15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    iDude

help iMac-intel start niet meer op

hoi

mijn imac blijft ineens hangen: als ik op de powerbutton duw dan komt wel het grijze opstart scherm met de apple, maar daarna blijft er een blauw scherme (wat waarschijnlijk de desktop is van mijn account) maar vervolgens gebeurd er niks meer. Verwijderen van alle externe randapparatuur lost niks op. Wie weet raad?
    NB: opstarten in target-mode lukt wel. Hoe kan ik opstarten vanaf de install-dvd?

Bijdrager
    iMax

Je kan de “C” ingedrukt houden

Geblokkeerd
    Anoniem

Heb je een externe disk aangesloten? Als dat zo is moet je die even loskoppelen…

Bijdrager
    Dagaloni
    ”Shyos”

Heb je een externe disk aangesloten? Als dat zo is moet je die even loskoppelen…

Verwijderen van alle externe randapparatuur lost niks op.

Of door [option] ingedrukt te houden terwijl je opstart en dan je paswoord invoeren ene dan de Leopard/Tiger DVD kiezen:wink:

Moderator
    Poezenbeest

Meeste mensen hoeven dan geen wachtwoord in te voeren…

Bijdrager
    iDude

dank voor de reacties

het werkt echter nog niet. ik heb via de opstart dvd mbv disk utility de permissions gerepaired op de imac.

Ik krijg nu na het blauwe scherm 3 opeengestapelde meldingen over little snitch (dat hij onverwacht is gestopt)

Dit vind ik prima, maar hij reageert vervolgens niet als ik op 1 vd buttons druk? Ook komt er elke keer als de imac opstart een extra melding bij (het zijn er inmiddels al 5 stuks (bovenop elkaar)

Iemand nog een idee?
    mijn muis beweegt wel

Is dit iets dat ik mbv de terminal kan oplossen?

alle hulp is welkom!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Bijdrager
    iDude

er staat iets in over: in veilige modus starten. Maar dat lukt me niet

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Opstarten en direct :apple: -S ingedrukt houden.

Bijdrager
    iDude

Als ik opstart met apple-S dan krijg ik dus heel erg veel witte teksten op zwarte achtergrond. Hoe moet ik daar dan mee verder?

Bijdrager
    Dennis002

Veilige modus:
    Direct na het opstartsignaal de Shift-toets ingedrukt houden en de toets loslaten als u de voortgangsindicator (draaiend radertje) ziet
    (niet de apple-toets)

Bijdrager
    iDude

okee met de veilige modus is het me dus wel gelukt om in 2 vd accounts op mijn imac te komen, Deze werken helemaal normaal (ook in de gewone modus). Er dus iets mis met 1 account (juist het belangrijkste account op mijn imac. Als ik daarnaartoe switch dan blijft hij dus hangen. Ook in de veilige modus kom ik niet in dat account. Er zal dus iets mis zijn met de inlogitems, maar die kan ik vanuit een andere account niet wijzigen.

Iemand nog tips?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Sorry voor de vergissing, natuurlijk was het shift-s (wist ik ook wel) :innocent:

Heb je al geprobeerd het PRAM te resetten: opstarten met: [command] [option] p-r
    En dan net zolang totdat je in ieder geval 2 maal het opstartgeluid hebt gehoort. (echt hoor!)

Hoewel ik niet verwacht dat het helpt, is een PRAM reset een handeling voor vrij veel symptoom bestrijding.

Bijdrager
    iDude

dank voor al je hulp

Een PRAM-reset maakte de performance in de andere accounts veel beter. Ik kan echter nog steeds niet in het hoofdaccount komen. In de veilige modus (opstarten met alleen shift indrukken) blijft hij echter op het blauwe scherm hangen als ik wil inloggen op het hoofdaccount (ik heb 30 min) gewacht)

Wat nu?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik wilde zeggen log in als “root” user (inlogen met als naam “root”) en later weer “normaal”. Dan kun je overal bij.
    Maar volgens dit artikel: http://support.apple.com/kb/HT1528 kan dat alleen van uit het account dat dus juist onbereikbaar is. (en het is “tricky”)

Tenzij iemand met iets beters komt zou ik zeggen voer een “archive & instal” uit van af je instal DVD
    (alle bestanden blijven behouden, en je hebt een verse hoofd account)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.