20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    jkazius

Help! Lettertype conflict!

Momenteel ben ik op mijn werk (eindelijk) helemaal osx! Nu wil ik dus verschillende klantenmapjes aanmaken in suitcase met daarin voor elke klant de juiste lettertypes.

Nu komt het:

HELLEP!

Ik kan dus niks verwijderen uit die folder… Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Bijdrager
    Starbuck

Hallo jkazuis,

Je kunt 2 dingen doen. Of inloggen onder OS X als administrator met alle privileges om fonts en mappen te verplaatsen en te wijzigen enz.
    Voorzichtig je kunt het systeem ook om zeep helpen…
    Als je ingelogt bent als “root”, dan de fonts die in de systeemmap conflicteren met suitcase verplaatsen naar een andere map.

Of opstarten in OS 9, dus geen Classic omgeving en de desbetreffende map opzoeken en onder OS9 de fonts verplaatsen.
    Ik werkte zelf altijd met een basis-lettertypemap en activeerde de rest mbv suitcase. Dat werkte perfect. maar er zijn natuurlijk altijd klanten die de Geneva een heeeeele mooie letter vinden.

Succes!!!

Bijdrager
    Joost

Afgezien van het verplaatsen van fonts om dit conflict te voorkomen is er nog een oplossing die eigenlijk te stom voor woorden is: herstarten!
    Ik heb deze conflicten namelijk meermalen gehad met suitcase 10 en 9 van de 10 keer was herstarten voldoende om het probleem op te lossen. Het lijkt verdacht veel op een bug van suitcase. Ik heb dit ook gemeld aan extensis.

Succes…

Bijdrager
    jkazius

AAN STARBUCK:

Da’s dus het probleem… Ik weet niet met welke fonts het conflicteerd… En ik heb al zoveel andere meuk in de library / fonts staan…

Als ik je goed begrijp kan ik het beste een keer op een rustige dag een hele nieuwe, schone osx installatie doen en dan suitcase gaan gebruiken voor alle nieuwe fonts…

Ik had net al een heel “handig” proggie gedownload dat er voor zorgde dat je fonts tijdelijk kon uitschakelen… Resulteerde in een tekstloze finder… Aaargh…

Bijdrager
    Starbuck

Fontmap in Suitcase openen en vergelijken met de fontmap in de systeemmap van OS X.
    Kun je de fontmap niet gedeeltelijk activeren? Per font en dan zie je snel genoeg of het font wel of niet conflicteert met het systeem.
    Ik ben sowieso niet zo dol op Suitcase, maar ATM deluxe kan mijn goedkeuring al helemaal niet wegdragen. Ik werk nu zonder fontactiveerder maar ja dat is niet te doen in een DTP omgeving, helaas.
    Thuis gelukkig wel…

Wellicht dat een herstart ook werkt… zie andere tip.

Bijdrager
    Syndic

Ik begin onderhand ook een punthoofd te krijgen van Suitcase, knalt me d’r nét iets te vaak uit:evil: Het is gewoon balen dat er geen ander goed alternatief is :cry:

Bijdrager
    michelvdb

Om in OS X te zien welke de originele systeem lettertypes zijn is Diablotin een handig PreferencePane.

Bijdrager
    jkazius

Ja, en die had ik dus gedownload en gebruikt en vervolgens verdwenen alle teksten uit mijn finder menu’s. Mijn harde schijf had ineens geen naam mer, alleen een icoontje, de dock was weg…

Lekker proggie:(

Bijdrager
    ateazz

Kom jongens geen alternatief.

Ik blijf zweren bij fontreserve van diamondsoft vooral voor grotere netwerken is dit een must.

greetzzzz

oh ja suitcase flipt nu eenmaal van een paar standaard geinstallerde fonts zoals helvetica

Bijdrager
    Jan-Willem

wat is Suitcase???

Bijdrager
    Syndic

Geen idee wat Suitcase is? Hmmm… da’s een fontbeheerprogramma :D

Bijdrager
    Jan-Willem

aha, daar gebruik ik diablotin voor:roll:

Bijdrager
    barts

Ik heb een tijd geleden ook zoiets gehad. Fontdoctor gedownload, alle fonts gescand, maar het hielp niet. Uiteindelijk bleek het als ik me goed herinner te maken te hebben met (systeem)fonts in OS9. Ik heb toen alleen de noodzakelijke fonts bewaard (in de map lettertypen) en de rest weggegooid. Bij mij hielp het.

Bijdrager
    Jochen

Nou heb ik toch altijd lekker gewerkt met suitcase! Totdat ik dacht dat ik een upgrade nodig had naar OSX.2. Ai:cry: iedere font in suitcase blijkt te conflicteren met fonts in de map “system”. In de finder werkt mijn help niet meer en het opstarten duurt een eewigheid. Maar goed, mijn fonts, als ik opstart in 9 en wat system fonts verwijder, welke kan ik dan eens proberen en welke kan ik maar beter laten staan om mijn systeem niet verder naar de klote te helpen.
    Of heeft iemand een andere tip?

:evil: leek leker leekst :?

Bijdrager
    barts

Dit is het lijstje van fonts die ik er nog in heb staan:

Arial
    Arial Black
    Charcoal
    Chicago
    Geneva
    Georgia
    ITC Zapf Dingbats
    LTFax Font TT
    Monaco
    New York
    Symbol
    Times New Roman
    ZapfDin

maar het kan volgens mij nog minder:
    charcoal, chicago, geneva, georgia, monaco, symbol en new york zijn volgens mij de belangrijkste. Je hebt alleen de fonts nodig die systeem 9 nodig heeft om alles van het systeem weer te geven.

Bijdrager
    Jochen
    ”barts”

charcoal, chicago, geneva, georgia, monaco, symbol en new york zijn volgens mij de belangrijkste

Ik heb geprobeerd een aantal fonts eruit te gooien en de belangrijkste te laten staan. Wel had ik zapf en LTFax er ook uit gesmeten … resultaat een fijn blauw scherm met een zwart pijltje. :cry: waarschijnlijk is er meer aan de hand!

Bijdrager
    barts

je hebt ze toch wel uit de lettertypenmap van systeem 9 (Classic) gegooid en niet uit OS X?

Bijdrager
    Jochen

eeeeeh………

:mrgreen:

Bijdrager
    Jochen

Wat was het nou…..
    Ik had in Suitcase nog wat missing fonts staan die voor een conflict zorgden. In 10.1.5 gaf dit geen problemen. :D

Bijdrager
    barts

Fijn dat het opgelost is.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.