9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    remier

    HEMA:”Bij een lage sluitertijd staat de sluiter langer open”

    Op de HEMA site vond ik het volgende stukje tekst:

    Sluitertijd
    Bij een lage sluitertijd staat de sluiter langer open dan bij een hoge sluitertijd en is de kans op onscherpe foto’s groter als een bewegend object wordt gefotografeerd. Een statief kan handig zijn bij het vastleggen van bewegende onderwerpen. Maar u kunt ook bewust naar een bewogen beeld streven. Fotografeer bijvoorbeeld eens vanuit een rijdende trein. De zwiepende wiek van een molen geeft extra dynamiek aan een oer-Hollands plaatje.

    Ben ik nu harstikke gek of… als ik me IXUS v2 op manual zet en een hogere sluitertijd kies van bv 1″ naar 9″ dan blijft de sluiter toch langer open staan waardoor er meer licht invalt… ?:?

    Bijdrager
    verbeek.h

    Hoge sluitertijd: bijv. 1/1000 sec.
    Lage sluitertijd: bijv. 1 seconde.

    Bijdrager
    Uxmal

    1/1000 van een seconde duurt korter dan 1/60 deel van een seconde. Dus een hoger getal betekent een kortere sluitertijd.

    1/60 is meestal de langste sluitertijd waarop je met de hand nog scherpe foto’s kan maken. De volgende is altijd de helft langer, 1/30, daarna 1/15 enz (statief gebruiken dan)

    Misscghien bedoel jij diafragma. Hoe hoger je diafragma (opening van de lens), hoe kleiner de opening van je lens, hoe langer je lens moet openstaan, maar hoe meer scherpte je ver weg en dichtbij hebt (scherptediepte). Misschien staat op jouw camera van 1 tot 9 als mogelijkheden en is 1 de snelste en 9 de langste sluitertijd?

    Bijdrager
    remier
    ”Uxmal”

    1/1000 van een seconde duurt korter dan 1/60 deel van een seconde. Dus een hoger getal betekent een kortere sluitertijd.

    1/60 is meestal de langste sluitertijd waarop je met de hand nog scherpe foto’s kan maken. De volgende is altijd de helft langer, 1/30, daarna 1/15 enz (statief gebruiken dan)

    Misscghien bedoel jij diafragma. Hoe hoger je diafragma (opening van de lens), hoe kleiner de opening van je lens, hoe langer je lens moet openstaan, maar hoe meer scherpte je ver weg en dichtbij hebt (scherptediepte). Misschien staat op jouw camera van 1 tot 9 als mogelijkheden en is 1 de snelste en 9 de langste sluitertijd?

    Als ik me IXUS op manual zet kan ik in een menutje me sluitertijd instellen dit kan van 1″ t/m de 15″ ik heb altijd gedacht dat als je sluitertijd hoger staat je sluiter langer open staat en hierdoor je onscherpe foto’s kan krijgen (als je je toestel beweegt)

    Hoge sluitertijd: bijv. 1/1000 sec.
    Lage sluitertijd: bijv. 1 seconde.

    eigenlijk staat dus hoger voor ‘sneller’ weet ik dat ook weer 8)
    Bedankt voor de snelle reply’s!

    Bijdrager
    Ruben

    Ik denk dat verschillende ‘partijen’ de sluitertijd (hoe lang de sluiter open staat) en de sluitersnelheid (hoe snel de sluiter open en dicht gaat) een beetje door elkaar halen. Deze twee woorden zijn dus precies het tegenovergestelde van elkaar en kunnen bij verkeerd gebruik nogal voor verwarring zorgen.;-)

    Bijdrager
    BlueRose_76

    Tis inderdaad niet echt duidelijk opgeschreven, je kan het beter over korte of lange sluitertijd hebben.

    Ook over de “onscherpte”, gebezigd in de tekst, is een beetje ongelukkig gekozen, je krijgt dan namelijk bewegingsonscherpte, je beeld hoeft niet perse onscherp als in out of focus te zijn..

    Verder heeft bij lange sluitertijd een statief bij bewegende onderwerpen ook niet echt veel zin (tenzij je je onderwerp er mee neerslaat). Bij stilstaande onderwerpen weer wel.

    Bijdrager
    Zora la rousse

    Vreemd om bij tijd over ”hoog” en ”laag” te praten. Ik prefereer liever ”kort” of ”lang”. Zo geleerd op school, en dat voorkomt veel verwarring. Vanaf 1/60 kan je inderdaad foto’s nemen, maar bij snellere objecten (treinen en auto’s) is het prettiger om vanaf 1/125 te werken. Bij stilstaande objecten kan je voor 1/30 kiezen, maar een vaste hand is dan wel gewenst.

    Dan heb je nog de opening van het diafragma. Hoe kleiner de diafragma opening, des te groter de scherptediepte (= uiterste grenzen waarbinnen het beeld scherp is). Ook maak je bij een kleine diafragma opening minder gebruik van de uiterste randen van een lens. Naar mate je bij een lens verder van het middelpunt komt, des te groter worden de lensfouten. En zeker bij die kleine bolle lensjes die ze tegenwoordig gebruiken. Ik prefereer wat dat betreft nog steeds het liefste een oude kamera, met grote (glas)lenzen.

    Bijdrager
    Elian
    ”Zora

    Dan heb je nog de opening van het diafragma. Hoe kleiner de diafragma opening, des te groter de scherptediepte (= uiterste grenzen waarbinnen het beeld scherp is). Ook maak je bij een kleine diafragma opening minder gebruik van de uiterste randen van een lens. Naar mate je bij een lens verder van het middelpunt komt, des te groter worden de lensfouten. En zeker bij die kleine bolle lensjes die ze tegenwoordig gebruiken. Ik prefereer wat dat betreft nog steeds het liefste een oude kamera, met grote (glas)lenzen.

    Zora is right, ten dele…
    Gebruik, wanneer je die mogelijkheid hebt, altijd de midden-diafragmas. (5,6 / 8 / 11). Die geven het optimale beeld. Je scherptediepte is hierdoor niet echt ‘dynamisch’ meer, maar de kwaliteit vergoedt een hoop. Wanneer je de allerkleinste diafragma’s gaat gebruiken (16 / 22 / kleiner) loop je de kans lensfouten alleen maar te vergroten…. Zeker met de kleine digitale compacts die geen zonnekap hebben levert dit problemen op.
    Al met al is het devies: “Walk straight down the middle…”, middendiafragma en hanteerbare sluitertijd. Zo maak je vaak de best belichte opnamen..

    Bijdrager
    Zora la rousse

    Mijn voorkeur voor grote lenzen is dus terecht. Ik heb zo’n hekel aan die kleine dikke bolle lensjes.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.