10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    El_Koffie

Help! Laserstans gaat mis!

Hoi!

Ik ben bezig met, al zeg ik het zelf, een meesterlijke poster!

Nu krijg ik van de drukker het bericht dat de laserstansman, de lijn-illustratie anders aangeleverd wil hebben.
    Hoe, dat wist hij niet. De drukker heeft na lang zoeken het ook niet gevonden.

Het gaat om een illustratie die bestaat uit een stippellijn en gemaakt in Illustrator.
    Het is een stippellijn tussen ankerpunt a en ankerpunt b.
    In de voorvertoning maakt Illustrator CS4 er één lijn van.

Wat de laserstansman nu wil, is een lijn-illustratie die bestaat uit afzonderlijke ankerpunten.
    Zodat de laser de lijn niét als een doorlopende lijn ziet, maar een onderbroken lijn.
    Ik bedoel dus iets anders als Ouline stroke, dus geen omtreklijn, maar afzonderlijke lijnen zonder omtrek..
    Anders moet ik straks lijntje voor lijntje stippeltje voor stippeltje de gehele illustratie overtekenen; the horror…

Kan iemand mij please uit de brand helpen met dé tip!

Bijdrager
    Onno Groesz

Lijn selecteren -> menu: object -> uitbereiden.

Zou moeten werken.

edit:
    met Command-Y kan de wisselen tussen voorvertoning en omtrek weergave. Met de omtrek weergave kan je zien wat de laserstansmachine ‘ziet’.

Ook eventueel de oude lijn nog wissen/opschonen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik bedoel dus iets anders als Ouline stroke, dus geen omtreklijn, maar afzonderlijke lijnen zonder omtrek..

Dat begrijp ik niet helemaal? Met Object > Pad > Omtrekstreek zou je gewoon contouren moeten krijgen maar dat wil je dus niet?!

Bijdrager
    El_Koffie

Op het eerste gezicht leek het goed te gaan met menu-object-uitbreiden, maar….
    Wanneer ik bij object uitbreiden kies, dan maakt hij er toch afzonderlijke outlines van, hij trekt als het ware de afzonderlijke stip/streep om, zodat het een blokje wordt.
    Wat de bedoeling is, is dat de afzonderlijke stip/streep opgebouwd is van ankerpunt a naar ankerpunt b.
    Die contouren zijn niet de bedoeling, want dan staat de laserstansmachine 85 uur te rekenen, en daar kun je ongeveer een jaar lang van op vakantie….
    Argh!

Bijdrager
    Dr. Maddox

En een handmatig gemaakt penseel met een stip of streep patroon? Is dat een optie?

Bijdrager
    El_Koffie

Nee werkt ook niet…:-((
    het gaat om een illustratie die is gemaakt d.m.v een stippellijn die in de voorvertoning een lijn wordt.
    Dat geeft het probleem bij het laserstansen, aangezien de laser deze lijn als 1 lijn ziet, én er ook nog 85 uur over doet om dit te berekenen.
    De afzonderlijke stipjes/streepjes IN de stippellijn moeten dus bestaan uit korte lijntjes die van ankerpunt a naar ankerpunt b gaan.
    En niet de afzonderlijke stripjes/streepjes een omtrek geeft, want dan worden het dus rechthoekige vormpjes met 4 ankerpunten en 4 lijnen, en dat maakt de laser kierewiet..

Bijdrager
    BenDover

Probleem snap ik even niet, maar…

Kun je de afbeelding niet exporteren als een pixelplaatje en deze naar de laser sturen of werkt dat niet?

Bijdrager
    El_Koffie

Haha, nee was het maar zo’n feest;-) Van Pixels zou dat apparaat denk ik exploderen…

Bijdrager
    Peter C.

Dat is een lastige. Je krijgt het voor elkaar d.m.v. object>pad>omtreklijn en dan de uiterste 2 punten selecteren en object>pad>gemiddelde nemen.

Leuk als je niks te doen hebt, daar ben je waarschijnlijk heeeeel lang mee bezig.

Bijdrager
    Aardsengel

Wat bij mij (bijna) werkt:

Teken een pad, dash line.

Expand, met fill en stroke aangevinkt.

Dan,

Object, simplify, met straight lines aangevinkt en angle treshold op 135. Dan blijven er nog enkele stukjes en punten om na te lopen (voor richting en vulling) in zowel rechte paden als gebogen paden. Het is niet zo nauwkeurig maar je hebt (uiteindelijk) wel streepjes met een begin, een einde en een richting. Hoe nauwkeurig moet het zijn? Ik ken geen andere methode.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.