30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 84)
  • Q:
    Bijdrager
    Brombeer

Het bewuste consumentendraadje

• ”Verbeter de wereld, begin bij jezelf”
    • ”Think global, act local”

“Ze” maken het je niet altijd even makkelijk om verantwoord met alles om te gaan, en soms heb je daar ook wel eens gewoon geen zin in. maar er zijn een boel kleine dingen die je kunt doen, laten of vooral kiezen, waardoor we iets langer plezier van onze blauwe planeet kunnen hebben.
    TS begint:

Ik zat zojuist iets te doen waarvoor ik de toiletrollen moest aanvullen en terwijl ik tijdens deze tijdsbesteding aan mijn plaats gekluisterd zat, viel mijn oog op een FSC-keurmerk op de verpakking van die rollen. FSC betekent dat het uit gecontroleerde bosbouw komt. In het geval van wegwerppapier is dat eigenlijk zonde, het had ook uit oud papier gemaakt kunnen worden. Toch eens kijken of ik die zachtheid ook uit andere herkomst kan betrekken.

Bijdrager
    Maverick9898

FSC betekent dat het uit gecontroleerde bosbouw komt. In het geval van wegwerppapier is dat eigenlijk zonde, het had ook uit oud papier gemaakt kunnen worden.

WC-papier komt gewoon van bossen uit Canada en die bomen worden gewoon opnieuw geplant, om gewoon weer nieuw (WC) papier van te maken. Hoewel ik het ‘verbeter de wereld’ slogan toejuich, is dit iets om je totaal geen zorgen over te maken.

Bijdrager
    bartvdv

Volgens mij is de recyclage van papier helemaal niet zo milieuvriendelijk als voorgesteld wordt.

Bijdrager
    Brombeer

Helemaal uit Canada?*
    Beetje veel eer voor mijn kont.
    Ik bedoel,: Wat ik ermee wegveeg probeer ik toch zo lokaal mogelijk te houden. Peultjes uit Zimbabwe komen er hier niet in. ’t Is nu sowieso weer pastinakentijd.

*Het schijnt dat heel wat Canadese houtvesters ook aardig aan de speed zitten en de Canadian Logging Industry weet ook aardig te lobbyen. Brits Columbia zou eigenlijk ongerept moeten blijven. Dat het Canada is, maakt het nog niet koosjer.

Bijdrager
    Shmoo

Ik moet eigenlijk wel een beetje poepen nu..

Maar verniel ik nu wel of geen bos hierdoor ? zo ja dan heb ik toch nog indirect bij de scouting gezeten.:)

Bijdrager
    trabant

Niet zonder Gutschein, Shmoo!

Bijdrager
    Dick de Roos

WC-papier is een onzinnig gebruiksartikel.
    Zelfs als je in het Wald mag scheissen.
    Een handvol gras is in het Wald zelden voorhanden (!).
    Maar goed, de gedachten over het verantwoordelijk omgaan met de wereld en ons leefmilieu stemt tot tevredenheid.
    Zeker als er uitgegaan wordt van een onzinartikel als WC-papier.
    Een flesje water voor het reinigen der besmeurde delen en zeep om de handen te wassen is beter.
    En nog hygiënischer ook.

Een rol WC-papier heb ik in China in delen gebruikt bij wijze van servet. Dat ik daarna dat servet niet verder op het toilet gebruikt heb, is inderdaad verwerpelijk. (ook een soort van Recycling)
    Maar goed, ik probeer me te verbeteren.
    Dank @Brombeer voor deze terechtwijzing.

Bijdrager
    Maverick9898

Helemaal uit Canada?*
    Beetje veel eer voor mijn kont.
    Ik bedoel,: Wat ik ermee wegveeg probeer ik toch zo lokaal mogelijk te houden.

Kan je doen, alleen dat gaat niet gebeuren zolang het goedkoper blijft en er genoeg bos is daar (wat zo blijft…bos kan je immers opnieuw planten). Wat je wel kan doen is zelf een bedrijf opzetten en gaan concurreren met Nederlands hout;). Het probleem is alleen dat, mede door milieu-bobo’s, je geen enkele boom kan kappen in Nederland omdat dat slecht voor het milieu zou zijn, zonder dat ze erbij stilstaan dat bos de facto nooit iets Nederlands is geweest (en daarmee onnatuurlijk…het is voor het gros gepland). Dus dan zit je een beetje tussen ‘a rock and a hard place’ (maybe a tree!).
    Je kan ook de familie Trip achterna en een deal sluiten met de Zweedse koning. Zo kwam de Republiek aan z’n hout, namelijk!

Bijdrager
    bartvdv

@Dick de Roos:

WC-papier is een onzinnig gebruiksartikel.

Dan hoor ik graag jouw alternatief. Een hoop zaagsel tegen je achterste en ’s avonds afkrabben? Alleen water lijkt mij onvoldoende; water en vet…

Bijdrager
    Brombeer

Ja, lekker schuren met kattebakkorrels!:nerd:

Dat in Nederland alles gepland moet worden is iets anders, Maverick. Ooit was het hier tot aan de kust bedekt met wouden: Het hol in Holland en Schiphol, gaat etymologisch terug op hout: Holtland.
    Dat die wouden in de loop der eeuwen gekapt zijn en de Republiek tegen de Spanjolen ook een paar bootjes nodig had*…

*Ik heb me eens laten vertellen dat er voor de Spaanse Armada een enorme ontbossing in Spanje heeft plaatsgevonden. Ze hebben er nog plezier van.

Bijdrager
    Haike
    Maverick9898 op 15 oktober 2013

kan kappen in Nederland omdat dat slecht voor het milieu zou zijn, zonder dat ze erbij stilstaan dat bos de facto nooit iets Nederlands is geweest (en daarmee onnatuurlijk…het is voor het gros gepland).

Aheumm… *krapt aan zijn keel* Waarom heet Holland, Holland?….. Holland of te wel; Houtland. Er was niks anders dan boom op dat stukje van deze Aardbol wat wij nu Nederland noemen… Maar misschien dacht jou Aarderijkeskundeleraar op de middelbare school daar anders over, of heb je niet opgelet?:angel:

Edit Brombeer was me voor…

Bijdrager
    Pivni Pes

Na het poepen onder de douche je kont afspoelen met zo’n afneembare douche kop met straal, dan schuur je ook je poezelige anus niet kapot.

Bijdrager
    bartvdv

Dat wordt wat in een bedrijfsomgeving met die sproeiers, moet je eerst laarzen aantrekken en opletten dat je niet in de brokken van je voorganger trapt. Geef mij maar wc-papier en een vochtig doekje à la lactacyd. [Waarom heet dat eigenlijk lactacyd, dat is toch iets met borsten en moedermelk?]

Bijdrager
    Brombeer

Ho! Ho! Stop! Die natte doekjes verstoppen het riool en zijn allesbehalve miljeukvriendelijk in de productie. En Lactacyd is toch voor die andere bips, die jongetjes niet hebben? Voor mensen die zich graag een schuldgevoel laten aanpraten dat ze anders vies zouden zijn.

Dat propere Hollandse volkje is in de persoonlijke hygiëne eigenlijk maar een stel viespeuken: Je moet voor onze rijtjeshuisnormen wel heel riant wonen wil er plaats zijn voor een bidet.

Bijdrager
    MrHammond

Op mijn WC-papier staat het in 3 talen:

100% gerecycled, wanneer ik de MIGROS mag geloven. M-Budget is hier overigens het goedkoopste merk, het heeft ook precies de juiste schuur-factor, ik ben er tevreden mee.

Sowieso: dat rondgesleep met producten over de wereld wordt nog eens een groot probleem voor de mensheid, zolang de olie nog te goedkoop verhandeld wordt ben ik bang dat daar weinig tegen zal gebeuren… (totdat de olie vrijwel op is, en het opeens onbetaalbaar wordt onze huidige levensstijl vol te houden, wanneer niet andere daardoor veroorzaakte problemen eerder de bom doen barsten)

Bijdrager
    justhan
    Brombeer op 15 oktober 2013

(…)Dat propere Hollandse volkje is in de persoonlijke hygiëne eigenlijk maar een stel viespeuken: Je moet voor onze rijtjeshuisnormen wel heel riant wonen wil er plaats zijn voor een bidet.

Ho, ho Brombeertje, je kunt heel simpel naast je wc een slang met bidetkraan (ook wel Indische kraan genoemd) zetten en daarmee je achterste deel schoonmaken. De nattigheid van de billen kun je met een (kleine) handdoek deppen en de nattigheid op de bril met een vaatdoekje (voor de grondige hygiëne: neem een bepaalde kleur of soort doekjes, die je alleen voor de wc gebruikt, zodat ie niet per ongeluk op het aanrecht belandt).

Denk maar niet water alleen niet voldoende is bartvdv, want daar is nou juist de straal van de bidetkraan hard/zacht genoeg voor!

Bijdrager
    Maverick9898

Aheumm… *krapt aan zijn keel* Waarom heet Holland, Holland?….. Holland of te wel; Houtland. Er was niks anders dan boom op dat stukje van deze Aardbol wat wij nu Nederland noemen… Maar misschien dacht jou Aarderijkeskundeleraar op de middelbare school daar anders over, of heb je niet opgelet?

Holland is niet de Nederlanden, dat weet je hoop ik wel? Holland is wellicht vaak een metonymie voor Nederland (of de Nederlanden, historisch gezien). Holland is slechts een deel van de Nederlanden.
    Overigens is die benaming ook niet juist, historisch gezien, waarschijnlijk dus net zo goed een metonymie. Het gebied Holland was voornamelijk moeras, geen bos. Naamgeving zegt niet per definitie wat over de eigenschappen van het landschap of het land (er zijn tig voorbeelden van te noemen waarvan we het niet weten of een verkeerde perceptie was). Denk maar aan Boskoop, bijvoorbeeld. Mensen zullen denken dat dat te maken heeft met het ‘kopen’ van een bos, maar heeft meer van doen met ‘cope’, een contract tussen de graaf en de stichters van de plaats;)! Nu is de etymologie van Boskoop nog te herleiden, maar Holland is weer een stuk lastiger, voornamelijk vanwege de leeftijd.

Het droogleggen van dit moeras resulteerde in een leefbare situatie (zie bijvoorbeeld het gezaghebbende werk van Jansen, Hollands oorsprong ). Het effect daarvan zie je nog steeds in Holland (e.o) zelf, waarbij veel weilanden vaak langgerekt zijn met geulen (sloten) in het midden voor het afwateren.
    Het gebied Holland is nooit bebost geweest en is het nog steeds niet, al was het alleen maar door de enorme urbanisatie en enorme toelegging op veehouderij. Ik had het over Nederland. Er zijn zeer zeker beboste gebieden in Nederland, maar dit is allemaal aangelegd, voornamelijk in de 19de en 20ste eeuw.
    Natuurlijk was er een bosje hier en daar, maar het overgrote deel was moeras, waardoor het, zonder drooglegging, vrijwel onmogelijk was om er te wonen.

Mijn algemene punt is dat milieu bobo’s te veel in het hier en nu denken en met termen als ‘natuurlijk’ etc werpen, zonder zich af te vragen wat dat eigenlijk betekent.

Bijdrager
    r.heijma

Eens op een Japans toilet niet opgelet. De sproeier stond nog op tien. Oei, gaf enige druk op de anus. Maar dan de andere kant op.
    Maar verder puik spul die Japanse poepdozen. Met verwarming, afzuiging, sproei-installatie, en droogwaaier.
    Ja, die Japaners weten wel hoe je een schone bips krijgt

Bijdrager
    belfortmac

@Brombeer

Het gaat nu alleen nog maar over poepen en wc papier.
    Ik neem aan dat je dit niet voor ogen had toen je dit topic bent gestart.
    Of zie ik het nu verkeert;!

Bijdrager
    Haike

Nee ik denk niet dat je dat verkeert ziet, die zelfde gedachte bekroop mij ook…;)

Bijdrager
    Pivni Pes

Tsja, soms gaat het wel eens een andere richting op dan bedoelt, ik hoop dat de TS er niet de schijt van krijgt:P

Bijdrager
    justhan

Ach, het is een klein onderdeeltje van het bewuste consumentengedrag, we kunnen er natuurlijk ook een ander (eco-vriendelijk) slingertje aan geven!
    Ik stap zo maar weer eens op de fiets in plaats van in de auto!;)

Bijdrager
    Brombeer
    justhan op 16 oktober 2013

Ik stap zo maar weer eens op de fiets in plaats van in de auto!;)

Dat is goed voor de darmdoorbloeding. Heb je ook een Indische kraan op het werk?

Inactief
    Anoniem

Ach, we zitten hier allemaal op een forum welke draait op een server die aardig wat energie staat op te slobberen. Voordat we dat echter doen, hebben we onze eigen apparaat aangezwengeld en onze weg over het internet gevonden via tal van energieverslindende machines om ons uiteindelijk hier te beklagen over het wel en wee van een stuk toiletpapier. We zijn een volkje dat een computer koopt om het internet op te gaan en te gaan ouwehoeren op een forum over computers…

Bijdrager
    Dick de Roos

We zijn een volkje dat een computer koopt om het internet op te gaan en te gaan ouwehoeren op een forum over computers…

Natuurlijk! Waarvoor zou ik anders een kompjuter kopen?
    Maar dat is ook omdat we ons met z’n allen (nu ja, de meesten dan) zitten te vervelen. En je kunt beter ouwehoeren over kompjoeters dan zinloos zitten te zeuren over hoe alles verkeerd is in de wereld.
    En wat te denken van de Nederlands politiek, dat groepje door ons betaalde twitteraars, die kringetjes draaien als een hond die z’n eigen staart wil grijpen.
    Dat kost nogal wat energie en bossen.
    Om over periodieke het gedoe tussen Straatsburg en Brussel maar te zwijgen.

Enfin, geen politiek hier!
    On topic dus. De bewuste consument.
    Ik ga zo maar eens een pakje printpapier halen. Want het papier is op.
    Op de fiets, dat dan wel weer.
    Leve het papierloze kantoor!

Over bewust gesproken: ik ben denk ik de enige in de wereld die nog een Nokia 1100 telefoon heeft (en gebruikt).
    Noem het bewust consumentengedrag dat ik geen iPhone heb, (grondstoffen en slavenarbeid) het heeft ook te maken met de kosten.
    Ik kan natuurlijk wel flink op de fiets (niet de elektrische dit keer) papier gaan halen, de auto kost geld en ik moet bewegen zegt mijn omgeving.
    Ik zal wel letten op een FSC-keurmerk. Mits niet te duur natuurlijk.:angel:
    Ik weet het ook allemaal niet meer, maar ik doe mijn best.:nerd:

Bijdrager
    Brombeer
    Dick op 16 oktober 2013

Over bewust gesproken: ik ben denk ik de enige in de wereld die nog een Nokia 1100 telefoon heeft (en gebruikt).
    Noem het bewust consumentengedrag dat ik geen iPhone heb, (grondstoffen en slavenarbeid) het heeft ook te maken met de kosten.

Je bent niet de enige. Omdat rook- en armsignalen niet altijd werken en postduiven de boel ook maar onderschijten hebben we een mobiel abo op de zaak staan. Bij het verlengen van het contract kregen we van de aanbieder zo ongeveer dreigbrieven omdat we nog geen nieuw toestel hadden uitgekozen en dus zadelden ze ons op met een LG Shine. Een spiegeltje dat wazige foto’s maakte, een veelal onzichtbaar en indien niet dan een onhandig menu had en vooral voortdurend een lege batterij had. Dus de oude 1100 weer van zolder geplukt, die na een jaar in een hutkoffer een nog nagenoeg volle batterij had en daar de sim ingezet. Voor die paar keer per jaar dat een mobieltje handig is, is dat perfect. En dat er allerlei indianenverhalen over dat model circuleren is alleen maar leuk.
    Soms wil ik iemand ermee opbellen om in de overgebleven belminuten over Kant of Hegel te filosoferen. Als de telefoon niet zo smart is, moet ik het zelf maar zijn. Maar meestal vergeet ik dat.

Bijdrager
    Targaryen

Heerlijk topic. Ik beschik zelf (nog) niet over de nodige levenservaring om een nuttige bijdrage te leveren aan dit topic, maar ik neem er een abo’tje op.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben zo bewust met het milieu bezig, dat ik met de auto lángs de supermarkt rijd, om thuis mijn fiets op te halen.

Bijdrager
    Haike
    Dick op 16 oktober 2013

On topic dus. De bewuste consument.
    Ik ga zo maar eens een pakje printpapier halen. Want het papier is op.
    Op de fiets, dat dan wel weer.
    Leve het papierloze kantoor!

Ik zal wel letten op een FSC-keurmerk. Mits niet te duur natuurlijk.:angel:
    Ik weet het ook allemaal niet meer, maar ik doe mijn best.:nerd:

;) In de betere Natuurvoedingswinkel verkopen ze niet alleen gerecycled toiletpapier, maar ook een uitstekende kwaliteit 100% recycled printpapier. Luistert naar de naam Cyclus Office en komt uit Denemarken

Bijdrager
    justhan
    Brombeer op 16 oktober 2013

(…) Heb je ook een Indische kraan op het werk?

Nee, wel twee Indische heren, tellen die ook?:P

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 84)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.