24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    janvankampen

Het geluid van een iMac

Hallo allemaal,
    dinsdag heb ik voor het eerst een iMac in mijn huis mogen plaatsen. Wat een computer zeg! Hiervoor deed ik het met een 13″ MacBook, maar 27″ iMac werkt 100x lekkerder.

Nu heb ik meteen al een vraag:
    Als het scherm donkerder wordt, hoor ik iets vreemds heel zacht ratelen. Dit hoor ik ook als het scherm uit is (en de computer aan). Zodra ik de muis aanraak, en het scherm weer aan springt, stopt het geluid.

Is dit normaal, of is het een aanlopende ventilator of iets dergelijks?

Mvg,
    Jan

Bijdrager
    Maverick9898

Is die dan in Sleep Mode (sluimerstand) of is het scherm gewoon uit?
    En hoor je het als je met je oor op de computer zit of ook echt als je achter het scherm zit?

Bijdrager
    milan475

Het is de spoel van de dimmer van het backilght die ietwat zoemt. Hebben veel schermen.

Bijdrager
    janvankampen

Het scherm is gewoon uit, zoals gebeurt als je (in mijn geval) 5 minuten niets met de iMac doet. De processen gaan dan door, dus de mac is niet uit.

Het lijkt rechtsachter uit de mac te komen.

Bijdrager
    tvdb314

Is toch niet het geluid van de harde schijf?

Bijdrager
    xionix

zet hem eens op sleep en kijk eens of hij dan nog steeds iets doet? Zo niet dan kan het een ventilator of je hdd zijn.

Bijdrager
    janvankampen

Hij doet het elke keer als het scherm donkerder wordt. Bij het sterker dimmen van het scherm wordt het geluid ietsje harder. De optie van de spoel voor het dimmen kan dus kloppen.

Moet ik terug met zoiets?

Bijdrager
    Vinhelper

Kun je wel doen om na te vragen of het een normaal geluid is en op een normaal volume (niet) hoorbaar hoort te zijn.

Maar ik betwijfel of ze hem daarvoor willen omruilen…:slant:

Bijdrager
    computer space

Gewoon inverter-hum. Een kwaal die veel monitoren hebben, door besparing van een paar duppies op onstoringspoelen en condensatoren. Made in China heeft een keerzijde.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb sinds enkele maanden ook een 27″ iMac. Maar bij mij werkt alles geruisloos. Feitelijk maken mijn 5 externe schijven meer “herrie”. Dus ik denk dat als het echt irriteert je best terug kan gaan om te informeren of dit iets is wat mogelijk alleen maar erger kan worden.

Bijdrager
    1984

Ik had het vandaag ook plotseling bij de Imac dat zacht ratelen, (klinkt niet gezond) echter bij mij had het niets met donkere schermen te maken, zodra ik hem weer in sluimer zetten stopte het ratelen, zetten ik hem weer aan begon het weer, ik hem maar in sluimer gezet en koffie gaan drinken……….en toen ik later het één en andere wou proberen deed hij het weer normaal (geen geratel meer ) maar voor hoelang…?

Bijdrager
    1984

Tja voor hoelang, momenteel blijft hij zo’n +15 min stil na sluimertoestand en begint dan zacht te ratelen, en blijft het doen tot ik hem weer in sluimer zet, ik kan er niet veel over vinden, wel word er her en der geschreven dat het normaal is, al vind ik dat zacht ratelen (maar hoorbaar is in normale werkhouding) vreemd , er staat nu een andere Mac langs daar hoor je het gezoem van de fan, wat me bekend en vertrouwd voorkomt , en minder irritant dan het zacht geratel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er zijn natuurlijk niet zoveel componenten in een computer die kunnen “ratelen”. Je hebt de superdrive, een fan, en de hd. Dat het optreed een aantal minuten na uit sluimer te zijn gekomen zou op een fan kunnen wijzen. De computer wordt dan warmer en boven een bepaald aantal toeren gaat hij ratelen. Dat kan dus wijzen op speling in de fan.

Bijdrager
    Vinhelper

Of er trilt iets mee wat los zit, bij een bepaalde trilling van een ander component.

Bijdrager
    1984
    hendrik op 23 september 2010

Dat het optreed een aantal minuten na uit sluimer te zijn gekomen zou op een fan kunnen wijzen. De computer wordt dan warmer en boven een bepaald aantal toeren gaat hij ratelen. Dat kan dus wijzen op speling in de fan.

De eerste keren dat het probleem optrad was inderdaad toen ik hem uit zijn nachtrust ontwaakte, en was vaak verholpen door hem even terug in slaapstand te zetten. Het is ook niet dat hij dat elke dag doet, al was het wel na slaapstand.
    Echter gisteren begon het geratel terwijl ik aan het werk was, in sluimer zetten verhielp het probleem voor ± 15 min, na ±5 uur geratel, stopte het weer onverwachts en zonder iets speciaals gedaan te hebben.
    Deze dag begon hij normaal (zonder geratel) Maar wederom voor hoelang??? het is irritant dat je niet weet wat er aan de hand is. Het geratel klinkt ongeveer zo. Klik en Klik al heeft dit filmpje meer betrekking op het probleem van de TS , echter het gaat om het geluid.

Bijdrager
    wim

ik heb ook een imac en als hij in sluimerstand staat hoor ik twee keer per minuut de superdrive een geluid maken .
    dat heb ik zins de laatste update van el capitan 10.11.4
    ik heb een imac oudje 24 inch 2007
    heeft daar ook iemand last van .
    ik ben benieuwd

Bijdrager
    Facundo

Een iMac van 9 jaar oud met ElCapitan en een superdrive die nog werkt!?!?! You are a lucky man.

Bijdrager
    Leander

Hier ook iMac 24″ van mid 2007. Ik heb twee twee partities, een met El Capitan en de andere partitie met 10.9 (Mavericks).
    El cap. werkte echt te traag met slechts 4 GB wergeheugen maar 10.9 loopt redelijk vlotjes op deze bejaarde mac.
    Geen last van geklik van de superdrive. Superdrive werkt ook nog steeds. We hebben twee van deze iMacs en bij de een hoor je tijdens de slaapstand een heel zacht geluid wat lijkt op een ventilatorzoem maar dan zeer zachtjes. Enkel te horen wanneer je je oor vlakbij de machine houdt.

@wim
    : ik zou ’n PRAM- en SMC-reset doen. Google even hoe je dat moet doen

Bijdrager
    wim

ik ontdekte net dat er weer een update was voor el capitan 10.11.5
    ik heb het geinstalleert en nu heb ik er geen last meer van (toch iets van een probleem van de vorige update ).
    ik heb ook 4 gb werkt op 667mhz ddr2
    ik hoor ook de ventilatoren zoemen maar dat is maar heel zachtjes maar de supperdrive maakte echt een heel hard geluid zo als je er een cd of dvd in stopt zzzp zzzp geluid haha ,maar dan zonder cd of dvd er in, en twee keer per minuut .
    bij mij is hij niet erg traag maar ik gebruik hem ook alleen maar voor email en internetten en muziek via itunes
    hij staat wel 24 uur per dag te draaien gaat haast nooit uit .

nog een tip wat ik altijd doe als ik stofzuigt moet zet ik de stofzuiger altijd even op de imac aan de onderzijde daar trekt hij zijn koele lucht naar binnen .
    en even op de achterzijde waar de warme lucht weer uit komt .
    het kan geen kwaad ,en ik heb het idee dat het mijn imac wat langer in leven houd haha .

bedankt voor de reactie maar het is opgelost .

Bijdrager
    Shmoo
    Facundo op 19 mei 2016

Een iMac van 9 jaar oud met ElCapitan en een superdrive die nog werkt!?!?! You are a lucky man.

+1

Breng dat ding naar Apple want dit willen ze zien. Dat geloven ze vast niet.
    De mijne maakte na 2 jaar het geluid van een sjoepkar waarmee je door het grind loopt en dan had ik hem maar 5 keer gebruikt.

OT

Volgens mij heeft zoiets met internet sharing te maken. Er is iets of een device in huis die dan even tegen de iMac praat waardoor deze wakker wordt en dat hoor je.

Als je één van deze aan hebt staan kan dat de oorzaak zijn of ook zo’n globale instelling bij Energiestand in Systeemvoorkeuren.

Ik had dat ook met dat type iMac. Lag je in bed en dan begon de iMac ineens geluid te maken. Zo van: eerst een soort gekraak dat hij wakker werd, dan hoor je de DVD drive klikken en daarna twee keer zoef… zoef.. weer klikken en dan gaat hij weer slapen.

Bijdrager
    Facundo

@Shmoo: Nu je dit schrijft realiseer ik me ineens dat ik dit op m’n huidige mini late 2012 ook altijd heb gehad, maar dit sinds 10.11 is verdwenen. Ik ging er altijd van uit dat het met maintenance-routines te maken had. Maar erg hinderlijk was het niet, dus nooit gezocht naar oorzaken.
    En die ‘super’drives…..zucht…….wat een drama was dat.

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb ook nooit precies de oorzaak kunnen vinden maar er was een groepje dat zei je moet dit doen en een ander groepje zei dat je weer dat moest doen. Sommige zeiden zelfs dat het aan het BT toetsenbord lag en de verkeerde batterijen die er voor zorgde dat je computer uit slaapstand kwam.

Niets hielp echt, ja de internetverbinding verbreken wanneer je computer in sluiterstand ging, dat hielp 100% maar goed, als je dan je computer weer aanraakt na een tijdje krijg je duzend mailtjes binnen en al het gepingel dat er bij hoort.

Sinds ik een mini 2014 bezit, heb ik hier geen last meer van. Gekke is wel dat ik nu ook een bedraad toetsenbord heb dus.. Wie weet was het echt wel het toetsenbord.

Bijdrager
    Facundo

Wie weet was het echt wel het toetsenbord.

Zou zomaar kunnen; Apple en draadloos…..het wil nog geen goed huwelijk worden.

Bijdrager
    Dick de Roos

Wat de vraag van de TS betreft: het zou kunnen zijn dat Spotlight aan het indexeren is.
    Dat kan wat geratel geven. Of er alleen bij een gedimd scherm geïndexeerd wordt weet ik niet.
    Overigens had ik na een update naar EC 10.11.5 op mijn medio 2010 iMac 27″ ook een tijdje geratel, (ik heb nog een gewone HD), maar dat is nu weer over.:nerd:

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.