4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Mickeymii

Herstellen vanuit een Beta-backup

Hallo,

Ik meende ooit iets te hebben gehoord/gelezen dat je niet kunt herstellen vanuit een backup van een beta software (mijn macbook zit op de nieuwste beta van Mojave). Ik wil graag mijn Macbook compleet leeghalen en opnieuw installeren zodat ik wat losse partities weer terug kan zetten in een grote partitie, en vervolgens de backup terugzetten. Kan dit, of kan ik de beta software backup niet herstellen op “normale” software?

Bijdrager
    McMeller

Ik mis de belangrijkste informatie, omdat daar vaak de snijlijn ligt. Is de beta-versie nieuwer dan de versie die je wil gaan installeren? Dus wil je van 10.14.1 beta terug naar 10.14? Of wil je een oude backup van een beta van bijvoorbeeld 10.14 herstellen naar een schone installatie van 10.14?

In beide gevallen verwacht ik geen problemen. Je kunt zelfs handmatig door je Time Machine-bestanden bladeren. En als je een schone installatie wil doen, neem ik aan dat dat je bedoeling is. Na een verse installatie migreren doet een schone installatie eigenlijk teniet.

Bijdrager
    Mickeymii

Ik zit op het moment op 10.14.1 beta en heb hier dus ook mn backups van. Na een “verse” installatie zal de nieuwste versie worden geïnstalleerd neem ik aan (10.14?).

Ik wil wél een complete migratie van mn backup doen. Ik heb namelijk verder geen problemen, behalve dat ik 2 losse partities heb die ik nu dus niet kan gebruiken.

Bijdrager
    McMeller

Geen probleem. Maak eerst een backup en ga dan aan de slag. Sluit bij voorkeur een Ethernet-kabel aan en start je Mac op met Internet Recovery door ALT+CMD+R ingedrukt te houden tijdens het opstarten.

Wis de schijf met Schijfhulpprogramma voordat je de installatie van macOS Mojave start. Zet eerst de weergave op Toon alle apparaten in plaats van Toon alle volumes om de gehele SSD, die helemaal bovenin staat, in één keer in één partitie in te delen en te formatteren. Het kan nodig zijn om eerst volumes te verwijderen, voordat het lukt de gehele SSD te wissen. Zodra dat lukt, kun je direct voor een APFS-indeling met GUID als parititieschema kiezen.

Sluit Schijfhulpprogramma dan en start de installatie van macOS Mojave. Hoe lang dit duurt hangt vooral af van je internetverbinding en gebruik van Wifi of Ethernet.

(Ik ga in mijn instructies alvast van een SSD uit. Als het nog een harde schijf is heet het iets anders maar komt het op hetzelfde neer.)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.