15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Gilda

Help macbook blijft hangen bij het starten

Sinds kort als Ik mijn macbook wil starten blijff het hangen op appeltje pagina
    en een draaiende wieltje. Ik kan het niet opstarten door op appeltje
    C drukken met dvd mac os x snow leopard of met dvd macbook maos x install
    disc 1. Wat te doen?
    Bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    Hansi2124

Probeer met de installatie-dvd in je Mac op te starten met de [alt]-toets ingedrukt totdat je een keuze krijgt.

Bijdrager
    Gilda

Gedaan ik krijg dan een plaatje van
    Macintosh hd en mac Os install disc 1. Ik heb op mac os install disc
    1 geklikt en nu draait het weer..op appeltje en wieltje. Ik wacht af. Het
    Het wordt nu opnieuw geinstalleerd.

Bijdrager
    Gilda

Blijft lang hangen op schijf wordt voorbereid, doelvolume wordt gecontroleerd.
    Is dat goed? Denk het niet.

Bijdrager
    Hansi2124

Als dat erg lang duurt, zal het denk ik niet goed zijn….
    Heb je externe apparaten losgekoppeld (behalve toetsenbord en muis)?
    Heb je een bootable back-up van je hd, zodat je daar misschien mee op kan starten?

Bijdrager
    Gilda

Geen idee wat dat is? Weinig kennis van technische details. Het wordt nu
    Geinstalleerd met macos x installatie snow leopord. Hopelijk werkt dat wel.

Bijdrager
    Hansi2124

Dan zal je dat wel niet hebben.:wink:

Ik denk dat die installatie wel zal lukken. Daarna maar schijfbevoegdheden herstellen in Schijfhulpprogramma en daarna updaten en nogmaals kijken of er nog updates zijn. Daarna weer schijfbevoegdheden herstellen.
    Eventueel kan je dan eerst even kijken of alles goed loopt en daarna pas weer Lion installeren en ook weer schijfbevoegdheden herstellen en kijken of er nog updates zijn.

Bijdrager
    Gilda

Zal Ik straks doen…bedankt voor je aandacht en hulp!

Bijdrager
    Gilda

Ik ben binnen! Goddank!

Bijdrager
    Hansi2124

Hoever ben je binnen? Tot en met 10.6.8?

Bijdrager
    Gilda

hoi Hans,

Ik heb 10.6.8. Geen lion.

Alles werkt weer…maar ontzettend traag. Het draait dan weer stil met een draaiende wieltje. Enkele seconden later kan ik weer verder en dan staat het weer stil. En zo blijft het doorgaan.

Schijfbevoegdheden herstellen in Schijfhulpprogramma heb ik gedaan en de updates ook binnen gehaald.

Wat kan ik nog meer doen om deze probleem te verhelpen?

Ik heb al alle overbodige software verwijderd om het te verlichten.

Bijdrager
    Hansi2124

Je hoeft geen software te verwijderen van je Mac zodat deze soepeler gaat lopen. Het is geen Windows.:wink:
    Het enige wat je in de gaten moet houden is dat je minimaal 10 procent ruimte op je hd over moet laten, maar of er nou 5, 10 of 532 programma’s op staan: daar wordt je Mac niet langzamer van.

Het zou heel goed kunnen zijn dat je interne hd defect aan het geraken is. Koop een externe hd als je die nog niet hebt en belangrijke documenten, foto’s, mail etc. niet wil verliezen. Plaats daar een backup van je hd op (via Time Machine of SuperDuper! of zo), want dat zou weleens handig kunnen zijn. Zorg ervoor dat deze actueel blijft, des te minder gegevens verlies je als je interne hd echt kapot is.

Start je Mac ook eens op met de [d]-toets ingedrukt. Dan wordt de AppleHardwareTest uitgevoerd. Kies voor de Uitgebreide als daarom gevraagd wordt. Kan wel eventjes duren. Als daar fouten worden gemeld, lezen we dat hier wel en gaan we verder.

Bijdrager
    Gilda

Ok, ik ga het vanavond op gemak doen!
    Ik krijg straks een client daarna heb ik er alle tijd voor.
    Het werkt nu iets sneller. Maar het is inderdaad een slim idee om het te controleren want voor mijn praktijk is het belangrijk om snel en goed te kunnen werken met mijn macbook.
    Bedankt!

Bijdrager
    Gilda

Start je Mac ook eens op met de [d]-toets ingedrukt.

Doet bij mij niet?

Bijdrager
    Hansi2124

Direct na de boing de [d]-toets indrukken. Niet te lang hiermee wachten, anders krijgt je Mac dat signaal niet…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.