7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    wim

Herinstallatie mini-mac mislukt

Dag,

Ik heb (vanwege een niet op te lossen kernel panic) een herinstallatie uitgevoerd. Die is kennelijk niet goed gegaan want de de computer is krankzinnig traag en ik kan geen reservekopie maken.

Ik heb het gedaan via  comnand-R. Hij installeerde eerst El Capitan (waarom weet ik niet) en die heb ik ge-upgraded naar Mojave.

Bij de installatie had ik de keuze tussen installatie naar schijf Macintosh of naar ‘Data’. Ik koos voor het laatste en dat was geloof ik niet slim want die gegevens heeft hij ook gewist. (Geen ramp, ik had foto’s en documenten al apart gesaved).

Op mijn mini-mac heb ik een Macintosh HD en een fusion drive. Het lijkt erop dat ik de installatie op de fusion drive heb gedaan.
    Weet iemand wat er mogelijk fout is gegaan?

Ik overweeg het nog maar eens te doen. Heb de reservekopie nog op een aparte schijf.

Wie heeft advies?

Alvast dank!

Wim

Bijdrager
    koen

Hoe oud is je Mac? Kan zomaar een (bijna) kapotte schijf zijn.

Bijdrager
    wim

Dag,

Het is een mac-mini late 2014.

Mijn kernvraag is eigenlijk waarop ik de herinstallatie moet doen: de HD of de fusion drive.

Overigens, als de schijf stuk is, is daar dan nog wat aan te doen? En hoe kan ik achterhalen of dit het geval is?

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken geleden door  wim.

Bijdrager
    Shmoo

Normaal kun je met bepaalde software controlere wat de ‘gezondheid’ van je schijf is. Dan wordt duidelijk hoeveel slijtage er is en of dat voldoende is om te vervangen.

Ik denk dat het sowieso verstandig is om dat hele Fusion Drive gebeuren te vergeten waar je nog in patronen denkt dat snelle SSD en trage opslag HDD. Je kunt er beter meteen een volledige SSD in leggen dan heb je altijd de SSD snelheid.

Voor de prijzen hoef je het niet te laten. Je moet alleen even kijken welke aansluitingen je moet hebben want misschien is je aansluiting iets anders als er standaard een Fusion Drive in je mini zat.

Bijdrager
    wim

<p class=”cite”>Shmoo op 6 juli 2019 om 15:27</p>
    Normaal kun je met bepaalde software controlere wat de ‘gezondheid’ van je schijf is. Dan wordt duidelijk hoeveel slijtage er is en of dat voldoende is om te vervangen.

Ik denk dat het sowieso verstandig is om dat hele Fusion Drive gebeuren te vergeten waar je nog in patronen denkt dat snelle SSD en trage opslag HDD. Je kunt er beter meteen een volledige SSD in leggen dan heb je altijd de SSD snelheid.

Dank voor je reactie.

Voor zover ik na kan gaan zijn er geen problemen met mijn harde schijf en fusion drive. Bij fusion drive staat in elk geval ‘gecontroleerd’ in het Schijfhulpprogramma. Bij de HD kan ik dat niet goed vaststellen.

Ik wil volgend jaar of zo een nieuwe mini-mac kopen maar voorlopig wil ik kijken of ik het probleem met de huidige configuratie kan oplossen.

Mijn concrete vraag is nu hoe ik de herinstallatie moet uitvoeren: op welke drive moet ik de Mojave zetten en moet ik nog schijven vooraf wissen?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bij mijn weten en volgens https://everymac.com/ kan er in een MacMini 2014 slechts één fusion drive zitten. Die combineert een 128 GB SSD met een trage 5400 rpm harde schijf. Als jij twee schijven ziet in je MacMini is het best mogelijk dat de fusion drive ontkoppeld is tot de twee aparte delen. Op het eerste de SSD installeer je dan de systeemsoftware (mojave of high sierra) en de programma’s, en op de tweede – de trage harde schijf – de data. KIjk eens hoe groot die schijven zijn in schijfhulpprogramma. Ofwel heb je je fusiondrive zelf handmatig gepartitioneerd in twee delen, maar dat is niet aan te raden. Als ik van jou was, zou ik proberen er één fusion drive van te maken en niet op te splitsen in Macintosh HD en Data. Probeer op te starten vanuit recovery en kijk of je hem kunt wissen tot één partitie.

Shmoo heeft natuurlijk overschot van gelijk als hij zegt dat SSD beter is dan Fusion, alleen zie ik het persoonlijk zelf niet zitten om dat in een MacMini te installeren. Op die instructievideo zie ik niet waar de harde schijf zit. Is je Mini misschien niet van 2012? Daar zie ik wel een harde schijf, maar daar is de installatie alleen voor handige durvers.

https://eshop.macsales.com/installvideos/mac-mini-2014-pcie_ssd/Macmini7-1/

https://eshop.macsales.com/installvideos/mac_mini2012_hd/ Als het te ingewikkeld wordt, en je wil de Mini behouden, schaf dan een externe SSD aan. Die kun je later altijd bij je nieuwe Mac gebruiken. Werkt ook perfect als systeemdisk onder HFS+ met High Sierra, maar bij een vriend zijn er sporadisch vastlopers bij het opstarten onder Mojave of High Sierra onder APFS met zijn USB 3.0 SSD. Wellicht is dat bij Thunderbolt echter geen probleem.

Nog iets: het programma DriveDX https://binaryfruit.com/drivedx controleert veel kritischer dan schijfhulpprogramma de gezondheid van je schijf. Dat heeft bij mij tijdig verwittigd dat een schijf weldra ging falen, terwijl er volgens schijfhulpprogramma niets aan de hand was.

Moderator
    Night

Eerst eens in Schijfbeheer goed kijken hoe het nu ziet met je Fusion Drive

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.