14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Grisolda

HEMA Fotoservice resolutieprobleem

De bedoeling is een “ietwat” verlate zelf geshopte nieuwjaarsgroet bij de HEMA te laten afdrukken.

Het document is keurig opgemaakt in 100mm x 150mm, 1181 bij 1772px, 300ppi.
    Dit lust de HEMA niet. Thuis uit de fotoprinter uiteraard geen enkel probleem, maar om een hele serie van 60 kaartjes te gaan printen is wat te gortig.

Bij mijn eerste poging om mijn .TIF naar de HEMA te sturen gaf de software aan dat de foto van te lage kwaliteit zou zijn. Na hier even om geglimlacht te hebben hebben ik gewoon op bestellen geklikt. Aan de resolutie zou het ten slotte niet liggen.

Toen ik mijn foto’s ophaalde bleek dat slechts een deelgebied van de afbeelding was afgedrukt. Een uitvergroting van het middendeel. Onbruikbaar dus.
    Hierop heb ik een klachtmail naar HEMA gestuurd en omdat ik geen tijd wilde verspillen met het wachten op hun reactie heb ik mijn document teruggebracht naar 72ppi zonder resampling.
    De gedachte hierbij was dat een digitale camera foto’s op 72ppi output waarbij de pixeldimensie de uiteindelijke kwaliteit bepaald. Hier vanuit gaande dus mijn keuze voor 72ppi met behoud van pixeldimensie. Echter de documentgrootte wordt door een dergelijke handeling wel behoorlijk geboost, te weten 416,63mm bij 625,12mm.

That being said heb ik mijn .TIF weer in het bestelprogramma gesleept en ditmaal kreeg ik geen melding over te lage kwaliteit. Ik waande me veilig en heb op verzenden gedrukt. Pas na deze definitieve handeling krijg je een thumbnail te zien van de verzonden foto(‘s)…. schrik, weer die zelfde uitsnede. En bij beoordeling van de foto’s inderdaad weer dezelfde fout.

Nu is mijn uiteindelijke vraag:

Hoe breng ik de resolutie van mijn document dusdanig terug zodat de fotoservice van de HEMA er wel mee uit de voeten kan? Als ik bijvoorbeeld kies om terug te schalen naar 72ppi met resampling aan krijg ik een document van een magere 283px bij 425px wat de HEMA weer niet lust.

Een heel verhaal, ik hoop dat jullie me een beetje kunnen volgen. Alvast bedankt! :lol:

p.s. De reactie van de HEMA was iets in de trant van “spijtig dat u problemen hebt ondervonden met onze service. U kunt uw geld terug krijgen”.

Bijdrager
    Nikita

Ik denk dat het probleem ‘m meer zit in het bestandsformaat. De HEMA pakt alles in JPEG gewoon prima, dus probeer dat ‘s. Ik heb zelf een foto (was 5 Mpix) vergroot in Photoshop naar 50 x 75 cm (bij 300 DPI) omdat het origineel inderdaad ook geweigerd werd vanwege ‘te lage resolutie’. De afdruk was vervolgens prima.

Bijdrager
    Carel A.

Heb je ze beide keren in TIF of in jpeg verstuurd?

Bijdrager
    Grisolda

Beide keren in TIF. De HEMA zegt hierover het volgende:
    “De software ondersteunt vrijwel alle gangbare bestandsformaten zoals: JPEG (jpg), GIF, BMP, TIFF, PNG en diverse RAW bestanden.”

Bijdrager
    Grisolda

Nog even een toevoeging aan mijn vraag: Hoe zorg ik er dus voor dat de bestandsgrootte niet wijzigt als ik de resolutie in ppi terugbreng, dit zonder wijziging van pixeldimensie.

Bijdrager
    Grisolda
    ”Nikita”

Ik denk dat het probleem ‘m meer zit in het bestandsformaat. De HEMA pakt alles in JPEG gewoon prima, dus probeer dat ‘s. Ik heb zelf een foto (was 5 Mpix) vergroot in Photoshop naar 50 x 75 cm (bij 300 DPI) omdat het origineel inderdaad ook geweigerd werd vanwege ‘te lage resolutie’. De afdruk was vervolgens prima.

Hey Nikita, ik zie nu dat je 300ppi aan je reactie hebt toegevoegd…. Zou dat het dan zijn? Bestandformaat? Tsss, moeten ze niet TIF als optie neerzetten.

[edit] Ik blijf overigens nieuwsgierig naar een antwoord op mijn aanvankelijke vraag…

Bijdrager
    reneo

neehoor, wij hadden hetzelfde probleem met 72dpi jpgs… het gebeurde alleen met staande foto’s… misschien dat daar iets misgaat bij de hema. Maar uiteindelijk vonden we de afdruk kwaliteit zo spuuglelijk (het leek wel of de fotootjes met een brak vga mobieltje hadden geschoten ipv een sony a100!) dat we de hele stapel in de prullebak hebben getoedeledokiet en nu overgestapt zijn op kodak.nl. Die doen het heel niet slecht en iPhoto bestelservice maakt gebruik van deze zelfde kodakfabriek in engeland. Ze drukken wel iets donkerder af dan dat je gewend bent… maarja, de beste afdrukservice hebben we zelf ook nog niet ontdekt…

Bijdrager
    Grisolda

Ik ga het nog maar eens proberen, nu in JPEG formaat. Ben benieuwd…

In elk geval bedankt alvast!

Bijdrager
    Grisolda

Gratverdegratverrrrr:mrgreen:

De thumbnail van de verzonden foto doet weinig goeds vermoeden. Ik zal mijn strijdtenue alvast maar uit de mottenballen halen.

@Nikita
    Weet jij je toevalligerwijs nog te herinneren of jij ook een deelgebied van je afbeelding in die bestelsoftware zag na het uploaden? In dat geval zou er namelijk nog hoop zijn.:?

Bijdrager
    dropshot

En?

Bijdrager
    Grisolda
    ”dropshot”

En?

Welja, zoals gezegd: Geen meldingen over te lage kwaliteit, versturen gaat prima, maar verdachte thumbnail… zo heb ik deze nl. eerder gezien en deze geeft precies die irritante uitsnede weer…dus gestaafd op eerder behaalde “resultaten” heb ik alweer mijn twijfels.

Bijdrager
    Nikita
    ”Grisolda”

@Nikita
    Weet jij je toevalligerwijs nog te herinneren of jij ook een deelgebied van je afbeelding in die bestelsoftware zag na het uploaden? In dat geval zou er namelijk nog hoop zijn.:?

Hm… Niet dat ik me kan herinneren, nee. Volgens mij niet. Ik blijf het vreemd vinden, ik heb hier al vaak genoeg foto’s laten afdrukken bij de HEMA en ze zijn er elke keer weer goed uitgekomen.

Bijdrager
    queenfan

Je kan (qua prijs en kwaliteit) beter bij de Kruitvat kijken, ik krijg korting bij de Hema en dan nog is de Kruitvat goedkoper.

Ook kan je via de Kruitvat een fotoalbum maken.

Bijdrager
    Nikita

Alleen is de software van de Kruidvat een nachtmerrie om mee te werken :sealed:
    Vaak genoeg (bijna altijd) dat ik foto’s had geselecteerd, had aangegeven hoeveel afdrukken ik wilde, ging bestellen, alles had ingevuld en dat het programma van de Kruidvat dán ineens met de melding kwam dat er een prijsupdate was, waarop ik het programma moest herstarten (ik kon niet negeren kiezen) en vervolgens het hele circus opnieuw kon gaan uitvoeren. Dank u Kruidvat. Wat een kutprogramma :x

Oja, en dan moet je bij de Kruidvat ook nog zelf je foto’s uit een bak gaan vissen, waar iedereen ook tussen heeft kunnen neuzen (of meenemen…).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.