17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    rademaker89

Herstel verloren data

Beste mede macgebruikers,

Aangezien ik nieuw ben op dit forum en in een snelle zoektocht niet heb kunnen vinden wat ik zocht probeer ik het even op deze manier.

Ik heb gister per ongeluk belangrijke data verwijderd (documenten etc.) en de prullenbak geleegd – ik weet het, dom dom dom –
    Enfin, graag zou ik willen weten of het mogelijk is om deze bestanden op een manier terug te halen, het liefst kosteloos en anders zo goedkoop mogelijk!

Wie o wie kan mij helpen met deze prangende kwestie? Alle hulp is welkom!

Groet,

Rademaker89

Bijdrager
    Dr. Maddox

Vraag 1: Gebruik je TimeMachine?

Opmerking voor als je geen TimeMachine gebruikt: Als je data probeert te redden, zorg dan dat je de betreffende Mac zo min mogelijk gebruikt voor het opslaan van bestanden. In principe staan de bestanden nog op de HDD. Ze staan alleen klaar om overschreven te worden omdat je de bestanden hebt verwijderd. Dat ziet je systeem als “vrije ruimte”. Het is dus belangrijk dat je de HDD met rust laat totdat de bestanden gered zijn.

Bijdrager
    rademaker89

@Dr. Maddox

Nee, geen Time Machine (ik heb mijn Macbook nog niet zo lang en ben recentelijk pas bekend geworden met deze mogelijkheid!

Bijdrager
    Dr. Maddox

In dat geval de MacBook niet gebruiken totdat je een oplossing hebt gevonden om verwijderde bestanden zichtbaar te maken!

Je zou op zoek moeten gaan met de termen: data, recovery en rescue etc.

Zet de App dan wel op een USB stick want zoals je weet, je mag niks opslaan op je systeem totdat de bestanden zijn gered!

Bijdrager
    rademaker89

Dat zal ik sowieso niet doen nee…maar ik hoop toch echt dat er een oplossing is!

Bijdrager
    sedikit

Voer zo weinig mogelijk activiteiten uit op je computer, vóór je de data probeert terug te halen. Lees mijn PB.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Of mijn reacties hierboven… :slant:

Bijdrager
    GrannySmith

Backup terug zetten?

Het waren belangrijke documenten, dus heb je een backup. Simpel als wat.

Bijdrager
    Goodheart

Mijn ervaring is dat Testdisk heel veel kan terughalen. Wel even rustig kijken hoe je ermee moet werken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Dr. op 03 december 2012

Zet de App dan wel op een USB stick want zoals je weet, je mag niks opslaan op je systeem totdat de bestanden zijn gered!

Dan moet je ook eigenlijk eerst je download locatie veranderen, want die is per default je opstartschijf.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik zou echt de Mac niet meer opstarten of gebruiken voordat je aan de slag gaat. Zelfs niet voor internet (dus apps downloaden) omdat je cache ook gebruik maakt van de HDD.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is waarschijnlijk allemaal een beetje academisch want de TS begint zijn verhaal met: “Ik heb gister”.
    Dus wie weet hoeveel schrijfcommando’s er al naar de hd zijn gegaan…

Bijdrager
    Dr. Maddox

Tja, en één cookie is voldoende om een bestand van 2 GB om zeep te helpen. Het blijft hoe dan ook pijnlijk! :ftim:

Bijdrager
    iep

Dat valt ook allemaal wel mee. Er zijn aardig wat factoren waaruit men nog files kan recoveren en dingen terug kunnen bouwen. Een tool als testdisk is een goed begin. Als het te moeilijk is of de data te belangrijk dan kun je daar een datarecovery bedrijf voor inschakelen maar dat betekent wel dat je diep in je buidel moet tasten. Je weet nu in ieder geval hoe belangrijk die backups zijn. De kosten van een externe schijf zijn trouwens ook heel wat lager dan die van datarecovery.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Alles valt mee als je diep in de buidel moet tasten. :slant:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kleine correctie: Alles valt mee als je diep in de buidel kunt tasten.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Juist!:grin:

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.