9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Biek

Help! Mijn Mac start niet meer op

Ik heb een probleem met mijn ‘oude’ iMac. Ik probeerde om op te starten met Classic OS 9.2.2. (normaal werk ik met OS X) maar tijdens het opstarten krijg ik het schijfsymbooltje met vraagteken. Ik heb daarna geprobeerd om van een systeem CD op te starten, maar wat ik ook probeer ik blijf het schijfsymbool met vraagteken zien… Nu krijg ik ook de CD niet meer uit de sleuf. Wie kan mij helpen?

Bijdrager
    Nikita

De CD kan je eruit krijgen door de muisknop in te drukken bij het opstarten.

Het symbool wat je omschrijft geeft aan dat ‘ie geen opstartschijf kan vinden. Denk dat je dat zelf ook wel had bedacht, maar toch :)

Draait de hardeschijf nog etc? Laat ‘m anders ’s afkoelen voor een paar uur en probeer het dan nog eens… Wil nog wel ’s helpen.

Bijdrager
    Biek

Da’s een goeie tip (muisknop ingedrukt houden). CD heb ik eruit en heb inmiddels andere opstart CD erin gedaan die het wel doet. Probleem is alweer opgelost. Thanx

Bijdrager
    Nikita
    ”Biek”

Da’s een goeie tip (muisknop ingedrukt houden). CD heb ik eruit en heb inmiddels andere opstart CD erin gedaan die het wel doet. Probleem is alweer opgelost. Thanx

Da’s mooi:)

Bijdrager
    Jorasho

Kan het zijn dat je nog een firmware update moet draaien? Oudere Mac’s kunnen niet zonder problemen opstarten van OS 9.2.2.

Bijdrager
    vogel

Als de firmware niet uptodate was, dan had OS X allang problemen gegeven. Toch? :wink:

Bijdrager
    Biek

Ik was gisteren iets te voorbarig. Ik kan de Mac nu wel opstarten met een opstart CD, maar kan vervolgens in de systeemvoorkeuren (blijft grijs) niet aangeven dat de Mac moet opstarten met OS X. Als ik de Mac herstart met de optie toets ingedrukt, kan ik vervolgens alleen de OS 9.2.2 en de opstart CD aangeven om mee op te starten. De systeemmap met OS 10.3.9 lijkt helemaal verdwenen… Opstarten met OS 9.2.2 is geen optie omdat de Mac dan blijft hangen.

Bijdrager
    vogel

Ik heb ff geen oplossing, maar eenzelfde soort probleem met de alweer zeven jaar oude beige G3 van m’n maat. Hij draait op 10.2.8.
    Nou weet ik dat dit eigenlijk niet zou kunnen, maar ik had 10.2 al geinstalleerd voordat Apple bekend maakte dat dat niet ondersteund werd. Heeft, op wat vage panics na, altijd prima gedraaid.
    Maar nu start ie op en staat het hele scherm vol met “can’t open”, tenminste zo zei m’n maat het. Na drie of vier minuten wordt het scherm grijs en komt er een schijfje en een knipperend vraagteken. Ik zei dus dat ie op de een of andere manier de HD of de systeemmap niet meer kan vinden, maar zijn hier in de regel goeie oplossingen voor?
    Heb dit zelf namelijk nog nooit meegemaakt. Een nieuwe Mac moet daar sowieso een keer komen, maar dat is nu nog ff geen optie.

Bijdrager
    vogel

Schopje…
    Opstarten van cd of vanaf OS 9 geeft hetzelfde vraagteken. Net PRAM laten zappen, geen resultaat. Ik ga nu ff nakijken hoe dat open firmware gebeuren werkt, later meer.
    Oh lala, opstarten met appeltje-s lukt niet eens en een open firmware reset-all gaf ook geen resultaat. Zou dit dan het einde betekenen van deze Mac?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.