4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Marruk

herstart of uitzetten lukt niet [opgelost]

Ik heb gezocht op het forum maar kon geen draadje vinden hierover. Dus als het wel bestaat excuses hiervoor.

Ik heb al een tijdje het volgende probleem.
    Bij herstart of uitzetten van mijn PPC G5 met Leopard [10.5.6] schakelen alle programma’s uit maar weigert de machine om helemaal te herstarten of af te sluiten. Ik heb de rechten etc als gecontroleerd met schijfhulpprogramma en heb ook Diskwarrior laten onderzoeken. Een en ander wordt qua rechten wel hersteld, maar evengoed blijft het onmogelijk om de machine netjes af te sluiten. Ik kan enkel door de aan/uit knop 8 seconden in te houden helemaal afsluiten.

Heeft iemand een idee waar ik het zoeken moet?

alvast bedankt

Bijdrager
    Nihilist

Je zou ’s kunnen proberen je PRAM te resetten (zie hier)

Erg lang geleden ook wel ’s een soortgelijk probleem gehad met een G5; pram-reset werkte bij mij destijds.

Moderator
    Night

Da’s inderdaad een G5 euveltje.

1) Machine handmatig uitzetten
    2) Aanzetten met [command][option]+P+R ingedrukt houden tot je 2x de opstartchime hebt gehoord
    3) Direct daarna in Safe Mode opstarten (direct na de opstart-chime de shift toest ingedrukt houden; zie link)
    4) Machine volledig laten opstarten
    5) Machine daarna herstarten

Nu zit je weer ‘gewoon’ in OSX en zou je ‘m gewoon uit moeten kunnen zetten.

PS: waarschijnlijk moet je hierna je beeldschermhelderheid opnieuw instellen en heel soms ook je beeldschermresolutie.

Bijdrager
    Marruk

@Beiden hierboven

mercikes! het werkt inderdaad. Pram geheugen had ik al veel te lang niet meer toegepast. Ik wist niet dat dit een typisch G5 euvel was, weer wat geleerd.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.