15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    sweety

help!! welke imac moet ik nemen?

hallo allemaal,

Ik ben een grafisch ontwerper en ik ben nu op zoek naar een nieuwe iMac. Ik ben nu al een tijdje aan het rondkijken maar ik kan gewoon geen beslissing nemen omdat ik er te weinig verstand van heb.
    De programma’s die ik ga gebruiken zijn; indesign, photoshop en illustrator.
    Ik wil een iMac 21,5 inch kopen. Is 1.6GHz voldoende? Is max intern geheugen van 16 gb en ram werk geheugen 8gb voldoende?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

groetjes

Bijdrager
    digilb

Welke iMac gebruik je op dit moment? Hoeveel inch is het beeldscherm; en hoeveel RAM geheugen?
    De 1.6 GHz versie wordt afgeraden voor professioneel gebruik, en een SSD is eigenlijk een must-have.
    Of je 8 of 16 GB geheugen nodig is, hangt af van hoeveel applicaties & bestanden je tegelijkertijd open hebt staan.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik wil een iMac 21,5 inch kopen. Is 1.6GHz voldoende?

Dat model is de slechtste investering die je maar kunt doen.

Is max intern geheugen van 16 gb en ram werk geheugen 8gb voldoende?

Intern geheugen/RAM is hetzelfde. Het is het een of het ander dus.

Bijdrager
    KarelWillem

Je eerste nieuwe bruikbare optie zou het 2,8 GHz model zijn.
    De harddisk daarin is echter belachelijk traag, die wil je niet hebben.
    De daarop volgende Fusion-drive heeft echter maar 24 GB flash-opslag (=snel), die wil je dus ook niet.

A: Met een 2 TB Fusion Drive (met 128 GB flash), die wel bruikbaar is, zit je dus al op € 1889,-
    B: Een andere optie is de 256 Flashopslag, dan kom je op € 1769,-.

Beide modellen met standaard 8 GB, wat je eigenlijk direct zou moeten uitbreiden naar 16 GB, want dat gaat later erg lastig worden.
    En hoppa, dus weer 240 euro erbij.

Maakt totaal:
    A: € 2129,-
    B: € 2009,-

Bijdrager
    digilb

Bij de 27 inch versie kun je met 8GB RAM beginnen, en later zelf alsnog uitbreiden.
    En hoe belangrijk is voor een grafisch ontwerper de kleurechtheid van het scherm? Apple levert namelijk ook modellen met een P3 scherm er in…

Bijdrager
    KarelWillem

En hoe belangrijk is voor een grafisch ontwerper de kleurechtheid van het scherm?

Bij de 21.5″ voorbeelden van hierboven is het voor het P3 model dan + € 200,- extra.

Bijdrager
    Shmoo

Los van wat er in dit videootje allemaal gezegd wordt. Is het op dit moment ook niet een goede tijd om een iMac te kopen. De huidige dingen zijn aan vervanging toe. In 2017 nog een computer verkopen met een standaard HD is gewoon crimineel in de prijscategrie waar Apple computers verkoopt. Je kunt wel upgraden en meer geld uitgeven aan snellere opslag maar waarom zou je als je over 3 maanden deze upgrade standaard krijgt.

Kortom als je niet perse een nieuwe computer nodig hebt is er geen reden om er nu eentje voor de mooi op je bureau te kopen.

Bijdrager
    sweety

Ik had hiervoor een iMac van 2008/2009 waarvan de videokaart kapot is gegaan. De iMac had 2.8 GHz en die werkte goed.
    Ik heb nog gekeken of ik de videokaart kon vervangen maar dat werd allemaal de duur dus dat idee heb ik laten varen. Omdat deze 2e hands was en na een paar jaar kapot is gegaan wilde ik geen 2e handse meer en daarom ben ik gaan kijken naar een nieuwe iMac.
    Ik vind 1800 of 2000 euro wel heel veel geld. Op
    Dit moment kan ik max 1300 euro uitgeven. Zijn er andere alternatieve computers die een goed beeldscherm hebben en die even goed zijn als en iMac? Waar ik dus ook de grafische programma’s op kan zetten? Ik hoor graag van jullie.
    Alvast bedankt

Bijdrager
    Shmoo

Het ligt er vooral aan welke hoe je die grafische programma’s gebruikt.

Persoonlijk gebruik ik zelf ook grafische programma’s.

– Sketch (vector UI app)
    – Affinity Designer (Illustrator alternatief)
    – Affinity Photo (Photoshop alternatief)
    – Pixelmator (gewoon snel en eenvoudig)

Dit alles loopt gewoon zeer stabiel op een Mac mini 2.6GHz uit 2014.

Grafische prestaties komen pas echt van pas wanneer je software echt tot z’n max gaat duwen. Als jij gewoon even beetje tekent in Illustrator en wat foto’s bewerkt in Photoshop dan heb jij echt geen videokaart nodig met 4GB eigen geheugen. Echter waneer je bestanden van 200MB gaat openen en daar met 26 stuks 3D layers en effect in gaat werken en dat allemaal ook nog eens op software van Adobe dan wordt het al snel een heel ander verhaal ja.

Stel je koopt op Marktplaats voor 500,- een tweedehands Mac mini 2.6GHz 8Gb RAM en 1TB schijf – daar koop je zelf een monitor bij van pak ‘m beet 350,- dan heb je denk ik wel een serieus goed monitortje. Toetsenbord en muis/trackpad kun je meenemen van je oude iMac en dan ben je klaar voor ongeveer 1000,-

Nu kun je zeggen, ik laat in deze Mac mini nog eens een SSD schijf installeren van 500GB dat kost je dan schat ik 150,- extra en dan heb je een serieus snel computertje. Je kunt dan nog altijd over een 8 maanden of over 2 jaar zeggen nu wil ik upgraden naar een iMac 27″ omdat ik nu meer budget heb. Plus vergeet niet die Mac mini zal niet ineens zijn waarde verliezen. Over 8 maanden krijg je daar zeker nog 400,- voor terug als het niet meer is vanwege de SSD upgrade.

Bijdrager
    KarelWillem

Zijn er andere alternatieve computers die een goed beeldscherm hebben en die even goed zijn als en iMac?

De keuze van een beeldscherm is meestal helemaal aan jezelf, als je het over ‘andere computers’ hebt.
    Computers waar de Abobe suite op draait zijn er natuurlijk honderden van.

Definieer ‘even goed als een iMac’?
    Wat is voor jou de reden dat je voor een Mac hebt gekozen?

Bijdrager
    SvS

MacMini + losse scherm!(y)

Ik ben het helemaal eens met de twijfels of het loont om NU iMac te kopen, al is deze qua design veel mooier dan een macmini met losse scherm. Maar prioriteiten stellen.

Bijdrager
    computer space

Of een tweedehands MacPro.

Bijdrager
    Shmoo

Of bij mij komen computeren… hoef je ook geen suiker (sweety) mee te nemen want ik ben een en al zoetig van mijzelf.:angel:

Bijdrager
    Beech

Voor € 1300,- vind je geen nieuwe iMac. Waarom kijk je niet op Marktplaats ? Daar worden wel een paar iMac’s aangeboden door mensen die iets anders willen. Altijd gasn kijken en uitproberen. Heb ik ook gedaan en het is mij goed bevallen. Je hebt snel door wat voor vlees je in de kuip hebt. Dus altijd ophalen en uitproberen met gastaccount of met je eigen Apple ID.

Bijdrager
    Hydræ

Het is zeker een optie om naar een tweedehands iMac uit bijv. 2013 te kijken. iMacs zijn lastig om te upgraden daarom moet je gelijk al een goede keuze maken, anders heb je later spijt. Het 1,4GHz model is als een auto die maar 80km/h op de snelweg kan, niet aan beginnen dus.

Betreft je budget, nieuwe iMac wordt lastig. Ik adviseer de Mac mini 2,6GHz, met een goed beeldscherm erbij. Dan ben je onder de €1000 klaar.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.