9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    OSXHIHI

Help! MacBook maakt vreemd geluid.

Hi,

Nu na een tijdje 3D’en leren ben ik eindelijk tot het punt aan gekomen om lange renders te willen maken van velen frames. Als ik weg ben is het natuurlijk een super gelegenheid voor mijn Mac om dit voor mij te doen.

Echter, als ik mijn MacBook een hele dag heb laten renderen, komt er op het eind als ik thuis kom, soms een raar geluid uit.

De eerste keer toen dit geluid er kwam had ik een ventilator tegen mijn Mac aan gezet op stand 2, omdat ik wist dat hij heel heet wordt. Dit doe ik zelf ook altijd op een intuïtieve/aansluitende als ik op mijn Mac werk, als de cpu gaat laaien. Dit helpt dan ook echt het cpu naar beneden te halen. Namelijk de “kernel_task” taak gaat minderen in cpu-gebruik (Activity Monitor) en die is er om de warmte van de MacBook te reguleren, heb ik ooit gelezen. Weet verder ook niet hoe ik dit weg krijg, wel ooit research gedaan maar vond geen werkende oplossing.

Maar toen ik dus voor het eerst dit geluid hoorde dacht ik: Oh.. misschien is standje 2 toch te hoog en is het te koud geworden en maakt hij daardoor dat geluid. Ik zette de MacBook uit en hoopte dat ik volgende dag de laptop weer aan kon zetten zonder dat gekke geluid te horen. Gelukkig was dit zo.

Echter, nu heb ik (na een tijdje) weer een render-sequence aan gezet voordat ik ging; en nu met de ventilator op standje 1 èn op een flinke afstand… en ik hoorde het geluid net weer toen ik thuis kwam. Ook voelde de laptop gewoon normaal aan qua temperatuur. Na de Mac na 3 minuten weer te herstarten was het geluid er nog, ookal zorgde ik dat er zo min mogelijk cpu gebruik was. Nu heb ik hem echter 20 minuten uit gedaan en nu is het geluid weer weg. (Edit: ik merk nu bij een cpu verhoging dat het geluid weer lichtelijk terug komt, gaat nu wel weg nadat ik de betreffende app sluit)

Maar de vraag is natuurlijk: Wat is dit? En moet ik me hier zorgen over maken?

Zie specs, en hoor het geluid, hierzo beneden.

Alvast bedankt voor de hulp.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door OSXHIHI.
    Bijdrager
    McPim

OSXHIHI op 19 februari 2020 om 23:42
    Wat is dit? En moet ik me hier zorgen over maken?

Het is niet de HDD en dan blijft er nog maar één bewegend onderdeel over (en zo klinkt het ook): de ventilator. Die ‘loopt aan’ of zit misschien vol stof. Ik zou met een schoonmaakbeurt beginnen. Kijk eens op iFixit als je het zelf wil doen.

Moderator
    Night

Schoonmaken kan inderdaad nooit kwaad. Ik vermoed echter dat door het zeer intensieve gebruik en/of een slecht gebalanceerd ventilatorblad de lagers van de ventilator versneld zijn versleten. Hierdoor gaat het ventilatorblad vibreren en kan ook de behuizing raken. Dan helpt alleen nog vervanging.

Bijdrager
    Moriarty

Dit is inderdaad het geluid van een versleten ventilator.

Bijdrager
    T-sec

Als je geluk hebt wordt het geluid veroorzaakt door stof op de ventilatorbladen en is goed schoonmaken voldoende.

Heb deze soortgelijke geluiden vaker gehoord, waren tot ‘koek’ geworden stofdeeltjes die aanlopen in de rotatie.

Bijdrager
    OSXHIHI

Oké, bedankt guys. Ik ga er even naar kijken..

Bijdrager
    OSXHIHI

T-sec op 20 februari 2020 om 12:19

Als je geluk hebt wordt het geluid veroorzaakt door stof op de ventilatorbladen en is goed schoonmaken voldoende.

Heb deze soortgelijke geluiden vaker gehoord, waren tot ‘koek’ geworden stofdeeltjes die aanlopen in de rotatie.

Heb je gewoon met zo’n compressed air te blazen net als je hier ziet in deze vid? Of had je meer gedaan?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door OSXHIHI.
    Bijdrager
    T-sec

En met perslucht en met een oorstokje tussen de schoepjes van de ventilator door ragen om al het stof los te krijgen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Met welk programma maak je de renderings?

Sommige kunnen via de instellingen ook de GPU intensiever gebruiken (als deze Mac dat ondersteund) en zo de CPU ontlasten.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.