vereniging naar genoemd is): via Lenk kon een spoorlijn met beduidend minder steile stijgingen gebouwd worden, maar als “prestigeplan” (en met druk vanuit het Kandertal) is uiteindelijk toch voor het steilere traject via Kandersteg gekozen. Aangezien deze lijn van het begin af aan geëlektrificeerd zou worden, werden de stijgingen niet als probleem gezien.


    Het bedieningspaneel op het station van St. Stephan, het is alleen nog in noodgevallen in gebruik, het station wordt nu op afstand bediend. Voor ons natuurlijk wél even een mooie gelegenheid om te kijken hoe het functioneert, en of we dat voor de modelbaan kunnen nabouwen…


    Een moderne Stadler Gem 2/2 meersysteemloc met steenslagtrein. Ook hier wordt het spoor deels vernieuwd.


    En daar komt onze trein terug naar Zweisimmen.

    We hebben vervolgens nog een ritje in de GoldenPass Classic genoten, en zijn dan via Montbovon – Fribourg weer terug naar huis gegaan.


    Moderator
    Pete.Z

    Leuk, die steenslagtrein, zou het goed doen op een modelbaan.


    Bijdrager
    MrHammond

    Een paar plaatjes van Bahnhof Wiedikon in Züri, het enige station in Zwitserland waar het stationsgebouwtje dwars over het spoor staat (Reiterbahnhof):



    Wandschilderingen van Jelmoli in de stationshal, reclame uit de jaren ’30 van de 20e eeuw


    Naar de treinen


    De lift naar spoor 2 en 3


    De trappen naar de perrons, met een bijzondere, muurschildering-klok


    De tunnel richting Bahnhof Enge


    Het perron in de richting van het Hauptbahnhof


    Oud groot stationsnaambord

30 berichten aan het bekijken - 3511 tot 3540 (van in totaal 3593)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.