14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Seppe

Hulp met malware verwijderen?

Beste allemaal!

Ik weet niet zeker of het in de juiste categorie staat, en of hier al een topic van is, maar ik kon niet direct iets vinden. Ik ben, zoals sommige van jullie miss wel weten, aan het sparen voor een macbook pro. Maar tot ik die centjes heb bijeengespaard, moet ik het doen met een macbook air, niet dat ik dat erg vind want het is echt een top computertje, maar niet krachtig genoeg. Helaas zijn er enkele weken terug bij het het converten van youtube videos voor school en voor in de auto, virussen overgekomen. Ik word er constant mee lastig gevallen, met meldingen zoals: ‘OPGELET U HEEFT 4 VIRUSSEN, DRUK OP NU OPSCHONEN’ en ‘ER WERDEN 2471 PROBLEMEN VASTGESTELD, START NU MET HET OPSCHONINGS-PROCES EN GENIET VAN EXTRA KORTING’. Nu ben ik wel slim genoeg om daar niet op in te gaan, maar ik ben genoodzaakt om mijn computer terug te brengen naar de fabrieksinstellingen, in de hoop dat dat zal helpen. Wat betreft de doc denk ik dat ik deze op USB sticks zal zetten aangezien een back up toch de virussen meeneemt. Nu is mijn vraag of er nog dingen zijn die ik moet doen of waar ik rekening mee moet houden alvorens dit te doen. Zo heb ik bijvoorbeeld volgende vraag: Ik heb powerpoint en word etc op mijn mac staan, kan ik deze ook gebruiken op na de ‘grote ingreep’? Zoja, hoe dan?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

mvg Seppe Fabry

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door  Pete.Z.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door  Pete.Z.

Bijdrager
    penseel

Eerst hiermee testen; https://nl.malwarebytes.com/

Moderator
    Raymon Mens

Meestal krijgt Malwarebytes het inderdaad wel weg. Waar krijg je die meldingen trouwens? In de browser? Dan kun je ook eens bij Safari naar Voorkeuren gaat en bij Extensies kijken of er rommel aan je browser is toegevoegd. Alles wat je niet kent kun je daar verwijderen.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>Raymon op 25 februari 2018 om 19:50</p>
    … Waar krijg je die meldingen trouwens? In de browser? …

’t Is eerder “Waar ben je met die browser geweest?” Maar het is onbeleefd dat hardop te vragen omdat we daar allemaal wel eens komen, maar er niet over praten.

Moderator
    Night

[offtopic] Heb je je baard weer gevonden, @brombeer?:-P [/offtopic]

@seppe: Rustig maar. Dat soort meldingen betekent helemaal niet dat je één of meerdere virussen hebt op je Mac. Bij normaal en oplettend gebruik is de kans op een echt virus op een Mac erg klein. Zoals eerder gesuggereerd heb je eerder kans dat je ergens wat malware hebt opgepikt. Hoewel vervelend is dat over het algemeen onschuldig en je hoeft ook niet gelijk in paniek heel je Mac te wissen en proberen je data veilig te stellen (hoewel een goede backup tegenwoordig wel een Must is).

Probeer rustig eens het hierboven aangegeven Malwarebytes. Mocht het probleem dan blijven bestaan is soms zelfs het gebruik van een adblocker al voldoende om dit soort rare “advertenties” (want dat zijn het meestal, lokkertjes voor het aanschaffen van allerlei obscure, onveilige programma’s) te weren.

Als je verder na bovenstaande te hebben gedaan, nog vragen hebt, dan helpen we je graag verder.

Moderator
    Pete.Z

Ik heb je titel even aangepast. 😉

Bijdrager
    Shmoo

Zo ben jij wel ja. Winnaar van de Willeke Alberti trofee 7 keer op rij. 🏆

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Seppe, ik heb bij een vriendin een gelijksoortige ervaring gehad. Heb je soms Avanced Mac Cleaner op je Mac geïnstalleerd? Of MacKeeper? Die rommel moet zeker weg. Als Malwarebytes niet helpt, probeer met Avast. Bij mij is dat gelukt.

Bijdrager
    TheBigZ

Mac Hammer Fan op 26 februari 2018 om 19:03

Seppe, ik heb bij een vriendin een gelijksoortige ervaring gehad.

Hoeveel virussen had jij dan opgelopen?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Die Advanced Mac Cleaner waarschuwde voortdurend voor virussen maar was het zelf. De computer was onbruikbaar na handmatig verwijderen. Alleen toen ik met Avast alles opruimde waren die fake boodschappen weg.

Bijdrager
    KarelWillem

<p class=”cite”>TheBigZ op 26 februari 2018 om 19:55</p>

Mac Hammer Fan op 26 februari 2018 om 19:03

Seppe, ik heb bij een vriendin een gelijksoortige ervaring gehad.

;)

Hoeveel virussen had jij dan opgelopen?

Moderator
    Night

Ik heb bij mijn vriendinnen (gelukkig) andere ervaringen, hoor:-P

Bijdrager
    Beech

Gaan jullie toch schaatsen.😩

Moderator
    Night

Brrr, met een gevoeltemperatuur van -20°C? Nee bedankt!

@seppe: is het probleem inmiddels verholpen?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.