7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    tomc

Help! MBP blijft bevriezen

Beste leden,
    Onlangs gaf ik mijn MacBook Pro uit 2012 aan mijn zus nadat ik zelf een nieuwe had gekocht. Ik heb een clean OS X install gedaan op de MBP en de afgelopen week werkte alles zoals het hoort.
    Echter trad vandaag een uiterst irritant probleem op en ik weet niet wat er mee aan te vangen.
    Alles gebeurde als volgt:
    Na even dichtgeklapt in de slaapstand te staan opende mijn zus haar MacBook weer om verder te doen waar ze voorheen mee bezig was. De MacBook reageerde echter nergens op, enkel de muiscursor bewoog maar ze kon nergens op klikken.
    Aangezien niets werkte heb ik de MacBook geforceerd uitgezet door de powerbutton ingedrukt te houden en hierna terug herstart. Eens de Macbook goed en wel was opgestart liep hij meteen vast wanneer je een programma probeerde te openen (strandbal).
    Ik heb de MacBook zo’n vijf keer opnieuw opgestart, een aantal keer met de optie om geopende programma’s terug te openen en een aantal keer zonder, maar steeds overkwam me hetzelfde.
    Na een aantal keer proberen lukte het dan toch om de MacBook te gebruiken maar wat me opviel was dat hij geen wachtwoord vroeg eens hij opgestart was (dus niet de filevaultbeveiliging).
    Wanneer ik de MacBook pro dan weer uit slaapstand haalde nadat ik hem eens had doen sluimeren geraak ik niet meer binnen. Hij aanvaard namelijk het wachtwoord niet meer en ik ben 400% zeker dat ik het juiste wachtwoord intype.

De enige uitweg die ikzelf zie is het resetten van de MacBook Pro maar aangezien ik dat een week geleden nog gedaan heb weet ik niet of dit probleem straks gewoon terugkomt

De MacBook Pro is een non-retina 13 inch model uit 2012.

Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.
    Alvast bedankt.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren geleden door  tomc.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren geleden door  tomc.

Bijdrager
    Niels

Kun je deze even draaien: https://support.apple.com/nl-nl/HT201257

En controleer ook gelijk even je harde schijf: http://www.chriswrites.com/how-to-health-check-your-macs-hard-disk/

Bijdrager
    tomc

zit reeds een uur hierop te kijken

Ik kan bovendien ook nergens anders op klikken.
    Maar goed ik hou je op de hoogte.

Ben ondertussen wel binnengeraakt het toetsenbord was versprongen naar querty.
    Alles werkt maar ontzettend sloom en met veel strandballen.
    Het lijkt wel een comapati├źnt die is ontwaakt maar niet terug de oude is..

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  tomc.

Bijdrager
    MrBelloNLD

kan ook defecte (of slechte HDD zijn, of de internal SATA cable (vanaf mobo naar disk (en led etc))

wat verteld SMART Utility? evt crc errors kunnen duiden op de kabel…

Bijdrager
    pruus

Zoek ook eens op ‘freezes’ in Google icm met jouw ‘MacBook’. Je komt dan best veel tegen, echter een goede oplossing is er nog niet bij. Vervelend.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  pruus.

Bijdrager
    Niels

Lijkt me inderdaad een defecte HDD. Dat dit precies na een clean install gebeurt kan puur toeval zijn, maar een install vergt natuurlijk wel aardig wat van je harde schijf, dus eerdere mankementen die nog niet echt op de voorgrond stonden, kunnen nu ineens wel merkbaar worden.

Ben inderdaad wel benieuwd wat de SMART status aangeeft?

Bijdrager
    tomc

Dit zegt genoeg denk ik. Tijd voor een nieuwe harde schijf lijkt me. Wel jammer na uiteindelijk amper vier jaar.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.