9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    lotjenr1

help… wat met harde schijf?

Hoi,
    op aanraden van jullie moest ik een HD kopen. Dat heb ik gedaan:)

Nu ben ik aan het instaleren. Ik moest dan formateren via schijfhulpprogramma. Is dat hetzelfde als partitioneren?

Vraag 2: er zit dan een vinkje mbt instaleer os 9 schijfhulp prog. Ik had os 9. Draai nu op os 10.3.9. Moet ik nu wel of niet aanvinken? Met os 9 doe ik niks meer, maar weet niet of het nog ergens op mn mac zit….

Ik hoop op snelle antwoorden; zit a la minute te instaleren…

Bijdrager
    DarkRaverNL

Als je niks met OS9 doet, dan hoeft het niet.

Bijdrager
    lotjenr1

ok… en partitioneren is zelfde als formateren? ik zie nl nergens optie formateren staan….

Bijdrager
    DarkRaverNL

Volgens mij niet, partitioneren maak je stukjes aan op je hardeschijf, formateren is de structuur van de hardeschijf, net als jij blanke vla of choco vla koopt, dus partitioneren hoeft aleen als je een hardeschijf wilt opdelen in verschillende “partities” net als een taart ofzo:)

Hmmm, krijg er honger van :mrgreen:

PS// formateren staat bij schijfhulpprogramma, maar bij beide opties word of moet je HD helemaal leeg zijn, formatteren is geloof ik HFS+ het best.

Bijdrager
    lotjenr1

Mijn standaard HD hoeft toch niet leeg?

Bijdrager
    DarkRaverNL

Als je een HD wilt formateren of partitioneren(laatste weet ik niet zeker) dan moet de HD helemaal leeg.

Bijdrager
    lotjenr1

maar die zat er al in. Onder ‘over deze comp’ ziet hij hem wel en staat het volgende:

ST3120814A:

Capaciteit: 111.79 GB
    Model: ST3120814A
    Revisie: 3.AAD
    Serienummer: 4LS0GQYS
    Verwijderbare media: Nee
    Externe eenheid: Nee
    BSD-naam: disk0
    Protocol: ATA
    Eenheidnummer: 1
    Sockettype: Intern
    OS 9-besturingsbestanden: Nee

:

Capaciteit: 111.67 GB
    Beschrijfbaar: Ja
    Bestandssysteem: Journaled HFS+
    BSD-naam: disk0s3
    Activeringspunt:

Bijdrager
    lotjenr1

Heren; hij odet het: een tweede keer gepartitioneerd… precies hetzelfde gedaan en zowaar een icoontje van een tweede HD in bureaublad!

Dank allen!

Bijdrager
    foobar

formatteren is het compleet leeg en schoon vegen van een harde schijf en er dan een (nieuwe) bestandsstructuur op zetten, dit is wat jij hebt gedaan:)

partitioneren is het verdelen van een harde schijf in partities: kleinere delen
    als je een HD van 160GB hebt, kan je die partitioneren in bijvoorbeeld een partitie van 60 GB en een partitie van 100GB. Je Mac/PC denkt dan dat er twee harde schijven zijn.
    iedere partitie kan je op zich formatteren en je kunt ze ook een andere structuur geven, bijvoorbeeld 100GB in HFS, voor MacOSX en die 60 GB in NTFS, om er windows XP op te zetten bijvoorbeeld
    als je de eerste partitie wist, blijft de tweede gewoon behouden
    (je kunt ook meer dan twee partities maken)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.