4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Janvw

HELP! Strepen in RAW-bestanden (van Fuji S2pro) in PS

Iemand enig idee?

Heb een serie RAF-files geschoten met mijn Fuji S2pro digitale spiegelreflex.
    Eenmaal binnengehaald in Photoshop CS krijg ik allemaal hele kleine strepen in mijn beeld, waardoor het lijkt alsof de foto een soort textuur heeft van stof. Niet mooi.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Bijdrager
    tiny

1) Kan het zijn dat de lens gewoon vies was tijdens het schieten?
    2) Heb je vaker dergelijke bestanden binnen gehaald in PS? Op exact dezelfde manier? Ging dat wel goed?
    3) Heb je hetzelfde als je via andere software de bestanden opent (misschien wel iets van Fuji zelf)?

N.a.v. de antwoorden op deze vragen kunnen we misschien wat oorzaken uitsluiten…

Bijdrager
    Janvw

Ik heb eerder bestanden binnengehaald op die manier en dat ging goed. Heb het nu nog een keer geprobeerd en opnieuw geen problemen. Lens was schoon.

Wat wel een mogelijkheid zou kunnen zijn, is dat die ‘linnenstructuur’ misschien veroorzaakt is door mijn reflectiescherm. Ik heb namelijk indirekt geflitst via de gouden kant van het reflectiescherm. Het lijkt mij sterk, maar wellicht dat dit toch problemen geeft. Flitser stond op vol vermogen om toch voldoende licht te hebben (ik had nml. geen beschikking over een complete flitsset dus moest het zo doen). Je ziet het echter alleen in de donkere partijen.
    De enige oplossing die ik nu heb is dat ik de raf-files niet opwaardeer in diagfragma en het wat donker laat. Is geen hele grote ramp, maar niet wat ik voor ogen had. Toch maar weer een 6×6 gebruiken en scannen:-(

Bedankt voor het meedenken

Bijdrager
    tiny

Ik maak uit je reactie op dat je eruit denkt te zijn?

Ik ben wel benieuwd naar je toekomstige bevindingen. Misschien idd zonder scherm proberen te fotograferen en dan kijken hoe het is?

Als je trouwens alleen een ‘structuur’ in donkere partijen hebt, kan je ook proberen alleen die stukken (evt in kanalen apart) een Despeckle of een Median te geven.

Suc6

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.