5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Janvw

HELP! zwart-wit foto’s zijn korrelig bij printen

Weet iemand hoe het mogelijk is dat mijn zwart-wit foto’s (300 dpi) na wat correcties in Photoshop korrelig uit mijn printer (HP photosmart 7960) komen. Ik heb ze met een Minolta Negatiefscanner op 2800 dpi ingescand.

Heeft het soms te maken met het feit dat ik het contrast & helderheid heb gecorrigeerd met Image/Adjustments/Brightness-contrast. Ik heb het idee dat deze functie pixels weghaalt en niet zo zuiver werkt. Het ligt niet aan de printer, want onbewerkte foto’s komen er loepscherp uitrollen…

Bijdrager
    was frans
    ”Janvw”

Weet iemand hoe het mogelijk is dat mijn zwart-wit foto’s (300 dpi) na wat correcties in Photoshop korrelig uit mijn printer (HP photosmart 7960) komen. Ik heb ze met een Minolta Negatiefscanner op 2800 dpi ingescand.

Heeft het soms te maken met het feit dat ik het contrast & helderheid heb gecorrigeerd met Image/Adjustments/Brightness-contrast. Ik heb het idee dat deze functie pixels weghaalt en niet zo zuiver werkt. Het ligt niet aan de printer, want onbewerkte foto’s komen er loepscherp uitrollen…

zijn dat kleine wijzigingen geweest? Of waren het bijna onbruikbare foto’s die je toch nog met contrast & helderheid hebt proberen te redden? Kun je misschien een foto (of twee) plaatsen. Zodat we kunnen hoe de foto was voor de bewerking en na de bewerking?:D

Bijdrager
    Janvw

Het probleem is opgelost. Ik had mijn foto’s portrait afgedrukt vanuit Quark, terwijl ze in photoshop landscape waren gesaved. In Quark had ik ze omgedraaid geprint, maar Quark vult de ruimte op in plaats van de plaat gewoon om te draaien. (onlogisch toch?)

Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

goed dat het opgelost is.
    Toch is het los daarvan inderdaad niet zo’n goed idee om de helderheid en contrast te regelen met Adjust Brightness/Contrast.
    Gebruik liever Adjust Levels (Apple L) hiervoor.
    veel beter en je kan ook de middentonen (gamma) beinvloeden
    Bovendien zie je in een Histogram wat je doet.

Bijdrager
    Janvw

goeie tip! ga ik proberen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.