30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    Mona

Help! MacBook Pro start niet meer op!

Mijn MacBook Pro (medio 2010) start niet meer op! Na de gong blijft ‘ie hangen op het witte opstartscherm en valt dan uit. Ik heb de schijfcontrole gedaan (eerst cmd + R) maar dat werkt niet. Fout melding. Opnieuw formatteren geeft ‘ie aan. Heb ik afgelopen week ook gedaan. Toen deed ‘ie het even, maar nu dus niet meer! Ik denk dat opnieuw formatteren geen zin heeft? Weet iemand wat dit betekend, is dit de HD die dood is of erger? Graag hulp, heb ‘m weer zo snel mogelijk nodig! Heb back-ups gemaakt dus de bestanden zijn veilig.

PS Stel dat het de HD is, is dat gemakkelijk zelf te vervangen (eventueel door een SSD)? Wat zijn de kosten? En waar kun je die direct (lees: vandaag) kopen?

Alvast superbedankt.

Bijdrager
    Wiki Post
    Bijdrager
    Targaryen

Ja, de HDD lijkt me zo dood als een pier. Met je back-up zit je ook safe! Dan kun je een nieuwe HDD of SSD halen en installeren. Vervolgens met je grijze dvd het OS erop zetten en dan je back-up terugzetten. HDD’s en SSD’s zijn er in allerlei opslagcapaciteiten. Wil je snelheid kies je voor een SSD, kies je voor opslag kies je voor een HDD.

Bijdrager
    Mona

Okay, thanks! Heb je de dvd per se nodig? Ik heb die niet. Tenminste niet de laatste. En weet je misschien een goed adres voor een HDD of SSD? En zijn er nog bepaalde criteria voor de MacBook, qua merken/typen (etc.) HDD’s of SSD’s?

Bijdrager
    Targaryen

Ik kijk via tweakers pricewatch welke schijven het goed doen in prijs/kwaliteit verhoudingen. Je kunt ook een installatie USB gebruiken van Mountain Lion natuurlijk. Die moet je wel zelf maken (gemaakt hebben).

Bijdrager
    NeXT

Voordat je een nieuwe HDD aanschaft. Check eerst eens of je de System Management Controller kunt resetten. Absoluut de moeite om te proberen bij dit soort MacBook problemen!! Als je hier klikt zul je een eenvoudige stap-voor-stap handleiding aantreffen.

De System Management Controller (SMC) is verantwoordelijk voor veel functies op de achtergrond bij Intel-Macs. Deze functies houden onder andere het volgende in:

Reactie op het indrukken van de aan/uit-knop
    Reactie op het openen of sluiten van het deksel van draagbare Macs
    Batterijbeheer
    Temperatuurbeheer
    De SMS (Sudden Motion Sensor)
    Sensor voor omgevingslicht
    Toetsenbordverlichting
    Beheer van het Statusindicatielampje (SIL)
    Indicatielampjes batterijstatus
    Selectie van een externe (in plaats van interne) videobron voor sommige iMac-beeldschermen

Bron: Apple support

Inactief
    Anoniem

Ik zou zeker voor een SSD gaan. Nadat ik zelf een SSD in m’n MBP gebouwd had, leek het wel of ik een splinternieuwe, snellere MBP terugkreeg.

Nadeel is dat je relatief weinig opslagcapaciteit krijgt t.o.v. een HDD en ze zijn relatief duur. Maar voor huis-tuin-keuken bezigheden is zo’n ding meer dan zat. Zeker als je je documenten in de Cloud opslaat, gebruik maakt van iTunes Match of bv. een NAS hebt staan.

Bijdrager
    Mona

Pfff, ik zie zoveel merken, maar passen deze allemaal?;!

Bijdrager
    NeXT

Rustig aan joh! Wie weet is er iets anders aan de hand.

Bijdrager
    Mona

@THX-1138,

Ik ook het liefst. Alleen mijn back-up is ongeveer rond 450 GB groot, heb ik dan ook een SSD nodig die even groot is?

Bijdrager
    Mona

@NeXT,

Haha, hoe kom ik daar achter dan? Heb je idee├źn?:nerd:

Oh, @NeXT, had je vorige bericht nog niet gelezen. Ga dit eerst proberen…

Bijdrager
    Mona

Oh, en stel dat het toch de HDD is is er dan een mogelijkheid het zonder USB of schijf te doen? Of eventueel een andere optie. Kan deze namelijk niet vinden. Grrrr! Heb een Time Machine back-up.

Bijdrager
    NeXT

Kijk eens hier: http://support.apple.com/kb/HT4413?viewlocale=nl_NL

De migratie assistent is dan de hoek waar je moet zoeken. Achter de bovenstaande link staat ook een wireless oplossing.

Bijdrager
    Mona

De SMC optie heeft helaas niets uitgehaald, na een herstart valt vrijwel meteen (na het witte scherm) de laptop uit. Toch de HDD dus?

Bijdrager
    GrannySmith

Vraag me werkelijk af waarom mensen hier denken dat een notebook die direct na opstarten weer uitvalt, een defecte schijf heeft. Ik denk dat de kans zo ongeveer 0 is dat dat het werkelijke probleem is. Ik ken geen notebook die – als de rest van de hardware in orde is – de notebook niet een duidelijke foutmelding laat geven dat het OS niet geladen kan worden. Bij een Mac dus het lichtgrijze scherm met vraagteken.

Bij de MacBook van TS is vrijwel zeker het moederboard defect.

Bijdrager
    NeXT

Conclusies worden idd snel getrokken. Lijkt mij ook eerder een klus die je uitbesteed. Maar dat is aan de TS natuurlijk.

Bijdrager
    Mona

Tsja, ik heb geen idee. Vaar een beetje blind op jullie advies. Ik ben een leek qua technische mankementen. Wat is het beste om te doen dus? Even naar een repairservice? Apple Store of toch elders? Iemand enig idee wat hiervan de kosten zijn? Het punt is een beetje dat ik al lange tijd een nieuwe MacBook wil, welke vanavond (wellicht) uitkomt, dus ik vind het zonde om honderden euro’s te spenderen. Echter, heb ik ‘m wel nodig om op te werken en heb ik ‘deze’ belooft aan mijn ouders. Het zou dus fijn zijn als ‘ie er sowieso ‘boven op’ komt.

Bijdrager
    Mona

Bij de schijf controle geeft het programma aan dat de schijf hersteld moet worden? Duidt dit niet op een kapotte HDD?

Edit: heb de schijf geformatteerd en opnieuw gecheckt, nu is het volume ‘in orde’. Dit was de vorige keer ook. Toen deed de Mac het weer (even). Ga nu opnieuw de gegevens terug zetten. Zou het dan wellicht niet toch aan de HDD liggen? Mij lijkt dat als het moederbord KO is dit allemaal niet gaat. But, please shoot me if i’m wrong!;)

Bijdrager
    bechris60

Ga naar de Apple store in Amsterdam, heb toen met Apple Care niet alleen een nieuwe HDD gekregen, hij had ook nog eens veel meer geheugen!!!!

Bijdrager
    Mona

Moet je wel Apple Care hebben!;)

Sowieso is de wachtrij bij de Genius bar moeilijk lang. Kan pas aanstaande zondag terecht.

Bijdrager
    NeXT

Je MacBook is hoe dan ook minder betrouwbaar. Dat wil zeggen dat je extra alert moet zijn of je back-ups actueel zijn. Als het aan je HDD ligt en je lost het nu op met een nieuwe installatie is het wachten op de volgende keer. En misschien dat het dan ongelukkiger uitpakt.

Extra opletten dus! Ik zou hem inleveren bij een erkend Apple dealer met een technische dienst. Die hebben vaak ook nog wat uitgebreidere hardware controle tools in huis.

Bijdrager
    Mona

@NeXT, dat is waar, al een tijdje vertrouw ik het niet meer blind. Toch maar naar een repairservice. Heb je enig idee wat dat kost? Gezien mijn verhaal om eventueel binnenkort een nieuwe te kopen.

Bijdrager
    NeXT

Geen idee hoor! Als ik jou was zou ik nu een maximaal bedrag bedenken voor wat het je waard is om deze te repareren. Dat zou voor mij bijvoorbeeld max de helft van de dagwaarde zijn. Alles wat je er meer in investeert had je dan beter in een nieuw model kunnen steken.

Het is allemaal persoonlijk. Misschien dat je wel een mooie inruildeal kan maken bij de Apple retailer. Dan heb je los van de besparing op reparatiekosten, meteen een financieel opstapje naar een nieuwe MacBook. Een kapotte MacBook verkopen is moeilijk maar bij de aanschaf van een nieuwe is er vaak wel ruimte voor inruil. Misschien goed om te weten voordat je een keuze maakt waar je de MacBook laat repareren. Als ze dan aan inruil doen, ben je meteen op het juiste adres.

Ik kan natuurlijk niet namens een retailer spreken maar het lijkt mij het proberen waard!

Bijdrager
    Mona

Bedankt voor de tips, so far.

Bijdrager
    NeXT

Succes!

Bijdrager
    mtooster

Het lijkt inderdaad je harde schijf te zijn.
    Kijk bij schijfhulpprogramma eens wat er achter ‘S.M.A.R.T.-status’ staat. Als daar niet staat ‘Geverifieerd’ dan weet je sowieso dat het aan je schijf ligt.
    (overigens staat daar soms wel ‘geverifieerd’ maar is je schijf toch kapot aan het gaan.)

Ik heb vorige week toevallig ook mijn kapotte schijf in mijn MBP medio 2010 vervangen voor een 960GB SSD.
    Het plaatsen van de SSD is echt een makkie! Als je een beetje voorzichtig bent kan iedereen het met behulp van ifixit: http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Unibody+Mid+2010+Hard+Drive+Replacement/3030/1

Als je ooit eens een OS X update via de Mac App Store hebt gekocht heb je helemaal geen cd of wat dan ook nodig.
    Gewoon opstarten met Option/Alt ingedrukt, verbinden met je draadloos netwerk (of gewoon een netwerkkabeltje erin) en dan opstarten met internet recovery.

Ik had binnen het uur de schijf erin en OS X opnieuw geinstalleerd (Het downloaden van OS X duurde het langst, dus als je niet zo’n snelle internetverbinding hebt kan dat wat langer duren)

Bijdrager
    Mona

@mtooster,

Waar heb je deze schijf gekocht? Ben me intussen wat aan het ori├źnteren. Bedankt alvast.

Bijdrager
    Verdult

Volgens mij hebben ze bij de media markt wel mooie schijfjes, Zelf heb ik een SSD naast mijn HDD gezet.
    De Samsung 840 EVO, deze wordt goed aangeprijst door verschillende bronnen en zelf ben ik er ook zeer tevreden over.

Bijdrager
    mtooster

Ik heb een Crucial M500, gehaald bij Alternate, dat is niet ver bij mij vandaan en daar hadden ze hem op voorraad.

Kijk anders eens in de pricewatch van tweakers.net
    http://tweakers.net/categorie/674/solid-state-drives/producten/

Bijdrager
    Mona

Top, thanks. Hoe weet je of deze passen? Of past dat altijd?;!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.