14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Bibelotte

HELP! Ik mag het klantenbestand overnemen bij mijn ontslag! :O

Sinds mei 2010 ben ik werkzaam in een vast dienstverband bij ontwerpbureau als grafisch vormgever. Al een tijdje gaat het niet zo goed met de grafische afdeling en de klanten lopen terug. De eigenaar heeft in November 2015 aangegeven dat hij mij en mijn collega niet meer kon betalen en dat wij beter een andere baan konden gaan zoeken. Inmiddels heeft mijn collega een andere baan gevonden deze gaat per 11 januari 2016 in, dit heeft zij gister kenbaar gemaakt.

Vanmiddag na werktijd belde mijn werkgever mij, dat hij met het idee rond liep om zijn klantenbestand aan mij over te dragen zodat ik als zzp’er/freelancer door zou kunnen gaan want mijn werkgever wil de grafische afdeling opheffen. Ik was verrast door zijn voorstel, maar op zich vind ik het een goed plan. De bedoeling zou dan zijn dat hij mij ontslaat en ik dus in de WW kom en ik daarnaast freelance werk doe.

Ik zelf dacht vanwege het behoud van het klantenbestand en hun vertrouwen in het bedrijf, dat we aan de klanten kenbaar maken dat het bedrijf zich gaat opsplitsen in grafisch en web waarbij ik de eigenaar van de grafische afdeling wordt. Zodat klanten er in principe niets van merken dat een wijziging heeft plaatsgevonden en hierdoor minder vertrouwen zouden krijgen, dan als ik door zou gaan als freelancer. Omdat ik denk dat veel klanten dan zouden afhaken.

Het is voor mij ook best een omslag want ik had op korte termijn niet de ambitie om iets voor mijzelf te beginnen maar als ik al een flink klantenbestand mag overnemen is dit zeker het overwegen waard!

Wat denken jullie? Graag jullie advies!:)

Bijdrager
    Hansi2124

Het voordeel is inderdaad dat je gelijk een goede klantenkring hebt om mee aan de slag te gaan.
    Het nadeel is dat je het UWV toch vaarwel kan zeggen, omdat je totaal gezien wellicht al direct aan je uren/week komt. Je krijgt dan geen uitkering meer. Ook je opgebouwde rechten uit loondienst zijn gelijk weg (behalve eventueel opgebouwd pensioen tot nu toe). Het UWV is zeer streng! Reken jezelf dus niet rijk…..

Veel mensen die altijd in loondienst hebben gewerkt en nu als freelancer/zzp-er beginnen, komen zichzelf op een gegeven moment tegen. Je moet een geboren zzp-er zijn wil je in deze tijd over een aantal jaar nog bestaan.

In het nieuws vandaag: http://www.telegraaf.nl/dft/ondernemen/zzp/24952625/___Zzp_er_is_bedreiging_voor_cao___.html
    En lees ook dit: http://www.telegraaf.nl/dft/ondernemen/columnisten/Jerry_Helmers/24924166/__11_dingen_die_de_ZZP_er_moet_weten_over_2016__.html

Bijdrager
    bartvdv

Als het jouw baas niet meer lukt, waarom zou jij dan wel slagen ?
    En is dat overnemen ‘gratis’ ? En hoeveel lijken gaan er nog uit de kast vallen ?

En inderdaad, vroeg of laat haken een aantal klanten af alleen al doordat er een andere baas zal zijn.

Papier is voor jou, web voor hem ? Je moet vandaag de dag wel goed gek zijn om nog iets in het grafische te willen doen.

Ga eerst maar een keer praten met een accountant/boekhouder.

Bijdrager
    Bibelotte

Voor 1 persoon is het trouwens wel een fulltime job, waarbij de opdrachten dus van bestaande klanten zijn.

Ik heb ook sinds aug een koophuis dus ik wil het liefst geen extreme risico’s nemen, maar weet niet of het valt te combineren met een parttime baan.

Bijdrager
    Shmoo

Misschien kun je die klanten wel meenemen naar een nieuwe baan. Wie weet werkt het solliciteren wel een stukje makkelijker wanneer je aangeeft dat je mogelijk potentiële klanten meebrengt.

Mijn advies, probeer een nieuwe baan te krijgen zeker als je net een huis gekocht hebt. Je moet er niet aan denken als je dat straks moet gaan verkopen en je met weet ik heel hoeveel schulden blijft zitten.
    Ik ken heel wat mensen die grafische werkzaamheden verrichten en die doen dat voor 85% digitaal. Dus web en app design veel minder drukwerk de laatste tijd, zelfs deze mensen hoor je al steeds vaker melden dat het rustiger is. Het is dus niet alleen de print sector die het zwaar heeft.

Bijdrager
    amazone

Ik zou eerst eens met mijn boekhouder gaan praten. Die kent je achtergrond, thuissituatie, en dat soort zaken. Hoeveel heb je nodig, wat is je uurloon, je kosten etc. Hoeveel tijd kan en wil je besteden aan je administratie, acquisitie, factureren, incasseren etc. Wat is de waarde van de ‘zekerheid’ die een failliete werkgever je kan bieden. Wat ik ervan vind is denk ik niet relevant. Maar als je werkgever je in november heeft laten weten dat je op straat komt te staan en je hebt er nog nooit aan gedacht of ZZP iets voor je is lijk je me niet het geschikte type.

Moderator
    Pete.Z

En let ook goed op dat je geen recht hebt op WW als je accoord gaat met je ontslag!

Bijdrager
    Maxh

Een zeer verstandig advies van Amazone en dan met name zijn laatste zin!

Uit eigen ervaring: administratie, acquisitie, factureren, incasseren etc. kostte véél meer tijd dan ingeschat!

Bijdrager
    Bibelotte

@amazone ik heb geen boekhouder, ik ben 27. Wel heb ik de rechtsbijstand ingelicht en wacht nog op antwoord.

Bijdrager
    gipsman

Of je richt een nieuw bedrijfje op met die klantenlijst als basis. Je schrijft de klanten aan, zeggende dat jij, met al je ervaring als ex-werknemer, het grafische verderzet. Als je spaargeld of een suikeroom/tante hebt, maak er dan een eenmans-bvba van ( heet dit in Nederland ook zo?) zodat je privébezit gevrijwaard is als het fout gaat. Het verschil zzp >< eenmanszaak in NL is mij niet helemaal duidelijk, maar ik ga ervan uit dat je in beide statuten persoonlijk opdraait voor alle gemaakte schulden.

Bijdrager
    Jos Smeets

Is krantenbestand synoniem voor een volle order portefeuille………..dan meteen doen. Anders is de voorgestelde combi nog zo gek niet. In deeltijd in loondienst elders en eigen business uitbouwen. Zo maak je van de nood een deugd, heel veel succes

Bijdrager
    The Gimp

Wees realistisch, als buitenstaander lijkt me dit een verdacht verhaal.
    Klanten gaan sowieso merken dat er een verandering is, immers btw-nummer op de factuur gaat veranderen..
    En wst als je huidige baas ineens de boel opblaast, zelf in loondienst gaat bij een firma en de klanten meeneemt? Dsn heb jij niets, behalve een financiele aderlating..
    En jouw huidige baas wordt een zakenpartner en gaat zich niets aantrekken van jou. Of je nu klanten hebt of niet, maakt hem niet uit want hij moet je toch niet betalen.. . En wat met slechte betalers? Discussies over zaken, …

Ik week dagdagelijks met IT-freelancers en heb al wel meer dergelijke verhalen horen passeren van mensen die plots een mooie opportuniteit kregen..

1 tip: zoek een nieuwe job in loondienst, werk als zelfstandige in bijberoep (gaat dit in NL?) en neem enkele klanten mee over die je verder wilt bedienen in bijberoep. Zo heb je weinig risico en kan je kennismaken met het zzp’er zijn. Het is immer niet zomaar even overstapen..

Bijdrager
    Bibelotte

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er inmiddels een tijdje over na kunnen denken en ben bij vrienden langs geweest die me veel hebben verteld over wat het runnen van een eigen bedrijf inhoudt. Ik leun naar de beslissing om het wel te doen, misschien met een bijbaantje ernaast. Ik heb een afspraak gemaakt met de Kamer van Koophandel en hopelijk kunnen zij mij meer info geven. Ook krijg ik vandaag een mailtje terug van de jurist met haar adviezen.

Ik heb ook de omzet van 2015 mogen inzien, het gaat om 34.000 euro. Weten jullie wat voor belastingen enzo hier nog overheen gaan? en hoeveel er uiteindelijk overblijft?

Bijdrager
    Koning Frank

BTW (minus wat je af kan trekken). Let wel op; omzet is geen winst. Bij wat je omzet gaan nog je kosten van af, dus bijvoorbeeld apparatuur etc. Je overgebleven winst wordt belasting als inkomsten in box 1. In box 1 geniet je iig 7.280 euro zelfstandigenaftrek en nog 2.123 startersaftrek mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet, zoals een minimum aantal uren en niet eerder een onderneming gehad te hebben, en mkb-winstvrijstelling van 14% (na die eerdere aftrekposten). Verder zijn er nog wat regelingen als je gaat herinvesteren enzo wat je belastbaar inkomen nog verder laat zakken. Het uiteindelijke bedrag zal belast worden tegen ± 36 tot 40 procent. Uiteindelijk zal je minder belasting betalen dan je nu doet voor je inkomen. Aan de andere kant heb je ook minder zekerheden (geen pensioenopbouw, geen doorbetaald loon bij arbeidsongeschiktheid etc). Wat ik mij verder afvraag is of een schenking van een klantenbestand niet gewoon belast wordt (je wordt immers verrijkt). Daarnaast vraag ik me af of je door de belastingdienst niet gewoon als werknemer wordt gezien. Blijf je tov je baas een gezagspositie houden (als in dat hij je opdrachten geeft), of werk je los van hem/haar ?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.