19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Timotheus

Herstarten vanaf DiskWarrior CD-Rom

Ik wil Diskwarrior laten lopen om de HD van mijn G5 op orde te brengen. Het normale recept is altijd: herstarten, en bij de start de ‘c’ ingedrukt houden; dan start de computer op van de Diskwarrior CD. Bij mijn G3 en G4 ging en gaat dat altijd prima. Maar als ik hetzelfde doe bij mijn G5, start de computer toch gewoon op van de HD.

Moet je bij een G5 soms een ander commando dan de ‘c’ gebruiken om te zorgen dat de computer opstart van de CD in de DVD/CD speler? In de gebruiksaamwijzingen kan ik daar niets over terugvinden. En zo nee, waar kan dit dan aan liggen?

Bijdrager
    Ridder

Moet gewoon werken als je de ‘c’ ingedruk houdt tijdens het opstarten; ik het het zelf pas ook zo gedaan op m’n iMac G5. Misschien de ‘c’ nog eerder indrukken of langer ingedrukt houden? Opstarten vanaf een cd duurt altijd vrij lang.

Bijdrager
    Timotheus

Nee, er valt weinig te wachten. Als ik de ‘c’ ingedrukt houd, start de computer heel snel op, alleen van de HD i.p.v. van de CD …

Bijdrager
    iBird

Kan het zijn dat het een oude DiskWarrior CD is en dat de systeemsoftware die erop staat je G5 niet ondersteunt?

Bijdrager
    qjb

Het kan zijn de je CD te oud is om met een G5 van op te starten. Je kunt bij Alsoft dan tegen gereduceerd tarief een nieuwe opstartdisk bestellen. Tot die tijd kun je met behulp van een andere Mac de G5 disk nalopen als je deze in target disk mode aansluit.

Bijdrager
    Timotheus

Het is DiskWarrior 3.0.3, de meest recente versie. Dus dat kan het ook niet zijn.

Maar hoe gaat dat aansluiten in target disk mode precies in zijn werk?

Bijdrager
    qjb

Het gaat niet om de versie van DiskWarrior zelf maar om die van de opstart disk. Je kunt DW3.03 bijvoorbeeld hebben in zowel Panther als Tiger systeem en dan nog diverse revesies. Lees hier meer:

http://www.alsoft.com/DiskWarrior/support.html#Update_Req

Bijdrager
    PB

Heb je, je toetsenbord wel direct op een vaste usb-poort van de computer aangesloten? Zo niet, kijk of het werkt als je je toetsenbord in een van de vaste usb-poorten van je computer steekt.. Ik heb namelijk mijn toetsenbord ook aangelsoten via een hub, en als ik dan “c” ingedrukt houdt, start hij ook niet van cd’s op..

Bijdrager
    JeePee

Dat heeft er niets mee te maken, het is zoals qjb aangeeft. De systeemversie op de DiskWarrior-CD ondersteunt de Mac van Timotheus niet. Ik had hetzelfde probleem met de iMac G5 iSight van mijn vader.

Maar het kan best zijn dat DiskWarrior ook niet goed werkt via Target Disk Mode op die G5 van jou. DiskWarrior 3.0.3 kon niets met de iMac G5 iSight van mijn vader, alleen TechTool Pro 4.1.2 werkte goed.:roll:

Bijdrager
    qjb

Nog twee opties:
    1) opstarten met alt (option) ingedrukt, kies dan de CD als deze verschijnt
    2) stop de CD in je G5, en selecteer deze als opstartschijf (daarna herstarten en de muisknop ingedrukt houden ten einde de CD eruit te gooien en er niet van te blijven opstarten)

Bijdrager
    Turbanus

En op Versiontracker staat dit antwoord;
    Uses your original 3.0, 3.0.1 or 3.0.2 CD to create a new startup CD containing DiskWarrior 3.0.3, which adds Tiger compatibility. The new CD will only start up the same Mac models as the original CD. The included Read Me lists details and requirements.

Bijdrager
    JeePee

Dat klopt, de versie van DiskWarrior zelf wordt bijgewerkt bij maken van een nieuwe DiskWarrior-CD, maar er wordt iets van de originele CD gehaald, waardoor een nieuwere Mac er niet van kan opstarten.

Opstarten vanaf die CD met een G5 zal dus zeer waarschijnlijk niet lukken, de iMac G5 iSight van m’n vader kon het niet en DiskWarrior kon zelfs vanaf HD niets met die iMac beginnen. TechTool Pro 4.1.2 wel.:roll:

Bijdrager
    Turbanus

Is het niet veel handiger om die mac even in de target-mode aan een andere G5 te hangen en van daaruit de zaak op orde te brengen?

Bijdrager
    Timotheus

Dank jullie wel voor al jullie suggesties!

Ik bezit de originele 3.0 versie van DiskWarrior, die ik al een tijdje geleden geupdated had naar 3.0.3. Die 3.0.3 versie werkt uitstekend voor mijn iMac G4 (lampmodel) van ongeveer vier jaar oud, systeem X.4.7. En hij werkt ook uitstekend voor mijn LaCie externe HD die ik aan mijn G5 heb hangen. Die heb ik vanmiddag nog ‘bewerkt’ met DW 3.0.3.

Maar hij werkt dus niet met mijn G5 van ongeveer een jaar oud (ook X.4.7). Ik heb voor de zekerheid nog eens de laatste Tiger 3.0.3 versie van DW gedownload en op mijn G5 losgelaten, maar dat maakt geen verschil. De machine blijft opstarten van de HD i.p.v. van de CD.

Wat over deze materie te lezen staat op de DW-site blinkt niet uit door helderheid. Je zou verwachten dat men zei: “die en die typenummers doen het wel, en die en die niet”. Maar zo specifiek wordt het niet.

Verder staat er duidelijk te lezen dat niet-IntelMacs die geproduceerd zijn vanaf oktober 2005 met deze 3.0.3 versie overweg kunnen. En ik heb zelf kunnen constateren dat veel oudere Macs er ook prima mee overweg kunnen. Zou dan een G5 die ik gekocht heb in augustus 2005 er ineens niet meer mee overweg kunnen? Ik blijf het een beetje merkwaardig vinden … …

@ Turbanus: ik kan hem dus hoogstens aan een G4 hangen. Maar hoe werkt die target-mode dan precies? Wat moet ik dan verbinden met wat? En moet dat via FireWire, of is een Ethernetkabel voldoende?

Bijdrager
    Turbanus

Gewoon met FW aan elkaar hangen en de G5 opstarten terwijl je de “T” ingedrukt houdt. Daarna ziet je G4 hem als een harde FW-schijf. Pas wel op dat de disk-utility van je G4 dan van dezelfde versie is als die van je G5. Maar ik neem aan dat je op beide hetzelfde systeem hebt staan?

Bijdrager
    qjb

Site van Alsoft is vrij helder over je probleem:
    “…your current DiskWarrior CD will not start up your Mac, you will need to order an updated CD from Alsoft (a charge will apply) in order to start up your Mac. The updated CD includes DiskWarrior 3.0.3 and will start up from an updated version of Mac OS X 10.4 (Tiger) that will start up new Macs. Using the DiskWarrior 3.0.3 CD Update will NOT create a CD that will start up your Mac if your current DiskWarrior CD cannot.”

JeePee: De updater maakt een copy van je originele CD en update alleen de DW applicatie. Klaarblijkelijk mag Alsoft volgens haar licentie overeenkomst met Apple geen Mac OS X CD als image verspreiden.

Bijdrager
    JeePee
    ”qjb”

JeePee: De updater maakt een copy van je originele CD en update alleen de DW applicatie. Klaarblijkelijk mag Alsoft volgens haar licentie overeenkomst met Apple geen Mac OS X CD als image verspreiden.

Ik meende inderdaad eens zoiets van Alsoft gelezen te hebben (ik geloof dat ik eens met hen gemaild heb hierover) en bovendien staat dat inderdaad eigenlijk ook op hun site.:D

Bijdrager
    Timotheus

Goed, het probleem is inmiddels opgelost. Gewoon DW 3.0.3 op mijn iBook geïnstalleerd, iBook via Firewire kabel verbonden met PowerMac, Powermac opgestart met de “t” ingedrukt.

Dan verschijnt het PowerMac-icoontje op het scherm van de iBook èn in het keuzemenu van DW op de iBook. Zo kun je het probleem dus inderdaad oplossen zonder bij Alsoft een nieuw schijfje te gaan bestellen!

Hartelijk dank voor jullie moeite allemaal!

Bijdrager
    JeePee

Gelukkig werkte DiskWarrior blijkbaar bij jou wel via FireWire, want zoals ik al schreef had het bij de iMac G5 iSight van m’n vader geen succes. Maar verder is DiskWarrior prima spul, het is alleen jammer dat Alsoft zoveel tijd nodig heeft voor nieuwe versies en hun andere programma’s. Ook reageren ze niet altijd op vragen…:?

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.