10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    mulderd

Herinstallatie Big Sur op MacBook Pro M1

Gisteren mijn nieuwe MBP binnen gekregen. Wat een plaatje! Natuurlijk meteen gestart, gekoppeld aan mijn netwerk en de eerst vragen proberen te beantwoorden. Allemaal nieuwe features waar ik later mee aan de gang ga. Maar eerst de time machine backup terugzetten.

En toen begon de ellende…

Na terugzetten van de meest recente backup van mijn ‘oude’ laptop (MBP early 2015) kon ik geen bestand openen en de programmatuur die mee overgezet was, werkte helemaal niets. Terug naar square one. Dus een verse installatie er overheen. In de Opties de harddisk gewist en Big Sur opnieuw gedownload en geinstalleerd. Bij het aanmaken van de gebruiker blijft de installatie hangen en komt terug met de melding dat dat niet gaat. Andere naam, ook niet.

Apple gebeld voor ondersteuning. Heel veel acties geprobeerd, maar ze komen er ook niet uit. Dat wordt een afspraak maken met een service punt. Lekker. Deze service vind ik niet helemaal conform Apple. In de 20 jaar dat ik het nu gebruik nog nooit gebruik hoeven te maken van hun helpdesk. De eerste keer zorgt wel voor een scheurtje in het vertrouwen helaas.

Onder andere dit soort acties geprobeerd met behulp van de engineer: https://support.apple.com/en-us/HT211983
    https://support.apple.com/nl-nl/guide/apple-configurator-2/apdd5f3c75ad/mac

Best heftige middelen, maar het werkt allemaal niet. Helaas. Ik krijg hem wel binnen 12 werkdagen weer terug. Dat dan weer wel. Na een maand wachten kan dat er ook nog wel bij. Mijn oude laptop doet het nog wel een tijdje.

Inactief
    Anoniem

Dat had ik ook met TimeMachine. Alles wat ik over wou zetten naar mijn MacBook Air M1, op een andere hardeschijf gezet.

En je had zeker ook nog 32 bits software.

Bijdrager
    mulderd

Naar is wel dat ik, ook al wil ik een cleane installatie, nu naar Apple moet. Waarschijnlijk ben ik de machine dan drie weken kwijt.

Ach ja… Bij de overgang naar Intel ging het ook niet zonder slag of stoot.

Bijdrager
    Selected

Via iCloud.com je M1 verwijderen (onder devices), en dan opnieuw proberen…(account aanmaken)

Bijdrager
    Hansi2124

<p class=”cite”>mulderd op 19 januari 2021 om 23:04</p>

Apple gebeld voor ondersteuning. Heel veel acties geprobeerd, maar ze komen er ook niet uit. Dat wordt een afspraak maken met een service punt. Lekker. Deze service vind ik niet helemaal conform Apple.

Dat snap ik niet. Wat is er fout aan deze service dan?

Bijdrager
    Dieter_31

Als je clean install wil doen met je CMD R indrukken tijdens het opstarten van je Mac. Je moet rekening houden dat niet alle apps werken op M1 versie Mac model;)

Inactief
    Anoniem

<p class=”cite”>Dieter_31 op 21 januari 2021 om 15:27</p>
    Als je clean install wil doen met je CMD R indrukken tijdens het opstarten van je Mac. Je moet rekening houden dat niet alle apps werken op M1 versie Mac model;)

Op een MacBook Air M1 werk dat niet. Bij het opnieuw opstarten moet je de aan/uit ingedrukt houden.

Bijdrager
    Dieter_31

<p class=”cite”>penseel op 21 januari 2021 om 15:34</p>

<p class=”cite”>Dieter_31 op 21 januari 2021 om 15:27</p>

Op een MacBook Air M1 werk dat niet. Bij het opnieuw opstarten moet je de aan/uit ingedrukt houden.

Dat is weeral iets minder om iets opnieuw te installeren. Ik wist dat nog niet. Een geluk dat ik nog mac pro 7.1 heb gekocht;)

Inactief
    Anoniem

Dat valt wel mee geen probleem hier.

Bijdrager
    oempfff

Bij mij liep de boel ook in de soep bij het installeren van mijn account. (zonder programma en data) Heb een clean install gedaan zonder account aan te maken, daarna mijn .mac account teruggezet. loopt nu als een Tierelier.

Gisteren Parallels en Windows 10 voor ARM geinstalleerd, loopt ook gaaf!

Ik ben wel om voor de M1 chip als Parallels en Microsoft een officiele release uitbrengen.

het speciaal voor windows een MacBook Pro 16″ met een i9, maar dit voelt veel beter aan ook al is het op de nieuwe MB Air.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.