9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Noeloe

Herinstallatie Leopard 10.5: mac start niet door..

Misschien ben ik zo dom geweest om een imac te kopen zonder de originele installatie dvd’s…

Mijn Imac dateert uit januari 2009, voor dat ik de Imac kocht heb ik alles gecontroleerd door middel van het serienummer. De specificaties zijn als volgt: 20 inch 2,66Ghz 4g DDR3 (standaard 2g DDR3).

Het probleem:
    Ik wil graag mijn leopard 10.5.? opnieuw installeren. Ik heb dit gepobeerd met een geleende retailversie uit de winkel (10.5)en met een originele grijze dvd van een 24 inch imac uit juli 2009. Maar…

Zodra ik op herstarten klik via de dvd of via herstaren met de c knop ingedrukt, gaat de imac uit en aan, alleen verschijnt er enkel een wit scherm en dan weer een zwart scherm, dan weer een wit scherm en dan weer een zwart scherm etc… Het lijkt wel elke keer of de imac iets wil gaan doen, gezien het geluid, enkel verandert het scherm per 20 sec van kleur en krijg ik geen keuze menu te zien. Hetzelfde gebeurt overigens wanneer ik de dvd instel als opstartschijf.

Heeft iemand een oplossing? Ik hoop het want ben op dit punt na, dolblij met mijn imac!

Bedankt alvast!

Bijdrager
    R-Flow

Probleem

Wanneer Apple een nieuwe Mac uitbrengt wordt hierbij een grijze Mac OS X Install DVD gebundeld. Deze disc bevat een ‘speciale’ Mac OS X-build met nieuwe stuurprogramma’s voor dat specifieke nieuwe Mac model. De retail Mac OS X Install DVDs bevatten meestal een oudere Mac OS X-build die deze stuurprogramma’s mist. Veel voorkomend gevolg: Kernel Panic wanneer je hiervan probeert op te starten in combinatie met een nieuwere Mac.

Oplossing – Nu

Als je Mac OS X 10.5 Leopard wilt draaien zul je naar alle waarschijnlijkheid toch echt de grijze Mac OS X Install DVD moeten regelen die bij deze iMac geleverd wordt.

Misschien heb je mazzel en kom je een retail Mac OS X Install DVD (v10.5.7 of v10.5.8) tegen die de laatste versies bevat met alle benodigde drivers. Kans acht ik echter niet heel groot omdat het een iMac betreft van de huidige serie.

Oplossing – Later

Mocht je niet in staat zijn een werkende Mac OS X 10.5 Leopard Install DVD te vinden zit er maar één ding op: wachten op Mac OS X 10.6 Snow Leopard. De retail Install DVD hiervan bevat alle drivers van alle Intel Macs die tot op dat punt zijn uitkomen, inclusief jouw iMac.

Mac OS X 10.6 Snow Leopard komt naar verwachting ergens in september uit.

Waar je rekening mee moet houden

Als je niet in staat bent een Mac OS X 10.5 Leopard op je Mac te krijgen zul je mogelijk niet de goedkopere versie van Mac OS X 10.6 Snow Leopard (€29) kunnen installeren. Je zult dan de duurdere Mac Box Set (huidige prijs van €169) moeten aanschaffen waar naast Mac OS X ook iLife en iWork bij gebundeld zitten.

Bijdrager
    prullenbak
    ”R-Flow”

Je zult dan de duurdere Mac Box Set (huidige prijs van €169) moeten aanschaffen waar naast Mac OS X ook iLife en iWork bij gebundeld zitten.

Wat ook geen miskoop/weggegooid geld is! iWork en iLife 09 zijn hele mooie pakketten, en dat pakket in totaal dus zeker dat geld waard.

Maar ik hoop voor je dat je niet hoeft te wachten…

Bijdrager
    R-Flow
    ”prullenbak”

Wat ook geen miskoop/weggegooid geld is! iWork en iLife 09 zijn hele mooie pakketten, en dat pakket in totaal dus zeker dat geld waard.

Tenzij je iLife en/of iWork ’09 al thuis hebt liggen…

Bijdrager
    iJust
    ”Noeloe”

Hij heeft dezelfde specificaties als de 20 inch imac van nu.

Die heeft ie dus hoe dan ook niet. Grootste verschil: de nieuwe 20″ iMac (uit maart) heeft de NVidia 9400M chipset, die in januari in geen enkele iMac zat.

Een disc van een andere (nieuwe) iMac zal dus niet werken.

Aangezien 10.5.6 uit was in januari, heb je een retail-disc van een nieuwere versie nodig. 10.5.7 of 10.5.8 (als ze die nog uitbrengen) dus.

Bijdrager
    Noeloe

Alvast heel erg bedankt voor jullie berichten.

Misschien even voor de duidelijkheid of ik begrijp het verkeerd.

Op dit moment heb ik een 20 inch imac uit januari 2009 (2,66 met 4g DDR3) waar reeds leopard 10.5 op draait en volgens mij heb ik daar vorige week alle updates van geinstalleerd. Dus dan zitten we nu op 10.5.7 ofzo. Daarnaast heb ik ook ilife ’09 erop staan. Ik weet dat ik deze kwijt ben na het opnieuw installeren via een retailschijf. Maar dat is geen probleem.
    Vorige week kwam ik met het idee dat ik toch graag met een schone lei wil beginnen. Eén van de reden is bijvoorbeeld dat mijn HD op dit moment uit 2 delen bestaat en ik er 1 van wil maken. Maar de hoofdreden is toch gewoon helemaal fris van start gaan met mijn nieuwe Imac!

Momenteel probeer ik mijn leopard opnieuw te installeren. Dit heb ik gepobeerd met een geleende retailversie 10.5 en met de grijze disc van een andere imac (24 inch juli 2009).

Hoop dat jullie mij weer verder kunnen helpen.

oplossing tot nu toe:
    – wachten tot snow leopard? IS het zeker dat deze ook niet gaat komen met zwart wit zwart wit etc.
    – Als ik nu al leopard heb draaien (heb alleen geen cd) is snow leopard dan 30 of 130 euro?

Bijdrager
    R-Flow
    ”Noeloe”

oplossing tot nu toe:
    – wachten tot snow leopard? IS het zeker dat deze ook niet gaat komen met zwart wit zwart wit etc.

Watte?

”Noeloe”

- Als ik nu al leopard heb draaien (heb alleen geen cd) is snow leopard dan 30 of 130 euro?

Dat is nog even afwachten en afhankelijk van de beveiliging die Apple heeft. Als er al een beveiliging in komt.

Bijdrager
    Noeloe

Oh sorry, ik bedoelde dat wanneer ik upgrade naar snow leopard of deze dan niet het zelfde probleem gaat geven als nu wanneer ik leopard opnieuw probeer te installeren: na het herstarten verschijn een wit scherm en dan weer een zwart scherm en dan weer een wit scherm enz.

Bijdrager
    R-Flow

Ja dat komt omdat je huidige retail schijf niet de juiste drivers bevat voor je iMac. Mac OS X 10.6 Snow Leopard bevat alle drivers voor alle Intel Macs die tot op dat punt zijn uitgekomen. Stond boven ook al uitgelegd.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.