11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    nnnniels

Help!! Probleem OS9>OSX

Hoi allemaal,

ik heb denk ik een probleem, ben sins een paar maanden overgestapt op een Mac, bevalt me erg goed en mijn Ibook G4 bevalt prima..

Alleen, nu heb ik een Imac G3 gekregen (600Mhz) cd brander, dus geen DVD. Ik een beetje aan het klieren en ik wilde OSX installeren. Daarmee aan de gang gegaan schiet mijn G3 ineens met het opstarten in een schermpje met een vragenteken, dan knipper die naar het Macintosh logo en weer terug.

1 of andere vastloper oid.. maar wie o wie kan me helpen, ik ben echt geen mac insider, doe erg mijn best maar hier kom ik niet uit.

Dus weet iemand wat.. laat met het weten aub..

vriendelijke groeten,

Niels

Bijdrager
    Caddy

Na die cd speler kan idd een oorzaak zijn als je een 10.4 tiger dvd erin stopt.

Stop er dus een 10.3 cd erin en druk op C tijdens het booten.
    Als het goed is start ie dan vanaf de cd.
    Je kan de cd ook in os 9 erin stoppen en dan kan je hem vanaf os 9 installeren.

Bijdrager
    nnnniels

uhm ja alleen het probleem is dat hij deze melding (storing oid) meteen geeft bij eht opstarten.. ik kom niet eens in OS9 laat staan dat ik mijn 10.4 cd eruit krijg.

De melding is dus:

grijze achtergrond maar daarin in het midden een blauw mapje waarin een vraagteken met mac.logo afwisselend in knipperd..

Bijdrager
    Deskman

Op welk moment is er nou iets vastgelopen?? Heb je OSX er op gezet? Stond er nog OS9 op?

De CD krijg je er uit door op te starten met de muis ingedrukt of de spatiebalk.

De melding betekent dat je computer geen systeem kan vinden.

Bijdrager
    nnnniels

Er stond OS 9 op, ik wilde OSX erop zetten maar is niet gelukt. De cd is er ondertussen uit. Hij vind idd geen systeem. Erg vaag want tien minuten daarvoor deed hij het echt nog prima in OS 9, ik heb toe alleen de computer een keer ge herstart met de OSX cd in de computer..

misschien is het zo duidelijker…

ben benieuwd..

Bijdrager
    Deskman

Hm… Niet echt.

Ik ken de iMac niet zo goed qua status, maar je moet er voor OXS vaak eerst een firmware update voor doen. Als je hebt geprobeerd te installeren kon je kiezen uit verschillende opties. Waarschijnlijk heb je daarmee ook je OS9 gewist of opgeruimd in een diskimage. dat betekent dat je eigenlijk geen systeem meer op je mac hebt.

Heb je nog de originele installatiedisk van de iMac? Os 9.1 denk ik…

Bijdrager
    nnnniels

daar was ik al een klein beetje bang voor..

die disc heb ik er niet bijgekregen.. echt balen.. ik ga wel even vragen aan iemand die misscgien nog een OS9 heeft liggen..

Hoe zet ik die er dan op? gewoon de c toets ingedrukt houden tijdens het opstarten? od de alt toets?

in ieder geval tot zover bedankt!

Bijdrager
    Deskman

De C ingedrukt houden. Of niet, je mac zoekt zelf naar een systeem. De CD is het enige systeem in de wijde omtrek dus gaat dat vanzelf goed.

Als je niks kunt vinden stuur dan ff een PB. Misschien heb ik in die hooge cakebox nog een originele iMac CD

Bijdrager
    nnnniels

Nog ff een vraagje, kan ik eigenlijk een willekeurige OS9 Imac cd er doen of geeft dit dan problemen?
    De nieuwe OSX dvd’s zijn allemaal computer gebonden toch?

Ik laat wel ff weten of die installatie is gelukt, morgenmiddag krijg ik een imac cd OS9.

Bijdrager
    nnnniels

Nou hier weer even een berichtje van mij,

ondertussen OSX 10.3 geinstaleerd, alles werkt perfect. Het was idd zo dat ik waarschijnlijk het huidige OS9 er af heb geknikkerd (ik weet zelf nog niet hoe, maar goed).

Het werkt allemaal prima, een leuke mac aanwinst erbij..

Bedankt nog!! echt te gek zo’n forum, mij zie je hier vaker..

groeten,

Niels

Bijdrager
    Deskman

Kijk eens aan. Veel plezier ermee dan!

Nieuwere DVD’s zijn machinegebonden, de algemene installers (die je koopt) zijn universeel. In te tijd van Panther en de eerdere Tigers werd die controle nog niet uitgevoerd.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.