30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 1303)
  • Q:
    Moderator
    Poezenbeest

Het grote MacOSX Lion-talk-topic (WWDC 2011)

Nu we MacOSX Lion eindelijk volledig gepresenteerd hebben gekregen, is het tijd om er over te praten… Stel al je vragen, geef al je opmerkingen en frustraties juist in dit topic de vrije loop in dit topic!

Waar ben je blij mee?
    Wat vind je van de nieuwe features?
    Waar baal je van dat het er niet in zit?
    Wat snap je nog niet of is nog niet helemaal duidelijk?

Alle reacties op dit onderdeel van de keynote zijn welkom! Stel je vragen, wissel meningen uit en hou het on-topic!

Voor iOS5 is een topic aangemaakt in het forumonderdeel iPhone software en voor iCloud is een topic aangemaakt in het forumonderdeel MobileMe en iCloud

Bijdrager
    LighScan

Enkel beschikbaar in de App Store? 4Gb? Mooi en wel, maar als je dan een clean installatie wilt doen moet je die al op een DVD’tje branden… En wat als je Mac geen SuperDrive heeft?

Bijdrager
    cids

Ik verwacht dat er echt wel een acceptabele oplossing is voor clean install…

Bijdrager
    jesse2314

Is een compleet os echt maar 29 euro of is dit enkel de upgrade?

Bijdrager
    Sc-cal
    LighScan op 06 juni 2011

Enkel beschikbaar in de App Store? 4Gb? Mooi en wel, maar als je dan een clean installatie wilt doen moet je die al op een DVD\’tje branden… En wat als je Mac geen SuperDrive heeft?

Via een USB stick

Bijdrager
    mymac

Het is niet eens €29,99. Het is €23,99!

Bijdrager
    Arts

En, hoe zit het dan als je meerdere apparaten hebt. Was toch altijd geschikt voor 5 separate installaties. Nu 5 x € 23,99.

Gr. Paul

Bijdrager
    AMoNdRet
    jesse2314 op 06 juni 2011

Is een compleet os echt maar 29 euro of is dit enkel de upgrade?

Wegens je het alleen via de appstore kunt downloaden is het sowieso een update zeker.

EDIT:

Step 2: Make sure you have the latest version of Snow Leopard

Bijdrager
    Maverick9898

Wat ik me vooral afvraag is of je voor die 30 dollar voor maar 1 computer hebt aangeschaft. Wat is de vervanger van de family pack?

Bijdrager
    Xcode

Ik zou graag een schone installatie willen doen (vind dat fijner, zet mijn bestanden dan zelf wel weer over). Leopard schoon installeren, vervolgens Snow Leopard (heb ik als upgrade) en daarna Lion is niet echt handig. Ben benieuwd.:slant:

Arts op 06 juni 2011

En, hoe zit het dan als je meerdere apparaten hebt. Was toch altijd geschikt voor 5 separate installaties. Nu 5 x € 23,99.

Gr. PaulJe koopt ‘m één keer en dan kan je ‘m installeren op al je geautoriseerde Macs… dat zijn er volgens mij maximaal 10. Althans, zo heb ik het begrepen uit de keynote.

Bijdrager
    AMoNdRet

Ik denk dat er nog wel een optie zal bestaan om een schone installatie te doen.

Geblokkeerd
    Anoniem

en de Leopard users??

Bijdrager
    AMoNdRet

ik vrees dat eerst moeten upgraden naar Snow Leopard

Step 2:
    Make sure you have the latest version of Snow Leopard.
    Get up to date with the latest version of OS X Snow Leopard to purchase OS X Lion from the Mac App Store. If you have Snow Leopard, click the Apple icon and choose Software Update to install the latest version.

Geblokkeerd
    Anoniem

word dus wachten op de illegale versie voor m’n pa.

Bijdrager
    JJmac
    LighScan op 06 juni 2011

Enkel beschikbaar in de App Store? 4Gb? Mooi en wel, maar als je dan een clean installatie wilt doen moet je die al op een DVD\’tje branden… En wat als je Mac geen SuperDrive heeft?

Ideal zou ook makkelijk geweest zijn.

Bijdrager
    CMD-Z

We hebben in het ziekenhuis waar ik werk 20 macs staan; maar het netwerk in het ziekenhuis blokkeert de mac app store. Denken jullie dat het mogelijk wordt de licenties en de dmg te downloaden elders, en ze dan te branden en te installeren op de macs in het ziekenhuis?

Bijdrager
    10.7

Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Ik neem aan dat als Lion beschikbaar komt jullie ict afdeling daar wel een oplossing voor heeft. Als ze met server software werken moet dat geen probleem zijn om alles te updaten. Ik denk niet dat ze jullie dat zelf laten doen, zal een beetje raar zijn.

Bijdrager
    RoyHochstenbach
    rieen op 06 juni 2011

ik vrees dat eerst moeten upgraden naar Snow Leopard

Hoe wil je dat dan doen als Snow Leopard niet te koop is? Of zouden ze SL nog 5 jaar blijven verkopen na de lancering van Lion?

Bijdrager
    BJVR

Volgens mij komt elke Mac die je vanaf dan koopt al VOOR geïnstalleerd en hoef je dus zelf niets meer te installeren.

En mocht je een clean install willen doen lijkt mij dat als je de Mac clean aanzet dat deze eerst kijkt naar een verbinding met het internet – dan via een bepaalde verbinding een link legt naar de AppStore waar je alleen OSX Lion kunt downloaden en installeren.

Maar wat mij opviel in de Keynote was dat Italië in die lijst heel erg hoog stond volgens mij op 2 of 3 van landen waar mensen slechte verbindingen hadden of geen computer thuis.
    Japan en China kan ik me voorstellen maar Italië?

Verder denk ik dat $30.- gewoon 30,- Euro gaat worden we moeten niet typisch Nederlands gaan worden he;)

Wel zal het zo zijn dat het denk ik afgelopen is met het 1 DVD en ik installeer 25 Macs ermee. Nu download je vanaf de AppStore met een Apple ID dus ze zullen vast en zeker wel goed kunnen bijhouden wie wat koopt en download.
    Dus ik vrees er voor dat 30,- voor elk systeem is.

*** UPDATE ***
    Dat ging mis één OSX Lion gekocht in de Mac AppStore is dus legaal voor al je Macs..

Install on all authorized computers
    When you purchase Lion from the Mac App Store, you can install it on all your authorized Mac computers. Just sign in to the Mac App Store from each Mac and download Lion from the Purchases list.

Bron: Apple.com

Bijdrager
    SMTR
    Xcode op 06 juni 2011

Ik zou graag een schone installatie willen doen (vind dat fijner, zet mijn bestanden dan zelf wel weer over). Leopard schoon installeren, vervolgens Snow Leopard (heb ik als upgrade) en daarna Lion is niet echt handig. Ben benieuwd.:slant:

Met de dvd van Snow Leopard kan direct een clean install doen. Eerst Leopard installeren is niet nodig.

Bijdrager
    CMD-Z

ben benieuwd, time will tell;-) hoe dan ook is het niet echt duur, maar hoop wel dat het mogelijk is om het te branden en dan zonder connectie naar de app store wel te kunnen installeren.

Bijdrager
    Afroman

Vraag me af of je daadwerkelijk een DMG download. Want van Angry Birds zie ik geen DMG bestand die uit de Mac App Store komt.

Bijdrager
    stavos

Ik verwacht dan wel een autorisatie-stap via het internet tijdens de installatie met je Apple-ID.

Bijdrager
    CMD-Z

toch wel gek, dat je over internet MOET beschikken, als je een keer om welke reden dan ook een clean install zou willen/moeten doen

Bijdrager
    stavos

Bedenk eens wat de gevolgen zouden zijn als je tijdens de installatie geen autorisatie hoeft te doen. Dan is Lion toch te makkelijk te verspreiden via het internet?

Bijdrager
    PuddingNL

Ik ben een voorstander van cloud services en vind dit ook echt helemaal top! Zou misschien wel een uitkomst zijn als ze een optie bieden om Lion op een DVD te branden of USB stick te zetten voor het geval dat.

Bijdrager
    Bianco

Er zitten een paar leuke features in Lion. Zo vroeg ik mezelf al jaren af, waarom ik met een computer altijd zelf nog verantwoordelijk was voor het opslaan van een document. Dat moet de computer toch kunnen regelen was mijn idee altijd, ook zonder een autosavefunctie. Datzelfde geld voor versies. Ik ben altijd van mening geweest dat een document ook versies moet kennen. Moet voor een computer geen probleem zijn, maar het kwam maar nooit.

Bestandsgrootte word kleiner doordat alleen de verschillen worden opgeslagen. (Net zoiets als met films, alleen berekenen wat verandert), en je kunt dan altijd simpel een paar stappen terug. Of ideeën uit vorige versies combineren met de nieuwere versie. Scheelt een hoop tijd, en vooral: ergernis.
    Top idee van Apple, alhoewel het een beetje afgekeken is van Adobe, die die versies ook al in bridge hadden ingebouwd. Alleen heeft Apple Bridge naadloos in het systeem ingebouwd.

Bijdrager
    sprwille

Kan iemand mij vertellen vanaf wanneer Lion inbegrepen is als je een nieuwe Mac besteld?

Bijdrager
    baziel
    sprwille op 07 juni 2011

Kan iemand mij vertellen vanaf wanneer Lion inbegrepen is als je een nieuwe Mac besteld?

bestelT
    Het zal er sowieso standaard op staan als je een nieuwe Mac in augustus koopt.
    Als je eerder een aankoop overweegt is het nog niet echt duidelijk, lijkt me. Normaal werd dan het OS later gratis meegeleverd om dan zelf een update uit te voeren maar in deze situatie waarbij er geen DVD’s met het besturingssysteem worden verdeeld is nog afwachten hoe het gaat gebeuren.

Bijdrager
    SunKeeper

Misschien een speciale gift card van € 30,- die je gratis bij je nieuwe Mac krijgt, maar alleen geldig is om Lion aan te schaffen, en 2 dagen later vervalt als je Lion niet koopt.

Zoiets verwacht ik, maar correct me if i’m wrong.:smile:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 1303)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.