19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Morg

HELP! Macintosh HD noemt niet meer Macintosh HD …

Hallo!

Ik heb een hele grote fout gemaakt bij het wissen van mijn schijven, ik wou hem resetten maar heb per ongeluk de verkeerde schijf gewist waardoor mijn schijf ‘NAAMLOOS’ noemde, ik kon dit niet aanpassen, heb hem nu nog eens moeten resetten want er was een fout gebeurd bij de installatie, maar heb mijn schijf een andere naam kunnen geven (iets met Mac Base ..) , heb deze niet zelf gekozen maar verscheen automatisch (kon dit alweer niet aanpassen).

HELP ik weet niet hoe ik dit kan veranderen/redden /…

Ik hoop dat jullie mijn reddende engel kunnen zijn :/

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren geleden door  Morg.

Bijdrager
    cmug

Heb je een (Timemachine) Backup ?

Bijdrager
    Morg

Nee…

Bijdrager
    Morg

En mijn schijf noemt nu ‘OS X Base System

Moderator
    Night

Het is natuurlijk niet slim om aan dit soort dingen te beginnen zonder een goede, recente backup. Ik vrees dat je nu alles kwijt bent wat op je schijf stond. Ik weet niet (want je hebt het over schijven (meervoud) of je je interne disk met OSX hebt gewist. Als je van iCloud gebruik maakt, kun je kijken of je foto’s nog ‘veilig’ zijn.
    Verder kunnen we je niet helpen, want je hebt tenslotte alles gewist.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik lees de vraag anders….
    Volgens mij wil Morg dat zijn (externe???) hd een andere naam krijgt. Dat kan je het beste doen als je gaat formatteren (wat jij resetten noemt). Dan klik je op de naam van die hd in Schijfhulpprogramma. Vervolgens kan je daar een andere naam ingeven. Daarna wissen.

Bijdrager
    KarelWillem
    Morg op 29 november 2016

En mijn schijf heet nu OS X Base System

Dat is de recovery disk (Herstelschijf).

Dat is het gedeelte waarop een systeem staat waarmee je herstelwerkzaamheden kunt uitvoeren op je ‘echte’ systeem.

Je moet dat dus niet hernoemen, maar juist in opstarten om het andere gedeelte van je schijf (met het actuele systeem) te benaderen (waardoor je daarvan de naam kunt veranderen bijvoorbeeld).

Zoiets dus:
    https://www.lifewire.com/using-the-os-x-recovery-disk-assistant-2260914

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Wat is precies het probleem?
    Je hebt een schijf per ongeluk naamloos genoemd?
    Of: je hebt per ongeluk je interne harde schijf gewist?

Bijdrager
    Morg

Ik had reeds al mijn bestanden opgeslagen op mijn (externe) harde schijf, dus die ben ik niet kwijt.
    Ik heb wel geen back up met TimeMachine gemaakt.

Het is me ondertussen gelukt om opnieuw Yosemite te installeren, en de update naar El Capitan is nu aan het installeren (ik vond dat Sierra niet goed werkte, pc begon trager te werken en steeds meer te blokkeren)

@KarelWillen: dus het kan geen kwaad om deze naam zo te laten?

@eagerb0bnerd: ik ben zeer slecht in termen als het op computers aankomt maar wanneer je je pc wil resetten als nieuw, moet je een schijf wissen, ik heb deze gewist, maar per ongeluk ook een andere waardoor de schijf die toen ‘Macintosh HD’ noemde veranderd was naar ‘Naamloos’. Ik had deze zo gelaten en op mijn mac Sierra gedownload, ik vond echter dat deze veel trager werkte en kreeg steeds medlingen van sleutelhangertoegang waarvan het me niet lukte deze af te zetten (heb de instructies van appletips geprobeerd). Daardoor zat er al in mijn hoofd om hem nog eens te resetten (opnieuw als nieuw installeren), toen echter chrome niet meer wou openen en mijn iCloud ni meer wou inloggen (bleef maar laden) heb ik toch besloten (aangezien er nog niet veel nieuw opstond), hem als nieuw te installeren en dan zo terug El Capitan te installeren (deze werkte perfect voor de update naar Sierra)
    Toen ik mijn schijf dan weer in ‘Schijfhulpprogramma’ wou wissen heb ik iets gedaan waardoor mijn schijf nu OS X Base System noemt, maar dit is een naam van een andere schijf dat onderaan staat (wanneer je het schijfhupprogramma bekijkt).
    Snap je het? Zo niet zal ik het nogmaals proberen!

Alast bedankt!

Bijdrager
    KarelWillem
    Morg op 29 november 2016

…@KarelWillen: dus het kan geen kwaad om deze naam zo te laten?…

Als dat de naam van je harddisk is, als je computer is opgestart, heb je toch iets niet goed gedaan.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    GoeieDag

Je HD kun je elke naam geven die je wilt.

Niet alleen ‘slecht in termen als het op computers aankomt’, maar taal is sowieso niet jouw ding, lijkt het. De bedoeling is dat je iets opschrijft wat anderen ook snappen.

Moderator
    Night

In vervolg op KW:

Kijk of er in Disk Utility / Schijfhulpprogramma bij jou in de linker kolom meerdere disks genoemd worden:

Bijdrager
    Morg

@GoeiDag: Ik probeer ook maar mijn best te doen, en taal niet mijn ding? Sorry dat ik 1 schrijffout heb gemaakt in mijn eerste bericht, dit heb ik nu aangepast. En mezelf moeilijk kunnen uitdrukken heeft niets te maken met taal, dit heeft te maken met het feit dat ik niet weet wat het verschil is tussen de verschillende schijven. Sorry dat het voor jou niet duidelijk is maar dan hoef je het maar te vragen en kan ik het anders proberen uitleggen, of dankzij jullie aanzet mij misschien beter uitdrukken, maar mij commentaar geven zonder dat er reden toe is, dat hoef ik niet.

Aan alle anderen wel bedankt voor jullie hulp:)

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Morg.

Bijdrager
    Morg

Dit staat er bij mij @night

(Wanneer ik hem echter had gereset en dan daar Schijfhulpprogramma opende stond er onder deze twee een extra lijn met daaronder *een naam* (weet ik niet meer) en dan daaronder met inspringing ‘OS X Base System’)

Bijdrager
    anoniem

@Morg: In de Finder je schijf selecteren, Command + I indrukken, en onder “Naam en Extensie” kun je elke naam intypen die je wilt. Venster sluiten en klaar.

Bijdrager
    Morg

@BomC: Is er dan niets aan mijn schijf veranderd? (buiten de naam dan)

Bijdrager
    anoniem

@Morg: Neuh. Het kan zijn dat een paar apps een andere schijfnaam (en pad) verwachten, maar dat komt (in mijn ervaring althans) nauwelijks meer voor.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  anoniem.

Bijdrager
    GoeieDag

Wat ik dus al zei Morg: je kunt de interne HD elke naam geven. En dat is wat lijkt dat jij hebt gedaan. Misschien heb je per ongeluk copy/paste vanuit de recovery partitie gedaan, althans de naam.

Maar eigenlijk is er dus geen probleem; Geef het de naam die je wilt, op de manier die BomC al geeft.

Bijdrager
    Morg

Oke bedankt iedereen!!

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.