17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnyw

HELP: Imac werkt niet meer!

Even paniek hier,

Daarnet, te midden van mijn werk, plotseling een grijs scherm samen met een hard tikkend geluid.

Snel de stroomtoevoer afgesneden (het enige wat nog kon) en na een tijdje proberen opnieuw opstarten. De balk onder het Apple logo in het opstartscherm liep tot ongeveer 60% en bleef dan hangen.

Dan alle randapparatuur losgekoppeld en opnieuw opgestart, en deze keer kreeg ik toen de opstart halverwege was kreeg ik een zwart scherm en starte hij vanzelf opnieuw op, dan weer dat zwart scherm, hij starte weer vanzelf op, en dat ging zo maar door…

Ik heb de Imac nu uitstaan en weet niet wat er aan de hand is, en of er nog iets is wat ik nog kan proberen.

(ik had een vreemd gedrag ondervonden nadat ik deze middag een upgrade van safari gedaan had, precies of de cursor kuren had?)

Alle raad en tips zijn uiteraard meer dan wekom?

Bedankt

Johny

Sleutelbeheerder
    Night

Dat tikken duidt meestal op een defecte harde schijf. Zit er in jouw mac een HDD of SSD?

Bijdrager
    Johnyw

Een hdd

Sleutelbeheerder
    Night

Dan vermoed ik dat die is overleden.

Bijdrager
    fixar

Gelukkig heb je een goede backup?

Om wat voor model en bouwjaar gaat het hier (heb wel een vermoeden) ?

Bijdrager
    Johnyw

Ik heb inderdaad een goeie backup.

Om welke bouwjaar en type het is, tja dat weet ik niet. Het is een Imac 21 inch en de laatste systeem software die ik erop kon instaleren was High Sierra.

Ik heb de buitenzijde afgezocht, maar nergens staat daar een type nummer of zo ?

Even een correctie: ik sprak van een grijs scherm maar dat is het niet: de Imac geeft het typische opstartgeluid en dan begint de balk onder het logo te lopen tot op en bepaald punt en dan verdwijnt het logo en die balk en blijft het scherm wit (als dat iets uitmaakt.?)

Bijdrager
    Dick de Roos

Als High Sierra er max. op kon, is het bouwjaar van 2009 tot 2013 (beiden model no. A1311) volgens mij.

Een oplossing kan zijn om er een SSD in te (laten) zetten.

Als je het laat doen zal dat iets van € 180,- tot € 300,- kosten. Afhankelijk van de grootte van de SSD.

Sleutelbeheerder
    Night

Je kan nog even verifiëren of het idd. je HDD is door te proberen op te starten via Recovery Mode (of nog beter, de Apple Hardware Test via internet – onderaan de pagina)

Bijdrager
    Johnyw

Iedereen bedankt voor de tips.

Ik heb de knoop doorgehakt en de Imac is nu binnen bij de technieker die een nieuwe interne SSD 1TB schijf zal plaatsen, mer daarop ineens High Sierra.

Morgen zou de Imac terug bij mij moeten zijn. Nu is mijn vraag: hoe plaats ik ineens de volledige, met Time Machine gemaakte backup terug? (misschien uitgezonderd het systeem?)

Bedankt

Bijdrager
    Dick de Roos
    Bijdrager
    Johnyw

Dank u wel

Bijdrager
    Johnyw

UPDATE:

Men heeft een nieuwe SSD geplaatst maar dat heeft het probleem niet opgelost ???

Bijdrager
    SvS

Heeft men hier dan geen bootable ssd van gemaakt? Altijd na het aanzetten pas betalen. Wat doet je mac nu nadat je het aangezet hebt? Zoekt het naar systeemschijf (iets met vraagteken of zo? Of … helemaal niks, ook geen “boink” startgeluid?

Bijdrager
    Johnyw

@SvS Ik heb de vraag omtrent die bootable SSD doorgespeeld naar de technieker… Ik weet wel dat de Imac het opstart geluid geeft, en dan het Apple logo verschijnt met daaronder de voortgang balk, maar eens die iets over de helft is, verschijnt er een wit scherm.

Het is mij een raadsel hoe hij High Sierra op de SSD (intern) gekregen heeft, als de mac niet opstart, maar goed, ik ben maar een fotograaf met een beperkte kennis van de technische aspekten. Daarom stel ik de tips die ik hier krijg hard op prijs.

Bijdrager
    Maarten2015

Assertiever worden, net als wij Nederlanders ;). Terug naar de technieker met je iMac en gewoon waar voor je geld vragen.

1. Je gaat als technieker toch niet een ssd monteren als dat niks uithaalt!

2. Als je eens ssd monteert zorg je ook dat de machine gebruiksklaar is voor de klant.

Dus terug naar de techman en niet zelf gaan rommelen.

Amen.

Bijdrager
    Johnyw

@Maarten1015 : Even een rechtzett ing om misverstanden te vemijden:

Mijn technieker heeft de Imac niet afgeleverd, en al zeker niets aangerekend. Wel heeft hij mij op correcte manier op de hoogte gebracht van wat hij uitgevoerd heeft en dat dit niet het verhoopte resultaat opgeleverd heeft. Hij bekijkt nu of  er nog andere onderliggende problemen zijn. En ik heb er het volste vertrouwen in dat ik door hem naar best vermogen zal geholpen worden.

Bijdrager
    Maarten2015

Oh gelukkig! Hoop dat hij de oorzaak vindt en (betaalbaar) kan oplossen. Succes.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.