30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 213)
  • Q:

Bijdrager
    KarelWillem

Het grote 3D printer topic

Die inkjet en laserprinters kennen we nu wel.
    Tijd om eens wat echt spannends aan die Mac te hangen: een 3D printer.

Na heel veel printers vergeleken te hebben, ben ik uiteindelijk op de Robo 3D uitgekomen.
    Gebruiksgemak, prijs en print-kwaliteit(/-formaat) lijken bij dit model voorlopig het beste in verhouding.

En als zo’n ding op je bureau staat; wat ga je er dan mee doen?

Nou eh, om te beginnen wat leuke privé-dingetjes: rails voor de Duplo-trein of zo?
    En eens wat experimenteren met guard-equipment (http://www.bandshoppe.com/catalog/productDetail.do?p=Air_Blade).

http://www.robo3dprinter.com

Wie heeft de stap al genomen naar 3D printing, of wie denkt er hard over?
    Laat in dit topic je ervaringen of ideeën achter.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik was eigenlijk benieuwd wat je er zelf mee gaat doen?

Bijdrager
    Beech

Bijdrager
    GoeieDag

Wat ik nog niet doorheb: welk materiaal gebruik je om te printen?
    Bij die andere printers is dat duidelijk: op verschillende soorten papier.
    Maar waar print je met 3D mee? Ik neem aan dat je niet alles kunt gebruiken? Of Alleen bepaald materiaal? Mij is het niet duidelijk.

Bijdrager
    hatolex

Als je op de link onder het plaatje klikt kun je het zien, een klos met een kunststof materiaal.

Bijdrager
    Beech

Dit filmpje laat voldoende zien.

Bijdrager
    KarelWillem
    eezacque op 09 maart 2014

Ik was eigenlijk benieuwd wat je er zelf mee gaat doen?

IK heb al wat voorbeelden genoemd in mijn start-topic.

En wellicht ga ik dit wat uitbreiden:
    http://drumcorpsinprogress.nl/2011/Shop.html

Allemaal meer voor de lol, dan om er echt geld mee te maken hoor.

GoeieDag op 09 maart 2014

…Maar waar print je met 3D mee? Ik neem aan dat je niet alles kunt gebruiken? Of Alleen bepaald materiaal?…

Filament als PLA of ABS.

http://www.3dfilamenten.nl

Toen ik op de lagere school zat kocht je van die plastic springtouwen per strekkende meter.
    Dat soort materiaal dus.

Bijdrager
    aukem

Is dit een beetje stevig? Kan je er op staat? Kan je het met je hand fijnknijpen?

Bijdrager
    KarelWillem

Afhankelijk van het materiaal, en de densiteit (resolutie; hoe fijn print je) is dat behoorlijk stevig ja.

Er worden steps e.d. mee geprint. Dus er op staan hoeft geen probleem te zijn.

Als je een massief blokje print kun je er een auto bovenop zetten.

Bijdrager
    Verwijder

Past zo’n air blade in de printer?

Bijdrager
    KarelWillem

Nee. Het is ruwweg 25x21x20 wat er geprint kan worden.

Dus zoiets moet in delen geprint worden.

Bijdrager
    Qapla
    GoeieDag op 09 maart 2014

Wat ik nog niet doorheb: welk materiaal gebruik je om te printen?
    Bij die andere printers is dat duidelijk: op verschillende soorten papier.
    Maar waar print je met 3D mee? Ik neem aan dat je niet alles kunt gebruiken? Of Alleen bepaald materiaal? Mij is het niet duidelijk.

Ik denk polycarbonaat.

Bijdrager
    MEEUW

Ik zit er wel over na te denken, maar afmetingen zijn te klein, en denk dat me te veel tijd in gaat zitten om 3d ontwerpen te maken.

Bijdrager
    KarelWillem

Er zijn al betaalbare printers die tot 70 centimeter lang printen.

Je print b.t.w. met o.a.

PLA is een thermoplastic gemaakt op plantaardige basis doormiddel van bijvoorbeeld mais en sojabonen.

ABS is een thermoplastic en een copolymeer. Het bestaat uit 5 tot 30% 1,3-butadieen en zo’n 50% styreen, met de rest acrylonitril.

Geblokkeerd
    Anoniem

Zomaar nieuwsgierig: wat gaat zo’n stukje Duplo rails kosten? Past het dan ook zo goed als het origineel?
    En met welke resolutie kun je printen? Worden dat mooi gladde figuurtjes?

Ik zag een paar weken een printer in actie, maar de output was tamelijk bedroevend, met zichtbare ‘richeltjes’, maar dat was dan ook een goedkoop doe-het-zelf ding…

Bijdrager
    KarelWillem

Op hoge resolutie geeft fabrikant Ultimaker een kostprijs van 5 cent per cm3, incl. stroomverbruik.
    Ga dat omrekenen naar een blok plastic van 20x20x20; dan kom je op 400 euro.:) Kuch.

Maar… je print nooit compleet massief natuurlijk.
    Zo’n duplo-rail is voor een heel groot deel holle ruimte.
    Goeie kans echter dat een doosje rails in de winkel goedkoper is.
    Maar je kunt nu de rails printen die je echt wil hebben.
    Bijvoorbeeld 3x een rechte. Of anderhalf keer zo lang als het origineel.

En ja, op een hoge print-kwaliteit past dat prima.

Hier kun je goed zien wat de kwaliteit is (kan zijn, want naar keus instelbaar):
    http://www.robo3dprinter.com/pages/robo-3d-gallery

Onderstaande helm zal wellicht redelijk prijzig zijn om te printen, maar alleen al dat het kan!

Overigens geeft de software aan hoeveel kg, of meter, filament je gaat gebruiken op een ontwerp.
    Dus kun je van te voren bepalen of je het de ‘investering’ waard vind.

Geblokkeerd
    Anoniem

Hier kun je goed zien wat de kwaliteit is (kan zijn, want naar keus instelbaar)

Zonder dat er een maat bij staat is het niet goed in te schatten.
    Het iphone hoesje lijkt me tamelijk ruw.

Iets anders, durf je ook echt op die schoen te lopen, of op die autoped te rijden?
    Hoe lang gaat zoiets mee?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik denk dat je niet helemaal met de juiste instelling kijkt naar de mogelijkheden van een 3D printer.

Een aluminium stepje kon ik vorige maand bij de AH kopen voor 5 euro.
    Om dat te gaan printen zou wat onzinnig zijn.
    Je kunt echter bijvoorbeeld aanpassingen printen op bestaande hardware, die anders niet mogelijk zouden zijn.

En vooral leuke dingen maken, die normaal niet in de winkel liggen.
    Experimenteren, en lekker creatief bezig zijn.

Verder is het materiaal behoorlijk duurzaam, en kun je echt dingen printen die gewoon lang mee gaan.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik denk dat je niet helemaal met de juiste instelling kijkt naar de mogelijkheden van een 3D printer.

Dat maak ik zelf wel uit. Voor veel mensen is de grote vraag of ze met een 3D printer bruikbare spullen kunnen printen, en of het ding niet binnen een paar maanden op zolder eindigt, als de nieuwigheid eraf is. Niet iedereen is bereid veel geld uit te geven aan ‘experimenteren, en lekker creatief bezig zijn’ Voor veel mensen zal het meer dan afdoende zijn om zo af en toe ‘ns iets te laten printen bij een 3d printshop.

Volgens een recente analyse zou het nog wel ‘ns 10 jaar kunnen duren voor 3d printen voor de consument bruikbaar wordt, dus ik vind vragen over duurzaamheid en kosten zeker relevant.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik wist niet dat je boos werd…;)

Ik denk dat 10 jaar heel voorzichtig ingeschat is. Dit gaat voorlopig helemaal niet zomaar bij iedereen thuis staan.
    We laten ook nog steeds de 500 foldertjes bij ‘de drukker’ maken, en niet thuis in onze inkjet.

Er zal absoluut een markt voor zijn, maar Jan met de pet gaat niet met 3D software aan het tweaken.
    Voor de meeste mensen is een e-mail versturen, of een bijlage over Internet al genoeg opgave.
    Laat staan een goede 3D print maken.

Ik heb ook nergens beweert dat dit voor ‘de massa’ is b.t.w.

Bijdrager
    MEEUW

thanks voor de info KarelWillem.
    Wat voor printer en software heb je zelf thuis ?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb nog niks.:) Maar de Robo 3D staat op de serieuze wish-list.

Net even berekend dat bestellen in Amerika 177 euro (jnclusief 165 euro (!) verzendkosten) scheelt op het PLA/ABS model.

Hoe staat het met invoer van printers? Komen daar extra kosten bij?

Bijdrager
    KarelWillem
    eezacque op 10 maart 2014

…Niet iedereen is bereid veel geld uit te geven aan ‘experimenteren, en lekker creatief bezig zijn’…

Nu ik zo de mogelijkheden eens op een rijtje zet, kan ik er steeds enthousiaster over worden.

Het komt zó vaak voor dat ik op zoek ben naar iets specifieks, maar dat ik het echt niet naar mijn zin kan vinden.

Een iPhone-houder voor in de auto die dus nooit past zoals ik dat wil, een handvat voor een project waar ik mee bezig ben, een scharniertje die in elke maat te krijgen is, behalve in de maat die ik wil. Een klemmetje voor aan mijn printer, waar nu elke keer de A4-tjes door de kamer vliegen. Een kapje voor in de badkamer, waar nu al 8 jaar een ‘gat’ zit.

Gelukkig is er op o.m. http://www.thingiverse.com belachelijk veel basismateriaal te vinden.
    Zodat je niet elke keer het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

Nu nog een leuke voordelige 3D-scanner vinden, en het feest is helemaal compleet.:)

Maar ook volslagen nutteloze (?) dingen zijn soms heel leuk.
    Eindelijk eens die Apple Store bouwen voor Playmobil of Lego.:)

Bijdrager
    MEEUW

@karelwillem niet serrieus ingaan op @eezacque doelloos.

Ik zit al tijdje te denken aan 3d printer, maar heb er de tijd niet voor. + zie andere vragen.
    Zie ook veel voorbeelden van hele kleine dingetjes. Ja zoek meer iets waarbij je ook wat grotere dingen kan maken.

En gaat de ontwikkeling nog niet iets te snel vandaag om printer te open?

Bijdrager
    KarelWillem

Veel artikelen bestaan uit meerdere onderdelen.
    Of kunnen op zijn minst eenvoudig uit meerdere onderdelen worden samengesteld.
    Kijk maar eens om je heen.
    Het Ikea-lampje naast mijn Mac kan ik eenvoudig in 2 delen printen (niet dat ik dat van plan ben, want bij Ikea 2,50 euro).

25x21x20 is best een werkbaar formaat om veel grote objecten te kunnen maken.
    Softwarematig is er ook eenvoudig te snijden naar kleinere formaten.

De ontwikkelingen in het 3D printen zitten nu vooral in densiteit (maar dat is al aardig voor elkaar), snelheid, en prijs.

Het is niet meer in de orde van onze eerste laserprinter (enkele duizenden guldens), die nu voor 60 euro betere en snellere kwaliteit levert.
    In het ‘ergste’ geval zakken die prijzen nog een paar honderd euro in de komende tijd. Je verlies kan dus nooit erg groot zijn.

Verder is er nog wat te winnen op software- en 3D-scangebied. Maar dat gaat ook al redelijk rap.

Geblokkeerd
    Anoniem

Daar betaal je in principe gewoon btw over, alleen als je geluk hebt maakt de douane hier geen werk van…

Bijdrager
    MEEUW
    eezacque op 11 maart 2014

Daar betaal je in principe gewoon btw over, alleen als je geluk hebt maakt de douane hier geen werk van…

Dat kan je niet zeggen, want je hebt er geen verstand van.

Fietsen bv is extra import heffing.

Ik zou de onderdelen in delen opsturen in zo’n geval.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik bedoel dat je in elk geval btw betaalt, plus eventueel bijkomende heffing: als je dit zelf even nazoekt bij de douane, dan wordt geadviseerd het even telefonisch na te vragen, want de tarieven varieren van dag tot dag. En het kan geen kwaad even het verschil tussen fietsen en 3d printers uit te leggen, dat weten ze vast niet.

Bijdrager
    MEEUW
    eezacque op 11 maart 2014

Ik bedoel dat je in elk geval btw betaalt, plus eventueel bijkomende heffing: als je dit zelf even nazoekt bij de douane, dan wordt geadviseerd het even telefonisch na te vragen, want de tarieven varieren van dag tot dag. En het kan geen kwaad even het verschil tussen fietsen en 3d printers uit te leggen, dat weten ze vast niet.

Conclusie : Je weet het niet, je raad maar wat en geen van je post hebben een inhoudelijke bijdrage.

Bijdrager
    KarelWillem

Ruwweg komt het er op neer dat je meestal geen idee hebt wat je gaat betalen.

Niet doen dan maar.:)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 213)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.