12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Sad

help! iMac G3 defect, is deze reparatie te duur?

Een 2ehands iMac G3 van een vriendin van mij (2 weken geleden gekocht voor EUR 300) zei opeens niets meer.

Naar MacSupport Uitgeest gebracht, de voeding blijkt defect te zijn. Nu wil MacSupport voor de voeding een prijs van 160 euro rekenen. Daarbij komt nog 80 euro aan uurloon en óók nog BTW.

Nou ben ik aardig technisch, en ik weet dat een gemiddelde voeding 20 euro kost. Voor een PC misschien 50 en voor een iMac misschien 80. Maar hoe komen ze in godsnaam op 160 euro voor een voedinkie?

– Is dat een reëel bedrag?
    – Zijn er misschien Mac reparateurs / hobbyisten die dit voor minder doen?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik denk dat de voeding van de iMac G3 een aparte is (aparte vorm ook).
    Persoonlijk zou ik voor 99,- een andere iMac G3 kopen, en die voeding eruit slopen.
    Geheugen, HD en desnoods moederbord van die 2e iMac verkopen,
    en je hebt voor een paar tientjes een andere voeding:)

Bijdrager
    tricksel

Colpo, als je interesse hebt: mijn vader zit elke AppleDag in de hardwarehoek, en heeft regelmatig dit soort reparaties. Het voordeel is dat hij vaak op onderdeel-niveau dingen kan vervangen, en dat hoeft dus vaak niet een volledige voeding te zijn. Soms heeft hij ook nog wel eens wat op voorraad aan voedingen.

Als je wilt, kan ik wel zijn gegevens even doorgeven; PM of mail me maar even…

Bijdrager
    Xserve

Ik denk (ik heb eigenlijk geen flauw idee) dat een voeding van een iMac G3 speciaal geproduceerd of gezocht moet worden, en dat dit dus geen standaard-Mac-voeding is.[/quote]

Bijdrager
    Sbojevets

Die reparatie is niet eenvoudig! Dus dat bedrag is wel reeël! Die voeding zal waarschijnlijk een originele zijn en dus een dure jongen. Het hele analoog moet eruit, die hele iMac moet open en dat kost nu eenmaal ook geld. Doe je het zelf dan is het bedrag warschijnlijk veel lager maar waar blijf je dan als het fout gaat? Wat je doet moet je zelf weten maar die jongens van Mac Support leveren prima service en spullen dus kan je uitgaan van een prima gefixte iMac. Vindt je het nou echt te duur dan koop je bij hun een 400mhz DV iMac voor € 239.- incl.

(@hans: zeg ik zo goed toch?!)

MZL!!!!

Bijdrager
    Sad

@Tricksel: ik ga je PB’en.

@dreamlab: het uurloon behelst volgens mij het hele openmaken, moederbord loshalen, etc. Die EUR 160 is puur aanschafwaarde van de voeding, en dat lijkt mij zwaar overdreven. Er zit in een G3 iMac geen speciale Mac voeding of zo, volgens mij kan je die gewoon in elke elektro zaak kopen en er in zetten.

(als je zou weten hoe je de Mac open maakt en als je zou kunnen solderen)

Geblokkeerd
    Anoniem

160,- is een belachelijke prijs, maar je kunt niet zomaar elke voeding erin knallen;)
    In de Powermac Sawtooth kan dit wel, maar bij bijvoorbeeld de Quicksilver
    is de wattageverdeling anders.

En de vorm en wattageverdeling is bij de iMac G3 volgens mij heel anders dan
    de standaard voeding. Ik dacht zelfs dat de Wattage zelf een stuk lager is ook.

Bijdrager
    Sbojevets

Daarom zeg ik…..het is waarschijnlijk een originele voeding en net zoals alle Apple vervangingsproducten duur, en dus is deze waarschijnlijk echt €160. Die jongens van Mac Support zullen je daarmee echt niet belazeren!

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat dacht ik dus ook 8)
    En daarom kun je beter een hele oude iMac G3 opkopen ergens,
    waarschijnlijk voor zo’n 99,- (stond er 1 op marktplaats of 2ehandsmac)
    een andere imac kopen, en die voeding erin knallen.

De restjes imac verkopen, en je hebt voor ongeveer 20,- een voedinkje.

Bijdrager
    Bob Ross

Of koop er een met defect scherm oid.

Maar waar het meest waarschijnlijke is dat er een torretje geploft is in de voeding.
    Probeer die te lokaliseren, en knal er een nieuwe (ongeveer) gelijkwaardige op voor 30 cent.

Informeer anders eens bij een electronicazaak, voor 50 eu. ben je ms. ook klaar door het te laten doen.

Je kan er niet zomaar een ATX voeding in drukken, het is wel een iMac specifieke voeding:)

Bijdrager
    Ross

€160 is belachelijk. Is totaal niet de moeite waard. Of tweedehands op de kop tikken of onderdelen verkopen zou ik zeggen. Check ff je mail :wink:

Bijdrager
    Sad

ik heb tricksel gePB’t.

Zelf repareren met een oude Mac erbij is geen optie. Ik soldeer als een walvis met een evenwichtsstoornis.

Iemand anders nog hobbyisten of goedkope reparateurs die dit varkentje kunnen wassen voor mijn arme vriendinnetje?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.