10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Pieta

HELP: SSD loopt vast

Sinds drie weken heb ik mijn standaard 500GB HDD vervangen door een Samsung 840 250GB Basic SSD
    Deze dus: (http://tweakers.net/pricewatch/318252/samsung-840-series-ssd-250gb/specificaties/)

Ik heb deze SSD gekozen vanwege de scherpe prijs/kwaliteit verhouding en de “betrouwbaarheid”. Met deze betrouwbaarheid heb ik echter tot op heden zeer slechte ervaringen. De SSD presteert prima, schrijf en leessnelheden zijn een stuk sneller, vergeleken met mijn oude HDD. Het probleem is echter dat het systeem in de afgelopen weken regelmatig vastloopt. Ik krijg dan meestal het strandbal-icoon en kan nergens meer op drukken. Zelfs het systeem afsluiten is niet meer mogelijk. De enige optie is dan de fysieke uitknop in te houden.

Twee dagen geleden ging zelfs dit mis. Toen ik na de zoveelste freeze mijn systeem opnieuw opstartte, kon mijn Mac de boot-schijf niet meer vinden. Ik kreeg het gevreesde knipperende mapje met een vraagteken op mijn scherm. De SSD was volledig gecrasht en zelfs het opnieuw installeren van Mac OS X was niet meer mogelijk, aangezien de schijf niet meer herkent werd door mijn Macbook.

Ik heb deze schijf bij MyCom gekocht. Aangezien de schijf nog geen 30 dagen oud was, kon ik deze gisteren gelijk omruilen voor een nieuwe Samsung 840 250GB. Deze nieuwe schijf heb gisteravond gelijk geplaatst en vervolgens mijn systeem met een time-machine back-up (van ongeveer 50GB) teruggezet.

Het grote probleem is dat ik vandaag alweer twee maal heb meegemaakt dat mijn systeem wederom plotseling vastloopt/stil staat. Niks is dan meer mogelijk. Ik vraag me dan ook af waaraan dit kan liggen?! Ik ben nu zeer bang dat het een kwestie van wachten is voordat ook deze schijf volledig crasht nadat ik mijn Macbook uit en aan druk.

Het lijkt me erg sterk dat ik wederom “pech” zou hebben met mijn SSD schijf. Daarom vraag ik me af of er iets is dat ik kan doen om verdere problemen/vastlopers te voorkomen? Ik heb de schijfbevoegdheden al gecontroleerd, deze zijn in orde. Is het gebruik van de TRIM-enabler misschien schadelijk, of hebben jullie andere adviezen?

Ik ben echt ten einde raad, wat een geweldige upgrade leek te zijn, is tot op heden een bron van zorgen geweest. Als arme student was zo een SSD toch een aardige investering. Voor de duidelijkheid, ik gebruik de Samsung 840 250GB SSD in mijn Early 2011Macbook Pro 13″.

Inactief
    Anoniem

Ik heb exact hetzelfde probleem met een iMac 9,1. M’n MBP doet ’t echter prima met de Mercury Electra 3G

Oplossing voor ’t probleem: HD terugplaatsen of accepteren dat je je MBP net zolang herstart tot hij je SSD ziet.:-)

Bijdrager
    RobApple

Of andere oplossing: geld terugvragen en een OWC SSD installeren, probleem opgelost.

Een SAMSUNG SSD is een prima SSD, echter gebaseerd op Windows, kan problemen geven,
    een OWC SSD is uitermate goed geschikt voor Apple systemen, o.a. geen trim nodig, een
    SAMSUNG SSD wel.

OWC SSD’s zijn er in 3G en 6G uitvoering. 3G uitvoering is voor alle systemen van voor 2011.

SAMSUNG heeft 6G SSD’s, niet 100% geschikt voor bepaalde Apple systemen van voor 2011.

Bijdrager
    johnkeates

Niet alle Intel Chipsets kunnen goed met SATA3 overweg, en sommige SSD’s kunnen niet goed met SATA2 fallback overweg.
    Dat is dus niet MacBook of Apple exclusief, maar is gewoon iets wat voor alle computers en aansluitigen geldt.

Zorg er dus voor dat je niet lukraak wat onderdelen op een hoop gooit, want zo werkt het niet.

Onderzoek eerst welke SSD goed werkt met jouw model voor dat je er willekeurig een koopt.

Bijdrager
    Pieta

Ik heb me juist van te voren goed ingelezen over de verschillende type/merken van solid state drives.
    De Samsung 840 kwam hierbij juist als goed, compatible en betrouwbaar over. Net zoals zijn voorganger (de 830 serie).

Verder kan ik ook geen andere berichten van gebruikers vinden die dezelfde problemen als ik tegenkomen.
    Mede daarom, ben ik toch verbaasd dat de Samsung 840 niet zo geschikt zo zijn voor de MBP..

Bijdrager
    k-the-ripper

Kan me haast niet voorstellen dat het aan de SSD zou liggen maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
    Zit zelf ook met zo’n 840 schijf in mijn macBook Pro (late 2008) en gaat probleemloos.
    Heb je al geprobeerd met tijdelijk nieuw account ? (er is misschien toch stiekem in dezelfde tijd als jouw ombouwoperatie een stukje software geïnstalleerd wat nu voor problemen zorgt.)

Net wat je zelf ook al zegt: ook ik heb toen mede voor de 840 serie gekozen voor a de prijs en b ook ik kon geen gekke dingen vinden over het gebruik van deze SSD schijven.
    -Kun je wijzer worden uit de log files ?
    BTW ik heb TRIM ook aanstaan – of dat nu echt nodig is is mij onduidelijk, diverse bronnen op het net spreken elkaar tegen op dit punt.

@RobApple

SAMSUNG heeft 6G SSD’s, niet geschikt voor bepaalde Apple systemen van voor 2011.

Heb je daar een bron voor of roep je nu maar wat ?

Inactief
    Anoniem

Ik heb een OWC Mercury Electra 3G in m’n MBP (medio 2009) als in mijn iMac (begin 2009) zitten. In m’n MBP werkt ie prima. In m’n iMac hetzelfde als TS beschrijft. Dus OWC is zeker niet zaligmakend.

Bijdrager
    RobApple

@k-the-ripper
    Speciale opmerking voor specifieke 2008-2010 MacBooks & 2008-2009 MacBook Pro’s.
    We raden het gebruik aan van een SATA 2,0 (3Gb/s.) SSD zoals de OWC Mercury Electra 3G voor de volgende Macs:
    MacBook Pro-modellen met model ID:
    MacBookPro5,1
    MacBookPro5,2
    MacBookPro5,3
    MacBookPro5,4
    MacBookPro5,5
    MacBook-modellen met model ID:
    MacBook5,1
    MacBook6,1
    MacBook7,1
    Terwijl een 6G SSD wel functioneert, zal het alleen eerder doen met SATA Revision 1.0 (1,5 GB/s, 150 MB/s) snelheid dan met de SATA Revision 2.0 (3,0 Gb/s 300MB/s) snelheid die de computer kan leveren.
    De OWC Mercury Electra 3G SSD 2.5″ SATA III 9.5mm 3Gb/s. serie is de door OWC aanbevolen upgrade-optie voor de Macs, die in de speciale opmerkingen hierboven staan vermeld.

Bijdrager
    k-the-ripper

Uit bovenstaand verhaal kan ik dus nog steeds niet opmaken dat de Samsung SATA III SSD’s ongeschikt zijn voor bepaalde modellen.
    Het enige is dat OWC een bepaald type aanbeveelt met dezelfde wazige opmerkingen.

Let wel: het zou best allemaal waar kunnen zijn , maar voorlopig zet ik bij dit soort opmerkingen altijd mijn vraagtekens.
    Het enige wat over dit onderwerp bekend is ,
    Intel® 5 Series Chipset and Intel® 3400 Series Chipset Serial ATA Revision 3.0 (SATA 6Gb/s) Device Detection

Problem: Intel 5® Series Chipset and Intel® 3400 Series Chipset may not be able to complete SATA Out Of Band (OOB) signaling with SATA 6Gb/s devices and down-shift to SATA 3Gb/s speed.

bron :lenovo

Ik weet dus niet of er Apple computers geleverd zijn met deze chipset (zelf heb ik een NVIDIA chipset in mijn MacBook Pro)
    kijken of je SSD over de laatste firmware beschikt kan ook een hoop ellende oplossen.

Bijdrager
    Shakeel Abdoel

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Macbook Pro (late 2011) ervaren. Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe Samsung 840 Pro SSD ingebouwd in een bracket van OWC, op de plek van de optical drive. Ik had veel moeite met het installeren van OSX en nadat het uiteindelijk werkte, had ik inderdaad ook af en toe de welbekende strandbal/pizza-wheel. Kon niks doen en moest de macbook gewoon fysiek uit zetten.

Even gebeld met Samsung support en het blijkt dat dit wel vaker voorkomt. Ze adviseren om de SSD altijd op de plek van de HDD te installeren en niet in een aparte bracket op de plek van de optical drive. Op een of andere manier herkent hij de SSD dan gewoon veel beter.

Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar zal dit vanavond gaan doen en dan laat ik het hier nog wel even weten.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.