25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    JoopJoopJoop

Herstellen Fusion drive

Hoe kan een Fusion drive opnieuw geïnstalleerd worden?

Zie alleen nog een HD en geen SSD gedeelte van de Fusion set.

Opnieuw formatteren lost het niet op.

Er is een Terminal commado “diskutil resetFusion” werkt niet, mogelijk omdat alleen de HD zichtbaar is..

Bestaat er disk utility programma die dit wel kan?

Andere tips?

B.T.W het is iMac met een originele Fusion combinatie.

Bijdrager
    McPim

Wat is de output van ‘diskutil resetFusion’? Normaal gesproken ‘zie’ je geen aparte HD en SSD gedeeltes maar gewoon één disk als je een Fusion Drive hebt. Met andere woorden: misschien is er niets aan de hand?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@McPim,

Gevonden in Apple doc’s “diskutil resetfusion” wanneer er twee schijfstations zichtbaar zijn, hier is maar een schijfstation zichtbaar.

na het commando “diskutil resetfusion” krijg ik te zien o.m. must have 1 Solid State disk and 1 rotational disc.

Dan verschijnt -bash-3.2# en gebeurt er ogenschijnlijk niets meer (mis ook een led met disc activiteit, waarschijnlijk te duur voor deze iMac, dit terzijde)

Er zou dan gevraagd moeten worden Yes in te typen, die mogelijkheid komt niet, of kan dit heeeeeeeeeel lang duren?

Het ssd gedeelte van de Fusiondrive is dus kennelijk verdwenen, hoe krijg ik die terug?

Bijdrager
    lord anubis

Wat zie je als je in de terminal

diskutil list

intypt?

Om het leesbaar te houden even alle usb en TB drive’s en usb sticks verwijderen.

Bijdrager
    McPim

JoopJoopJoop op 22 oktober 2019 om 15:05
    Dan verschijnt -bash-3.2# en gebeurt er ogenschijnlijk niets meer …

Dat klopt, want dat is een command prompt in Terminal, het vorige commando is klaar. (Dat je ‘-bash..’ ziet is trouwens raar, je zou gewoon ‘hostnaam: ~gebruikersnaam$’ als command prompt moeten zien – zie hier – maar dat staat los van je vraag.)

Even een stapje terug, als je ‘Apple () menu’ > ‘Over deze Mac’ > ‘Opslag’ kiest zie je dan een schijf die ‘Fusion Drive’ heet zoals op dit plaatje of niet?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@McPim,

Er staat niet Fusion Drive, ik vermoed dat dan het SSD gedeelte ook zichtbaar zou zijn..

Bijdrager
    McPim

Als er géén ‘Fusion Drive’ staat terwijl je wel een Mac met Fusion Drive hebt (zie hier, ‘Before you begin’, stap 2, eerste bullet), dan zou je hier inderdaad een HDD en een SSD moeten zien (2e bullet). Misschien is je SSD fysiek stuk? Geef even de output van het commando dat lord anubus noemt, dan kunnen we zien of de SSD zichtbaar is voor het systeem.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@McPim,

De links die je geeft had ik al bekeken vandaar mijn “diskutil resetFusion” in het begin van van mijn topic.

Het commando diskutil list levert ook niks op, alleen de harddrive met preboot, recovery, en VM.. ook nog disk 3 t/m 19 untitled diskimages, geen idee waar dit vandaan komt. zou dit de defecte Fusion SSD kunnen zijn?

Nog een hardware test gedaan, alles OK. zijn er nog andere methode om vast te stellen of de SSD van de Fusion set defect is?

Sleutelbeheerder
    Night

Nee. Diskimages kunnen installers zijn of een sparse image etc.. Die kun je gewoon ejecten.

Er zijn nog veel tools die verder kunnen kijken, Zoals techTool Pro, maarja, dat zijn over het algemeen allemaal betaalde apps

Bijdrager
    lord anubis

Ik denk dat je teveel bezig geweest bent.

laat hier even zien wat diskutil list laat zien. Niet vertellen maar laten zien. En zoals gemeld, eerst alles USB eruit en ook de diskimage’s zoals pkg, dmg elke drive waar een elect symbool achter staat.

er zal waarschijnlijk iets staan bij een disk met

GUID_partition_scheme …… diskx.0 en EFI/EFI …… diskx.1

Met een betaalde app kom je zelden verder dan met de aanwezige tools. Ik heb ook techtool maar het test veel maar oplossen valt tegen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@lord anubus,

Er staat niets in de diskutil list wat ook maar lijkt op wat jij als waarschijnlijk voorbeeld geeft..

Zie ook niets wat op een SSD van de Fusion set kan zijn..

Hoe staat de Fusion SSD  bij jou in de diskutil list??

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Het blijft dus een raadsel, waar is de Fusion SSD?, niet meer te vinden.

Kies nu maar voor het vervangen van de HDD door een SSD, waarschijnlijk ook sneller dan een Fusion set.

Krijg wel te maken met een dichtgeplakte iMac, gaat minstens 1 a 2 uur kosten….

Bijdrager
    lord anubis

Is de iMac een keer omgevallen of flink tegen aan gestoten? Misschien dat je Flash scheef in zijn slot zit of zelfs eruit.

Laat het resultaat zien van diskutil list. Niet vertellen, laten zien.

En wat zie je bij – Apple>System report>NVExpress ? Screen shot graag. En geef door wat de linkwidth is. Zoals hier een linkwidth van 2x met een EVO is duidelijk overkill en heeft geen waarde. Een linkwidth van 4x is pas interessant voor een intel 660 of EVO.

En je hebt dus schijnbaar alles al eens geformatteerd anders zie je volgens mij geen ‘preboot, recovery e.t.c ‘.

Weet je zeker dat je een fusion mac hebt? Gecheckt met je serie nummer?

Zet eens je mac uit trek de stekker eruit en druk op aan voor zeker 15+ seconden.

Steek de stekker er weer in en start de iMac met de PRAM e.t.c reset toets combinatie.

Terzijde, als je een hamer en beitel klaar heb liggen

En je wilt je HD vervangen die je dus wel ziet vervangen voor een SSD? Ga je de Flash mem eruit halen? Als deze kapot is of scheef zit dan is dat niet handig om deze te laten zitten.

Je kan dan ook de Flash vervangen. Kijk voor beide bij macRumors hoe het moet. iFixit is goed, maar weinig info. MacRumors veel info maar niet per se hoe je het moet doen. Er zullen ook wel Youtube filmpjes bestaan. Wat betreft de nieuwe SSD. Kijk aan de hand van iMac welke max snelheid haalbaar is voor jouw iMac. Een EVO 970 plus heeft weinig nut in een iMac van 2015 of eerder. Zet er dan een Crucial in. Koop je een gebruikte, check met XDisk wat de status is, een wearout van 71% is niet echt interessant.

Dicht geplakte mac is geen probleem. gebruik wel de juiste tools. Ik gebruik altijd dat plastic ding met het wieltje. https://www.ebay.com/itm/Screen-Removal-Repair-Tool-Wheel-Handle-for-21-5-A1418-and-27-A1419-iMac/183800082129?hash=item2acb56aed1:g:QhoAAOSwO~ZczyoF

En doe het rustig aan. Let op het gedeelte waar je camera zit. Om de schroefjes op volgorde te bewaren, gebruik ik altijd drie stroken verftape. in het midden de plak zijde omhoog en de buitenste naar beneden om deze op tafel te plakken. Zet streepjes en tekst erop waar de schroefje voor zijn en plak op de middelste tape de schroefjes.

Let op, als de flash kaart wilt vervangen of de voeding los wilt halen altijd 15 seconden de aan uit knop indrukken voordat je iets demonteert. Uiteraard met de stekker er uit.

Het beeldscherm vervangingstape kan je ook via Ebay halen. Als je klaar bent trek niet de bescherming folie van de tape eraf. Je kan je scherm tijdelijk vast zetten met blauwe verftape, kan je eerst naar hartelust testen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@lord anubis,

Heel verhaal geworden, bedankt daarvoor.

Er wordt bij NVMExpress niets vermeld.

Ga de HD vervangen voor een SSD, nog even een betrouwbare leverancier vinden voor de plakstrippen, zag in China een set voor 3 euro daar heb ik geen vertrouwen in…

Moet ik nog rekening houden met een temperatuur sensor? volgens mij is dat inmiddels achterhaald?

Nogmaals bedankt voor de moeite…

Bijdrager
    lord anubis

Waarom zou iets uit china geen vertrouwen geven. Er zijn er die die strips met tientallen gelijk kopen en er nog nooit last mee hebben. He, toch. In NL de webshops kopen ze ook daar hoor.

Dan heb je geen Fusion mac.

Sensor hangt van je iMac model/bouwjaar af. Lees MacRumors forum!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@lord anubis,

Het is wel degelijk een Fusion Mac!!!!!!!!!!, al sinds zijn/haar geboorte…

Bijdrager
    lord anubis

Weet niet hoe oud je IMac is, maar zou apple support contacteren, als je het goed inkleed zullen ze het laten herstellen. Ik had ook 1 van de iMacs die niet goed werkte, werd gratis gerepareerd. Was toen 4 jaar oud.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@lord anubis,

Heb alles voor de HD vervanging al in huis….

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@lord anubis,

Nog even Apple support gebeld, ze willen de iMac onderzoeken voor dit probleem, is dat bij jou ook zo gegaan?

Was die rechtstreeks bij Apple gekocht, dus niet via andere partijen? die zijn vaak lastig wanneer een beroep gedaan wordt op 5 jaar consumenten garantie…

Bijdrager
    lord anubis

Ik koop het op de plek waar een bepaald model het goedkoopst is, en neem altijd contact op met Apple als er iets was. Oké zelden dus, maar is altijd beter dan waar ik of de persoon het kocht. Als ik voor een ander bel dan geef ik de verplichte garantie tijd aan en dat het bedrijf niet meewerkt. Apple doet niet zo moeilijk als vaak word beweerd.

Vraag wel een prijsopgave bij reparatie.

Heb je de pram reset e.t.c wel gedaan? Heeft Apple Support nog wat mogelijkheden aangegeven om te doen? Heb je wel eens opgestart via de recovery mode en dan gekeken of je flash zichtbaar is, in disklist en apple info?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@lord anubis,

In recovery mode in disklist niet zichtbaar.

Je bent wel een hele echte techneut als ik je reacties lees, vooral het 15 seconden indrukken van de aan en uit knop bracht me op het spoor, bedoelt voor het “leeg” maken van de condensatoren toch?

Apple Support heeft gezegd aanbieden voor reparatie.

Je zegt hier “vraag wel een prijsopgave” kreeg je daarna alsnog garantie, de mijne is minder dan 3 jaar..

Bijdrager
    lord anubis

Klopt, dat moet je altijd doen als je iets open maakt of het even getest hebt. Het betreft hier een geschakelde voeding, dus de spanning kan t.o.v de aarde, jouw lichaam, erg hoog liggen. Werk wel dus zonder stekker in de WCD en netwerk kabel eruit. Ik doe dit ook met Laptops, stekkers eruit, open maken, accu voorzichtig los, en aanzetten. Soms zie je zelfs het scherm even flikkeren.

Als Apple of wie dan ook ‘aanbieden voor reparatie’ melden, is logisch de volgende vraag valt dit onder garantie of zijn er situaties waarbij ik wat moet betalen. Niet gevraagd? Zou het sowieso aanbieden, misschien ligt je Flash eruit, of is je mobo kapot. Dan is dat weer ‘als’ nieuw. Er is dus iets aan de hand waarom niet repareren. De ellende als je daarna al je data moet herstellen of kwijtraakt, en dan nog moet repareren, is dat het waard?

Wil je je HD vervangen voor een SSD, doe dat dan erna. Anders doet Apple wel moeilijk.  Ik geloof niet dat ze het mogen, maar je kan altijd de reparatie service vragen of ze de door jouw meegeleverde SSD  gelijk inbouwen voor je. Volgens mij moeten ze het testen als hij weer dicht is en het rapport doorsturen naar Apple.

Zelf heb ik nog nooit iets betaald als er iets vervangen/gerepareerd moest worden.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@lord anubis,

Bij welke repair centrum heb je deze ervaring?

Apple zelf, A’dam, Haarlem of Den Haag,? of Card Utrecht misschien?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@lord anubis,

Heb je een PM gestuurd, komt meestal niet aan hier, fingers crossed.

Het lukt me niet een reparateur te vinden die garantie, na ouder dan 2 jaar, geeft omdat het niet originele leverancier was?

Wie heeft dat voor jou gedaan?

Bijdrager
    lord anubis

Raar, als je Apple je doorstuurt voor onder zoek, heb je dan niet gevraagd bij wie of waar? Als je je iMac gekocht hebt bij een bedrijf hoe komt het dat ze het weigeren als het in opdracht is van Apple? Ik weet dat ze het bedrijf waar je het moet inleveren een nummer/code toesturen. Ben even de naam kwijt hoe dat nummer precies genoemd wordt.

Bel Apple opnieuw zou ik zeggen. Ik kan moeilijk je een adres geven, moet van Apple afkomen.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.