11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Michelwieme

HELP! Mijn Mac start niet door

Hallo,

Ik heb een imac27 met Mac osx mountain lion
    Nu was ik gisteren mijn fonts aan het sorteren en heb perongeluk de systeem fonts naar mijn bureaublad verplaatst.
    Heel dom want nu werkt mijn Mac niet meer…

Is er een mogelijkheid om het te herstellen zonder dat ik mijnnbestanden kwijt raak?? Ik heb geen dvd

Alvast bedankt. Voor uw hulp!!!

Bijdrager
    csteelooper

Als je weet hoe je een en ander via de terminal moet regelen dan kun je je mac via de Recovery Partition starten en het dan herstellen. Als je dit doet, moet je wel vóórdat je weer naar je Mountain Lion installatie gaat, de schijfbevoegdheden controleren. Anders weet het systeem alsnog niet dat je system fonts weer op de juiste plek staan.

Als je het niet via de terminal kunt en/of wilt doen, kun je alsnog via de Recovery Partition starten en dan een installatie van Mountain Lion over de huidige heenzetten. Als je een Time Machine back-up hebt kun je zelfs herstellen naar de laatste back-up voordat je deze fout beging.

Je komt in de Recovery Partition door je Mac op te starten en Option ingedrukt te houden. Daarna kun je kiezen voor OS X of Recovery-10.8. Die tweede moet je hebben; dat is je Recovery Partition. Selecteer deze en druk op Return. Daarna kom je in de recovery omgeving van Mountain Lion, waarna je alle bovenstaande mogelijkheden kunt uitvoeren…

Bijdrager
    Atjous

Opstarten met de alt-toets ingedrukt? En dan de systeem”schijf” selecteren?

EDIT: zie boven:lol:

Bijdrager
    Michelwieme

Ok dankje, ik ben een ontzettende noob met dat soort dingen! Gelukkig zijn er mensen zoals jullie:)
    Ik heb de alt ingedrukt en zie inderdaad herstel 10.8 met een pijltje eronder… En onderaan kan ik netwerk selecteren.. Wat moet ik nu doen? Klikken op herstel?

Edit:
    Als ik deze heb aangeklikt .. Krijg ik osx hulpprogramma’s
    Zet terug time machine (heb ik niet)
    Installeer osx opnieuw (ben ik waarschijnlijk mijn bestanden kwijt, want zie nergens aangepast installen)
    Zoek hulpinformatie
    Schijfhulpprogramma (heb ik al gecontroleerd, er gebeurde niets)

Bijdrager
    Michelwieme

Als ik deze heb aangeklikt .. Krijg ik osx hulpprogramma’s

Zet terug time machine (heb ik niet)
    Installeer osx opnieuw (ben ik waarschijnlijk mijn bestanden kwijt, want zie nergens aangepast installen)
    Zoek hulpinformatie
    Schijfhulpprogramma (heb ik al gecontroleerd, er gebeurde niets)

Bijdrager
    csteelooper

Je moet alleen zorgen dat je even je muispijl op Herstel-10.8 zet en een klik geeft. Dan wordt als het goed is je Mac opgestart vanuit die partitie. ‘Netwerk’ heb je (vooralsnog) niet nodig. Met ‘Netwerk’ kun je een verbinding maken met een draadloos netwerk om zodoende gebruik te maken van Internet Recovery. Dat is een procedure die je kunt volgen als alle andere mogelijkheden mislukken.

Bijdrager
    Michelwieme

Ik heb geen muis op dat moment .. Kan enkel met mijn toetsenbord te werk gaan.. Hij laat geen cursor zien:(

Edit 1:
    Het is toch gelukt met de muis… Enkel kom ik dan weer in hulpprogramma’s

Edit 2:
    Ik kan wel osx opnieuw installeren, maar dan ben ik denk i al mijn bestanden kwijt?..

Bijdrager
    Michelwieme

Het is toch gelukt met de muis… Enkel kom ik dan weer in hulpprogramma’s

Bijdrager
    Michelwieme

Ik kan wel osx opnieuw installeren, maar dan ben ik denk i al mijn bestanden kwijt?..

Bijdrager
    ddetaeye

Het gaat denk ik om additionalfonts.pkg.
    Dit staat op de mac osx dvd alleen weet ik niet of je die kan installeren vanuit herstel modus.

System => Installation => Packages daar zou die pkg file moeten staan.

Iemand enig idee of dit mogelijk is anders is Michel denk ik geholpen.

Bijdrager
    Hansi2124

[mod name=Hansi2124 url=/profiel/hansi2124]Michel: ik heb een aantal berichten van jou bij elkaar geplaatst, want elke keer een regel toevoegen met een nieuwe post staat nogal rommelig. Je kan dat zelf ook doen door in je te bewerken post naar je avatar te gaan, klik op het driehoekje en kies voor Bewerk.[/mod]

Mountain Lion staat niet op een dvd, dus je moet de herstelprocedure volgen.
    Sowieso voordat je wat gaat doen: zorg voor een backup van je interne hd. Als je die al eerder had gemaakt, was het nu voldoende geweest om die terug te zetten….

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.