10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    dewi

Helpt nieuwe SSD voor het versnellen/verbeteren van een videobewerkingsprogramma

Hallo,

Ik heb een tweedehands MacBook Pro uit 2010 en wil deze voornamelijk gebruiken voor videobewerking (met Adobe Premiere Pro CS6). Helpt een nieuwe SSD hiervoor of ligt het vooral aan de processor (of iets anders) of dit goed en snel werkt of niet? Ik las namelijk op een ander forum dat een nieuwe SSD “alleen het opstarten van programma’s en het besturingssysteem en het opslaan sneller maakt” (http://www.onemorething.nl/2014/04/maak-oudere-mac-systemen-weer-pijlsnel-met-een-ssd/).
    En een SSD is dus gemakkelijk zelf te installeren? Bijvoorbeeld mbv dit tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=F82ThP-6jeA ?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    MacKeessie

Bedoel je met een nieuwe SSD dat er al een SSD in zit, of bedoel je de HDD vervangen door een SSD?
    In dat laatste geval zul je merken dat alles sneller gaat. Niet alleen het opstarten van programma’s.
    Absoluut een aanrader! Als je het intern geheugen dan ook verhoogd zit je weer prima voor een aantal jaar.
    Mijn dochter heeft een Macbook uit maart 2009 en die draait met 8Gb intern geheugen en een SSD nog prima.

Bijdrager
    FFH

Het laden en wegschrijven van bestanden gaat ook velen malen sneller, de meeste ssd’tjes liggen rond de 500 mbs read/write.
    Dit ga je dus zeker merken in een video-bewerkingsprogramma.

Als je beetje handig bent heb je binnen een halfuur een HDD vervangen door een SSD, fluitje van een cent.
    Wel zorgen dat je de juiste torx-schroevendraaier hebt om de schroefjes op de huidige HDD om te zetten naar je nieuw te plaatsen SSD.
    Behuizing van een uni-body is voorzien van philipskop schroefjes, diverse lengtes dus leg goed vast wel schroefje uit welke sparing komt.

Succes.

Bijdrager
    Gitte65

Ik zou bij videobewerking er ook voor zorgen dat je interne geheugen ook maximaal is.
    Bij een MBP 2010 zou dat 8GB (volgens Apple) al lees ik hier regelmatig dat er ook mensen zijn die er nog meer in stoppen.
    Extra intern geheugen gaf ook al een behoorlijke versnelling bij mij (van 4 naar 8) en sinds ik een SSD heb ipv een gewone HDD ben ik helemaal blij. Alles opent en werkt veel sneller!
    Ik heb ook een MBP van 2010 (13″)

Bijdrager
    KR1275

Wat de TS zegt, klopt natuurlijk wel!
    Alleen opstarten gaat een stuk sneller. Je software wordt er natuurlijks niks sneller van. De processor is nog altijd langzamer dan de schijf.

Dus opstarten van Premiere zal zeker sneller gaan. Het importeren van beelden vanaf bijvoorbeeld een extern geheugenkaartje niet ook bewerkingen e.d. gaan niet sneller.

Voor de rest is SSD een zegen. Cache vullen gaat ook een stuk sneller, waardoor internetten vlotter loopt.

Moderator
    Night

Vergeet niet dat heel veel programma’s voor (tijdens) hun bewerkingen ook gebruik maken van caching. Daardoor zal met een SSD ook in heel veel programma’s een merkbare snelheidswinst te boeken zijn. Alles zal dus ‘snappier’ aanvoelen.

Bijdrager
    Martijn van Tillo

Houdt er verder rekening mee, dat dat de MacBook Pro 2010 SATA-300 poorten heeft en dat de snelheid gemaximaliseerd is op circa 260 MB/s lezen en schrijven. Het is dus niet nodig om de snelste / duurste SSD aan te schaffen.

Geheugen is trouwens maximaal 8GB bij 15″ model en 16Gb bij 13″ model. Afhankelijk van de complexiteit / duur van een video project heeft een geheugen upgrade nut. Meer geheugen versnelt de Mac enkel wanneer er in beginsel te weinig van aanwezig is. Heeft de Mac genoeg geheugen dan wordt deze ook niet sneller na een geheugen upgrade. (Activiteiten-weergave geeft dit mooi aan.)

De machine wordt er absoluut een stuk sneller van en het is een relatief kleine investering.

Bijdrager
    koen

Had ik vorig jaar ook, eerst de nieuwste Crucial SSD gekocht (was in de aanbieding) voor een iMac uit 2010. Die bleek dus niet te werken. Toen maar ingeruild voor een Samsung EVO, die wel compatibel was.

Bijdrager
    dewi

Heel erg bedankt allemaal, hier kan ik goed mee vooruit!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.