13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    paraglider

Help! Verschil photoshop en voorvertoning (opgelost)

Zojuist een rechtenvrij beeld gekocht en gedownload, een bloemetje. :) Op de website en in de voorvertoning een prachtig oranjerood blommeke met voldoende tekening.

Ik open dit bloemetje in Photoshop en in RGB en in CMYK is het beeld plotseling veel roder en is er veel minder contrast, het bloemetje slaat volledig dood zeg maar. :evil:

Ik zit met een ernstige deadline waarbij het bloemetje een onderdeel van het logo moet worden. :oops: Wie o wie kan me vertellen hoe dit ontstaat en weet de oplossing!!!!

Het bloemetje kun je Hier vinden en downloaden (m.b.v. ctrl-muisklik – download afbeelding naar schijf).

Bijdrager
    dada1958

En daar hebben we weer een mooi voorbeeld van het goed instellen van je kleurbeheerinstellingen in Photoshop; als je je RGB Working Wpace in Color Settings op Apple RGB dan komt je schermweergave overeen met die in Preview…
    Zet deze Working Space in ieder geval nooit op sRGB…

Bijdrager
    michelvdb

bloem.jpg heeft een sRGB IEC61966-2.1 kleurprofiel.
    Ligt het daaraan misschien?

Bijdrager
    dada1958

O ja… op je scherm ziet het spul er in CMYK modus altijd veel fletser uit dan in RGB modus om de simpele reden dat het gamut veel beperkter is.
    Als het eenmaal is gedrukt ziet het er op papier meestal wel goed uit; kwestie van even communiceren met je drukker welke CMYK Working space de beste is…

Bijdrager
    paraglider
    ”dada1958″

…als je je RGB Working Wpace in Color Settings op Apple RGB dan komt je schermweergave overeen met die in Preview…
    Zet deze Working Space in ieder geval nooit op sRGB…

Dank Dada, ik heb dit veranderd en het ziet er inderdaad beter uit….
    Het contrast is nog steeds niet wat ik graag wil of verwachtte… kan ook natuurlijk aan de plaat liggen….

Het kleurverschil tussen RGB en CMYK is bekend en logisch.

Maar ’t stond op “Adobe RGB (1998)” wat is hier mis mee? De kleursettings heb ik gezet op: “Europe Prepress Defaults” daar pakt ‘ie dan automatisch de Adobe RGb versie voor en voor CMYK “Eurscale Coated v2”. Weten wij het beter dan Adobe om dit dan toch te veranderen naar Apple RGB?

Ik ben geen kleurenguru weet ik en merk ik…. maar is een eenvoudige uitleg en/of verhandeling aan mij mogelijk?

Nogmaals: bedankt Dada, m’n ontwerper kan nu d’r deadline halen…… :D

Bijdrager
    dada1958

Kleurenmanagement op de desktop is nog steeds een moeras waarin je makkelijk weg kunt zakken; ben er zelf ook geen ster in. Ik denk niet dat we het beter weten dan Adobe en Apple, die in ieder geval nog lang niet klaar zijn met het ontwikkelen van een beetje begrijpbaar kleurbeheer…
    Houd je in elk geval verre van sRGB, dat dient enkel en alleen om het Wintel-platform ook een ‘insteek’ te geven en communiceer zoveel mogelijk met degeen die het spul uitdraait.

Bijdrager
    Erik

hmmm,

toch is het colormanagement op desktop niveau zeeeer ver gevorderd, zeker in MacOS X.

Waar Paraglider wellicht last van heeft gehad is van het feit dat er eigenlijk niet echt een ICC profiel in het beeld heeft gezeten, maar de EXIF Color Space is gevuld met sRGB als kleurruimte.

Er gebeurt iets vreemds in MacOS X op dit gebied:
    Photoshop herkend de EXIF Color Space en zal daarom sRGB IEC61966-2.1.icc gebruiken als de kleurruimte.

De Quartz (en dus Colorsync) aangestuurde prg’s zouden eigenlijk de default RGB color space moeten gebruiken die je in de Colorsync voorkeuren (Panther = Colorsync Utility) instelt.
    Echter wordt dat profiel kennelijk niet toegepast vanwege de aanwezigheid van de EXIF color space informatie.

We zijn nog even aan het uitzoeken welk profiel er dan gebruikt wordt, het lijkt erop dat dit het profiel is dat wordt ingesteld bij Colorsync Devices: Camera Profile, maar dat zullen we snel weten.

Hoe dan ook, dit is een van de weinige ‘bugs’ in Colorsync, voor de rest werkt ’t als een tierelier.

@paraglider:
    Open het beeld in Photoshop, respecteer het ingesloten profiel (als Pshop denkt een sRGB te herkennen) en kijk hoe het beeld eruit ziet. Indien je dit niet mooi vindt, kan je altijd nog een ander profiel ‘toewijzen’, AppleRGB, maar ook NTSC (1953) kan een goede keuze zijn.

Als je het beeld bewaard mét ingesloten profiel en deze dan opent in Preview zal je zien dat ie dan op basis van een echt ingesloten profiel goed overeenkomt.

Erik

Bijdrager
    paraglider

Hoi Erik (en anderen),

:o :o na je verhaal hierboven was ik even stil…….
    wat mis ik hierover een hoop kennis en kunde :oops:
    de verschillen, mogelijkheden, oorzaken en knelpunten binnen kleurgebruik op Apple al dan niet met Photoshop is volgens mij een wetenschap apart.:wink:

Ik dank je voor je uitgebreide uitleg en heb me voorgenomen om in de nabije toekomst te verdiepen in deze materie en mocht ik weer tegen zoiets aanlopen dan is er gelukkig MacOSX.nl als laatste redmiddel! :lol:

Dank, dank, dank

Bijdrager
    Deskman

Er bestaat een plugin van Adobe die iets van ‘ignore exif… heet. Deze zorgt ervoor dat de zeer dwingende instellingen die een plaatje met EXIFdata oplegt niet worden gebruikt.

ff zoeken…

gevonden

Hier istie te downloaden:
    http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=39&platform=Macintosh

Bijdrager
    Erik
    ”paraglider”

…wat mis ik hierover een hoop kennis en kunde…

Ach ieder zijn vak. De verschillen in praktijk implementaties kunnen het lastig maken, ervaring is de enige remedie hierin. Je moet aan mij ook niet vragen om uitgebreide CSS style sheets te maken voor websites, en zeker niet met een matras een heuvel laten afrennen…

[off-topic]
    @paraglider: Mooie avatar touwens! Ik probeer sinds kort ook aan een matras te hangen, al is het bij mij vooralsnog de bedoeling om meer op de grond te blijven (Ozone kite) :D
    [/off-topic]

Erik

Bijdrager
    paraglider

@deskman: dank voor de tip. Ik ga met de plug-in een beetje stoeien.

@Erik: ervaring in kleuren is de remedie…. waar is de tijd gebleven van het schetspotlood en de markers, strokenplakken, films etc. :wink: nee nee, ik weet het, we kunnen en willen niet meer terug….. !!!!!

[off-topic]
    @Erik: Gelukkig is het geen rennen meer om te vliegen. Rugstart, 2 stappen en vliegen! Ben bij goede wind (w/nw 3-4) vaak bij Wijk aan Zee te vinden, soaren langs de duinen. Kom eens langs, kom je ook eens van de grond :wink:
    [off-topic]

Bijdrager
    Erik

@paraglider: Dat lijkt me leuk, alhoewel ik een zeeeeer ellendige vorm van hoogtevrees heb :oops:
    Maar, waarschijnlijk valt daar ook wel met de Kite te spelen op het strand, en windkracht 3/4 is lekker voor de Little Devil…

Groeten,

Erik

Bijdrager
    Deskman
    ”Erik

Dat lijkt me leuk, alhoewel ik een zeeeeer ellendige vorm van hoogtevrees heb.
    Erik

Hahaha, dat is een bug. Moet je nieuwe firmware uploaden. Minimaal Koldenhof 1.3. Helaas worden met deze update ook een paar features weer uitgezet omdat die onder een patent vielen. Elk voordeel hep zen nadeel… 8)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.