9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

HELP! IMac crashed voortdurend, wat nu?

Mijn iMac crashed voortdurend. Het begon ermee dat Safari steeds crashte, toen ook QuickTime en andere. Nu gaat hij vanzelf uit en weer aan. Zo gauw ik mijn naam en wachtwoord heb ingevuld start hij maar half weer op, gaat weer uit enz. Ik weet helemaal niet wat ik moet doen. Kan ook originele CD/DVD niet vinden. Ik heb er wel een, maar hij geeft aan dat het de goede niet is. Ik heb een witte iMac 24″ (Intel) uit okt 2008 (edit: moet zijn 2006!) MacOSX 10.5.2 Leopard. Wie kan me vertellen wat ik kan doen?!

Bijdrager
    Oppie

Kapotte HD?
    Check met Smart Utility.

Moderator
    Poezenbeest

Een witte intel Mac uit oktober 2008??? Ik wist wel dat ik wat gemist had…

Probeer als eerste de data veilig te stellen en sluit de Mac aan op een andere Mac door middel van FireWire, start de probleem-Mac op in de Target-mode (T ingedrukt houden bij het opstarten) en probeer zoveel mogelijk veilig te stellen. Doe dat niet op HD niveau, maar zo een gigabyte per opdracht en dan maximaal vier opdrachten tegelijk. Zo voorkom je kopieerfouten zoveel moegelijk…

Als je dat hebt gedaan, kan je eens rustig gaan zoeken naar een originele schijf…

Bijdrager
    kristofh

Het kan ook een defecte RAM module zijn, heb deze week hetzelfde probleem gehad mijn mijn pc.
    Nieuwe RAM erin en het loopt weer als een zonnetje.:D

Hoeft dus niet je HD te zijn, dat dacht ik namelijk ook eerst, en bleek niet zo te zijn.

succes

Bijdrager
    MacAanZee

Mijn iMac is inderdaad van 2006 (typefoutje, intussen verbeterd).

Hoe moet ik dingen overzetten als ik een andere iMac eraan gekoppeld heb en de probleem iMac met de T-ingedrukt heb opgestart? En kan dat overzetten ook naar een G5 iMac (PowerPC) of maakt dat niet uit.

Ik heb ook een externe harde schijf van Lacie, maar toen ik die een keer heb losgehaald kreeg ik ‘m niet meer aan.. Timemachine heeft daarom al lang niet meer gewerkt. ik hoop niet dat er iets verloren gaat, want ik heb zo’n 12.000 foto’s, 1000 videoclips, 50 speelfilms en 5000 liedjes in mijn iMac staan – nog afgezien van allerlei documenten.

Ik ben helemaal niet technisch… Wat ik ook al een tijdje had is allerlei strepen op het beeld, menu’s die ineens doorzichtig worden, pagina’s die uit elkaar vallen als je ze verschuift…. het is algehele malaise. Ik weet niet of dat ook hiermee te maken heeft. Iemand hier zei dat dat te maken had met problemen met de grafische kaart?!

Moderator
    Poezenbeest

Je hebt nodig:

[*:8310259c1f] een werkende Mac met minimaal OS8 (OSX is dus prima) en een vrije firewire-poort
      [*:8310259c1f] een firewire-kabel
      [*:8310259c1f] de vervelende Mac [/list:u:8310259c1f]

Vervolgens doe je het volgende:

[*:8310259c1f] Je start de werkende Mac gewoon op
        [*:8310259c1f] Je zet de vervelende Mac aan en houdt ondertussen de toets ‘T’ ingedrukt, terwijl deze probeert p te starten (met een bedraad toetsenbord, dus geen draadloos)
        [*:8310259c1f] Dit hou je vol tot je een scherm krijgt, met daarop het firewire-logo: Het logo is waarschijnlijk geel, op een blauwe achtergrond en verspringt, alsof het een screensaver is.
        [*:8310259c1f] Nu sluit je eerst de firewire-kabel aan op de vervelende Mac en daarna op de werkende Mac
        [*:8310259c1f] Op het bureaublad van de werkende Mac verschijnen nu als het goed is, de interne schijven van de vervelende Mac, alsof je een externe HD via firewire hebt aangekoppeld (ze zijn geel, met het firewire-logo er op) Het kan even duren voordat ze verschijnen, maar je hoort op de vervelende Mac de schijven ratelen…
        [/list:o:8310259c1f]

Als je de schijven eenmaal hebt, dan ga je in kleine stapjes alle gegevens overzetten. Neem bijvoorbeeld niet de hele gebruikersmap in één keer, maar zet bijvoorbeeld eerst de foto’s over, zonder dat er iets anders aan het kopiëren is. Doe de muziek ook in stappen, dus niet de hele iTunes-map in één keer, maar eerst de bestanden die direct in de iTunes-map staan, zonder de muziek en daarna pas de muziek, waarbij je het in groepen doet, bijvoorbeeld eerst alle mappen, die beginnen met een A, dan B, dan C enz.

Kopieer de bestanden die het belangrijkst zijn, eerst. Dus eerst documenten, foto’s en eventueel eigen video’s en muziek en daarna pas ook de dingen, die je eventueel nog ergens op back-up hebt of die je weer kan downloaden. Als je heel veel te gelijk gaat kopiëren, dan kan het zijn dat er schrijffouten optreden en dan kan je weer overnieuw beginnen met kopiëren. Geef daarom ook nooit meerdere opdrachten tegelijk, uiteindelijk gaat het toch even snel… Geduld is een schone zaak!

Sterkte!

Bijdrager
        MacAanZee

Bedankt voor de duidelijke beschrijving! Nog een vraagje: waar staan de foto’s. die in iPhoto zitten. Die moeten ergens ook in een map zitten, of in meerdere mappen – maar ik kon ze niet vinden. En de muziek die in iTunes staat?

Bijdrager
        Kidco

iPhoto foto’s:

(thuismap) > Afbeeldingen > rechtermuisknop of ctrl + klik op iPhoto Library > Data.
        Daar zitten je foto’s gesorteerd op datum.

iTunes muziek:

(thuismap) > Muziek > iTunes > iTunes Music.

Moderator
        Poezenbeest

Ho… gewoon die library kopiëren…, niet de bestanden apart… Het beheer daarvan is het beste overgelaten aan iPhoto…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.