22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Johan

Herinstallatie iMac 2009 foutmelding

Over het algemeen weet ik wel aardig de weg in PC land maar nu toch raar probleem.

Ik heb iMac (early 2009) overgenomen voor 1 van mijn kinderen om een beetje te internetten en tekstverwerken.

Vorige eigenaar had machine gewist en ik dacht zo even opnieuw ElCapitan er op te zetten (stond er ook op).

Iemand anders had hem voor mij opgehaald en toen ik hem onder ogen kreeg bleek dat er een Bootcamp partitie op stond.

Ik krijg deze partitie met geen mogelijkheid weg en herinstallatie ElCapitan geeft volgende foutmelding:

Wie o wie weet raad voordat ik de mac open ga maken en er een andere schijf in hang, want dat wilde ik nog even uitstellen.:-)

Bijdrager
    Jorik

Kun je in Schijfhulpprogramma komen als je vanaf internet recovery of USB stick El Capitan wilt installeren? Van daaruit zou je de schijf helemaal moeten kunnen leegmaken, zodat er niets meer van Bootcamp erop staat.

Bijdrager
    MacFan55

Koppel de iMac via firewire aan een andere mac en formatteer eerst de harddisc.

Daarna een systeem erop zetten. Mocht je in de buurt van Emmen wonen dan kunnen we het samen doen.

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>MacFan55 op 19 augustus 2020 om 11:29</p>
    Koppel de iMac via firewire aan een andere mac en formatteer eerst de harddisc.

Daarna een systeem erop zetten. Mocht je in de buurt van Emmen wonen dan kunnen we het samen doen.

Weet je zeker dat dit de oplossing is, want ik heb zojuist geprobeerd Capitan te installeren op een geheel nieuwe schijf (Samsung SSD) die ik via USB had aangesloten.

Aanvankelijk begon het proces weer te lopen maar naar de herstart kreeg ik weer bovenstaande melding

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Moet je niet de datum enkele jaren terugzetten? Als ik me niet vergis zou dat kunnen helpen.

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 19 augustus 2020 om 13:26</p>
    Moet je niet de datum enkele jaren terugzetten? Als ik me niet vergis zou dat kunnen helpen.

En hoe moet je dat doen zonder besturingssysteem ?

Bijdrager
    Tegenwind

Mocht je opstarten met CMD+R, dan kan dat inderdaad ook de reden zijn waarom je de harde schijf niet kunt wissen. Je bent dan namelijk opgestart van de recovery partitie op die schijf.

Wat je denk ik het beste kunt doen is het volgende:

1) Neem USB-stick van minimaal 8GB die leeg is/ mag

2) Start de Mac op naar de meegeleverde El Capitan-versie

3) Download een nieuwe El Capitan installer, zie: https://support.apple.com/nl-nl/HT206886 en installeer het pakket. Deze plaatst de installer in ~/Applications

4) Open Terminal, en voer uit:

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia –volume /Volumes/MyVolume –applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app

Waarbij ‘/Volumes/MyVolume’ verwijst naar de USB stick. Je kunt deze ook gewoon naar het terminalvenster slepen na het typen van de spatie achter ‘–volume’

5) Herstart de Mac en houd ALT ingedrukt, kies hier voor de installer i.p.v. de interne schijf

6) Formatteer nu eerst de interne harde schijf als één HFS+ Journaled volume en voer dan de installatie opnieuw uit

7) Heb geduld!

Je hebt nu een clean install Mac OS X El Capitan:)

Bijdrager
    JaapWas

Ik neem aan dat je een installatie hebt. Op USB of op DVD. Als je begint met installeren kun je kiezen voor diverse opties. Schijf wissen en installeren. Maar ook voor terminal. In terminal kun je de systeemfraude terugzetten. Hoe ben ik even vergeten, maar even Googlen en je weet het. Zet de datum een jaar of twee terug. En zet WiFi of netwerk uit. Dan installeren en het loopt op rolletjes. Succes!

Bijdrager
    JaapWas

Ik bedoelde natuurlijk systeemdatum en niet wat er staat

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>Tegenwind op 19 augustus 2020 om 15:45</p>
    2) Start de Mac op naar de meegeleverde El Capitan-versie

6) Formatteer nu eerst de interne harde schijf als één HFS+ Journaled volume en voer dan de installatie opnieuw uit

2) Er staat dus helemaal geen OS meer geïnstalleerd

6) Dit is dus wat helemaal niet meer wil op geen enkele manier er staan 2 partities op die wel afzonderlijk weer op te delen zijn maar niet te verwijderen

En v.w.b. die installatie USB stick die heb ik al (ik maak er altijd 1 bij uitkomen van een nieuw OS)

Bijdrager
    penseel

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904 (Option-⌘-R )

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door penseel.
    Bijdrager
    Lcssn

Probeer eerst OS 10.5 Leopard te installeren. Dat is de originele software en daarna upgraden naar de versie die nog werkt op je iMac.

Ik heb een Late 2009 iMac met Snow Leopard en die kun je alleen opnieuw installeren met de originele DVD en dan upgraden.

Bijdrager
    Jorik

Ik heb hier een Early 2009 staan en weet toch vrij zeker dat ik daar direct 10.11 op heb kunnen zetten vanaf USB. Win7 en Win10 erop zetten waren een stuk lastiger ?.

@Johan
    , als je vanaf 10.11 USB installer boot, kun je een fotootje maken waarbij je vast zit? Volgens mij moet je dan altijd de schijf kunnen wissen (partitioneren werkt niet altijd goed als de partitietabel te complex is geworden, maar wissen zou nooit een probleem moeten zijn)

Bijdrager
    JaapWas

Als ik het goed begrijp staan er dus twee partities op: een Bootcamp voor Windows en een andere. Bootcamp kun je alleen vanuit OSX verwijderen. Dus dat moet je voorlopig laten zitten. Dus OSX installeren op de andere partitie.

De oplossing voor het niet kunnen installeren is echt de systeemdatum. Het heeft mij ook dagen gekost. Om de een of andere reden heeft Apple in zijn wijsheid besloten dat je oude versies maar tot een bepaalde datum kunt/mag installeren.

Als je de systeemdatum heb teruggezet moet je ervoor zorgen dat hij niet door het systeem weer op vandaag gezet kan worden. Dus alle netwerkmogelijkheden uitzetten.

Dat met behulp van je USB stick installeren. Dan zou het zonder problemen moeten gaan.

Als je OSX geïnstalleerd hebt kun je via het Bootcamp installatieprogramma de Windows partitie verwijderen.

Bijdrager
    Jorik

Die systeemdatum-truc kan inderdaad nodig zijn als certificaten verlopen zijn. Ik had de installerfiles opnieuw gedownload, dus dit was geen probleem voor mij, zie ook:

https://tidbits.com/2019/10/28/redownload-archived-macos-installers-to-address-expired-certificates/

Maar ik heb het idee dat Johan een ander probleem eerder heeft met de partities. Ik heb hier op m’n Early 2009 iMac een bootable 10.11 usb stick gemaakt en als ik daarvan boot en Disk Utility open, kan ik gewoon de schijf wissen, ook al bevat die Bootcamp en Linux partities:

Partities

Wissen

Voor zover ik weet moet dit laatste altijd mogelijk zijn om schoon te beginnen ?

Bijdrager
    Johan

Bijna alle tips uitgeprobeerd echter nog zonder het gewenste resultaat.

Rest me alleen nog een poging met de originele installatie CD.

Helaas zat die er niet bij dus als er hier iemand mocht zijn die er nog 1 heeft rondzwerven of er een kopietje (tegen kleine vergoeding:-) natuurlijk) voor mij van wil maken ??

Bijdrager
    Jorik

Kun je niet een fotootje maken van wat er mis gaat? Zonder te zien wat je precies doet en wat er mis gaat, kunnen we je niet echt verder helpen.
    Het is misschien wat verwarrend, omdat we niet allemaal dezelfde suggesties geven, maar ik zou zeggen begin met iemands tip en laat je resultaten weten en als het toch niet werkt probeer je een ander. Ik zou natuurlijk met mijn tip beginnen omdat ik recent flink bezig ben geweest met een oude Early 2009 iMac van een oom. ?

Is het je bijvoorbeeld gelukt om een El Capitan installatie USB stick te maken (eventueel op een andere Mac) en dan daarvan op te starten en in dit scherm te komen?:

Zo ja, kon je dan in Disk Utility de hele schijf wissen zoals in mijn eerdere post met “screenshots”?

Je hebt ook nog niet laten weten of je de tijd hebt weten terug te zetten. Als je een oude El Capitan USB disk hebt, is dat nodig vanwege verlopen certificaten (zie mijn eerdere link) als je recent (sinds eind 2019) een nieuwe USB disk gemaakt hebt vanaf een nieuwe installer download, zou je geen datumtruc moeten hoeven te gebruiken.

Ik heb nu net nog een keer vanaf de USB stick geboot op mijn Early 2009 iMac en ik krijg gewoon dit te zien:

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Jorik. Reden: Gare editor voegde HTML tags toe, maar even verwijderd
    Bijdrager
    Johan

@Jorik Ik zal morgen een stap voor stap beeld maken van de foutmeldingen die ik krijg

Ik kan gewoon in de OS utilities komen, ook disk utility start gewoon op je ziet dan de schijf met 2 partities (150 en 350 GB)die beide partities kun je beiden herformateren en renamen (origineel was de ene bootcamp genaamd) MAAR een partitie verwijderen lukt NIET Ook de gehele schijf opnieuw formateren tot 1 hele schijf van 500GB lukt NIET

Verder had ik al een keer meegedeeld dat ik van elke OS die uitkomt een opstartstick maak en die archiveer:-)

Terugzetten van datum is al wel gelukt (weet eigenlijk niet zo welke datum handig is ??

Dus ja ik heb een El capitan stick maar die geeft zelfde resultaat (heb die nog niet geprobeerd na het terugzetten van datum) dus dat zou ik nog een keer kunnen proberen.

Trouwens mocht het perse nodig zijn een nieuwe stick met El capitan te maken ivm verlopen certificaten is dat geen probleem ik heb nog enkele macs draaien (Catalina)

Ik hoop dat het je zo wat duidelijker is anders komen er morgen nog screenshots

Of als dat mogelijk is om hier te plaatsen een filmpje:-)

Bijdrager
    Tegenwind

<p class=”cite”>Johan op 21 augustus 2020 om 20:32</p>
    Bijna alle tips uitgeprobeerd echter nog zonder het gewenste resultaat.

Rest me alleen nog een poging met de originele installatie CD.

Helaas zat die er niet bij dus als er hier iemand mocht zijn die er nog 1 heeft rondzwerven of er een kopietje (tegen kleine vergoeding:-) natuurlijk) voor mij van wil maken ??

PB sent!:)

Bijdrager
    Jorik

? ik ben benieuwd naar de foutmelding bij het verwijderen (Erase) van de schijf (niet de partities) vanuit Disk Utility.

Ik denk dat het probleem met de schijf eerst opgelost moet worden, als dat allemaal in orde is, en de installatie lukt niet, kun je een nieuwe bootdisk maken of de datum 1 jaar terugzetten. Dat zou genoeg moeten zijn, want de certificaten verliepen in okt 2019.

Via de Terminal en met het diskutil commando kan soms meer gedaan worden en wellicht is een foutmelding daar duidelijker.

Dus als je in Terminal bent, kun je met:
    # diskutil list

een lijst met volumes krijgen om te controleren, ik verwacht dat /dev/disk0 de interne schijf is die je wilt wissen. Dat kan dan met

# diskutil eraseDisk JHFS+ “Macintosh HD” /dev/disk0

Bijdrager
    Johan

Het is gelukt !!!:-)

De “truc” met de datum was de oplossing.

In eerste instantie had ik schijnbaar de installatie gedaan op de vroegere Bootcamp partitie en toen kon ik nog niet de partities verwijderen en 1 geheel maken, maar na nogmaals een installatie op de andere partitie was dat ook geen probleem meer.

Ik heb nu dus weer een “gezonde” Mac, met dank aan alle tips die hier voorbij kwamen ?

Bijdrager
    Jorik

Mooi zo dat het gelukt is!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.