30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    kontol besar

Windows schoolnetwerk gebruiken op een Mac

ik heb nu echt jullie hulp nodig, ik loop altijd van de toren te blazen thuis dat apple veeeeeel beter is dan windows waarbij mijn vrouw dan zo typisch met haar lip kan krullen zoals alleen een vrouw met haar lip kan krullen.
    Nu hebben wij hier boven een windows-pc staan. zij zit hier vaak om op het netwerk van de school waar zij werkt in te loggen en dus thuis verder kan werken. nu bood ik haar aan dat ze dat ook wel via mijn macbook mocht doen, (want het was boven zo koud) maar ja toen begon de ellende.
    Van haar netwerkbeheerder had zij een stap-voor-stap(windows) uitleg gekregen hoe in het netwerk te komen en dat begint met:
    klik op start ( hebben we niet)
    voer dan in bij “uitvoeren) en dat hebben we ook niet
    Weet iemand van jullie hoe met apple deze 2 stappen gaan? mijn ervaring tot nu toe is dat er dan wel weer een vervangend/vergelijkbaar iets is maar dat dat dan bij apple anders heet.
    Dus beste mensen HELP! want het hoongelach is alweer begonnen, en tot nu toe heb ik iedere keer dat het met apple ook zo niet beter dan wel makkelijker gaat.
    Bij voorbaat dank voor de aandacht en eventuele tips.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Vele commando’s die via ‘uitvoeren’ gaan kan je in het Terminal uitvoeren. Maar wat voor opdracht is het? Kan je die posten? Niet alle Windows-instructies werken namelijk. Is het bijvoorbeeld een SSH-opdracht of gaat alles via een VNC naar Active Directory?

Bijdrager
    Pieterr

Vertel de rest van de stappen ook nog even, dat zet wat meer zoden aan de dijk.
    Gebruikt ze Internet Explorer om in te loggen op het schoolnetwerk?

Bijdrager
    KarelWillem

Met die twee opdrachten kunnen we niet zo veel.

Wát moet er gedaan worden bij ‘uitvoeren’? Daar gaat het om.

Bijdrager
    KingAchille

Eventjes de titel naar iets concreter aangepast:)
    Wil ze verbinden met een server? Of is het een netwerk dewelke gewoon via de browser gaan?

Bijdrager
    Don Camillo

Mag ik een hele wilde gok gaan doen?:lol:

Misschien helpt het als je ctrl-klik het Finder-icoon in het dock doet en kiest voor “Verbind met server”.
    Heeft mij ook eens op weg geholpen.

Bijdrager
    Hansi2124

Onderwerp: “help, ik krijg problemen met mijn vrouw!!”

Ga dan naar de politie……

Ik zal je onderwerp aanpassen aan wat het probleem werkelijk is, want dat is wel handig zodat lezers weten waar ze dan precies op reageren.

Edit: KingAchille is mij net voorgeweest.

Geblokkeerd
    Anoniem

Van alle stappen van de hele procedure heb je hier de meest nutteloze geplaatst. Je had net zo goed “1. Begin!” kunnen typen hier. Zoals gezegd, plaats hier eens de hele procedure of geef ons de link er naartoe. Dan hebben we het waarschijnlijk zo voor elkaar…

want het hoongelach is alweer begonnen,

Daar kan ik wel enigszins inkomen, Kapitein Overmoed. Eerst roepen dat het allemaal een eitje is, zonder er blijkbaar ook maar het eerste van te begrijpen.;)

Maar zoals gezegd: kom maar op met die instructies! Het zal er wel op neerkomen dat er een VPN of een Citrix verbinding moet worden gemaakt. En als je pech hebt gebruiken ze nou net een VPN met alleen maar Windows client software.

Als je de volgende “battle” graag wilt winnen moet je de volgende keer dus eerst hier heimelijk komen vragen hoe de vork in de steel steekt. Dan hoef je niet naderhand te rennen;)

Bijdrager
    kontol besar

ze moet klikken op start
    dan mstc.exe invoeren in het vakje uitvoeren
    dan krijg ze een schermpje “verbinding maken met een extern scherm”
    Kunnen jullie hier al wat mee?

Bijdrager
    Moriarty

Lijkt op een gevalletje Remote Desktop…

En ja hoor, die heeft de Mac ook!

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat zijn nog steeds niet de volledige instructies. Zet ze hier eens -letterlijk- neer.

EDIT:
    Natuurlijk zonder het echte IP adres en ook niet met haar username en password!

Als het echt gaat om Remote Desktop, dan heb je geluk!

http://www.microsoft.com/mac/remote-desktop-client

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dit even downloaden en je bent klaar.

Bijdrager
    Ostinato

Krullende lip, hoongelach…

Met zo’n vrouw moet je natuurlijk ervoor zorgen dat alles lekker draait voordat je er überhaupt over begint.

Of een andere vrouw zoeken.

Edit: mstc.exe is inderdaad Remote Desktop. Ik werk regelmatig op mijn Mac met RD en ik kan bevestigen dat het vrij soepel loopt (hoewel het het enige programma is dat nog wel eens blijft hangen, maar je kan onmiddellijk weer aan het werk als je het programma herstart. Tja, Microsoft…). Je moet natuurlijk wel de inloggegevens hebben.

Bijdrager
    kontol besar

O.k. na het invullen van mstsc.exe komt dus dat schermpje Verbinding maken met extern scherm”
    Dan moet ze klikken op verbinden
    Dan moet ze haar gebruikersnaam gevolgd door het wachtwoord invullen, meer instructies hebben we niet.
    Ondertussen remote desktop voor mac gedownload, maar helaas krijg telkens een schermpje dat Verbinding met een extern bureaublad de identiteit niet can controleren van de computer waarmee u verbinding wilt maken.
    Bij “comuter” vul ik de naam van de server
    dan klik ik op verbinding maken waarna ik het schermpje krijg waar gebruikersnaam en wachtwoord ingevoerd moeten worden
    en telkens krijg ik dus dat scherm van kan geen verbinding maken

Bijdrager
    Ostinato

Die melding over de identiteit kan je negeren.

Edit: volgens mij krijg je die standaard als je met een Windows XP-computer probeert te verbinden. Als het een Windows 7-computer is, krijg je de melding niet.

Edit 2: de remote computer moet wel aanstaan.:smile:

Bijdrager
    kontol besar

ja o.k. ik kan dat schermpje wel negeren maar het enige wat ik kan is op ok klikken en dan weer een nieuwe poging wagen om opnieuw te proberen om verbinding te maken. de andere computer (server?)staat aan want boven op de pc kan ze wel verbinding ermee krijgen

Bijdrager
    Vinhelper

Weet je wat?

1: Zet boven de verwarming aan, of een straalkachel, en sluit ramen en deuren. Ga boven werken.
    2: Zet de pc gezellig beneden. Ga beneden werken.

Probleem in beide gevallen opgelost voor nu. Ga daarna uitvissen hoe die Remote Desktop werkt.:wink:

Geblokkeerd
    Anoniem

Ongetwijfeld heeft je vrouw dus, zoals ik al voorstelde, een VPN verbinding naar school die ze -ook- open zet voordat ze met Remote Desktop aan de slag gaat. Het lijkt me namelijk enorm sterk dat zo’n school een RDP server open zet om voor het hele Internet verbindingen te accepteren.

Volgens mij logt ze dus eerst in op het schoolnetwerk op een andere manier, voordat ze met Remote Desktop aan de slag gaat.

Check dat nog maar eens even:)

Bijdrager
    kontol besar

FAQ – Frequently Ask Questions: Can I use TS Gateway on a Mac?

ik heb nog even verder gezocht, want ik kon maar niet uitstaan dat het maar niet lukte.
    hoe ik bij onderstaand bericht ben gekomen weet ik niet maar ik heb zo’n gevoel dat onderstaand bericht & antwoord op mij van toepassing is, omdat de naam van de server begint met ts. (voor de volledigheid: ts.spon.nu:)
    Klopt mijn veronderstelling?

Question
    Can I use TS Gateway on a Mac?
    Answer
    Short Answer:
    No

Detailed Answer:
    To use TS Web Access, client computers must be running RDC 6.1. (RDC 6.1 [6.0.6001] supports Remote Desktop Protocol 6.1.) RDC 6.1 is included with the following operating systems:
    – Windows Server 2008
    – Windows Vista® with Service Pack 1
    – Windows XP with Service Pack 3

There is no RDC 6.1 for MAC. There is only RDC 2.0. As of now Remote Desktop Connection (RDC) 2.0 for Mac does not Support TS Gateway.

Bijdrager
    Ostinato

Oei. En nu nog uitleggen aan je vrouw.

Bijdrager
    kontol besar

Niks uitleggen aan mijn vrouw, gewoon zorgen dat ik ruzie krijg zodat ik kan zeggen “joh,zoek het lekker zelf uit”

Bijdrager
    Goodheart

Of je kunt proberen ruzie te krijgen met de systeembeheerder:-) Vraag ’s of er een OWA mogelijkheid is, dan kan ze al een heleboel doen. (Outlook Web Access).

Bijdrager
    Ostinato
    Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zeg: zoek toch maar even de -echte- instructies van de school, want de pagina die jij hebt gevonden hoeft helemaal niet relevant te zijn.

“TS” staat in deze voor “terminal server” en daar maak je inderdaad vaak verbinding mee. Maar dit heeft niet per se te maken met “TS Gateway”.

Bijdrager
    iep

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de school de machine heeft ingericht voor thuiswerken. Dan zijn dingen als vpn en het koppelen van de naam ts.spon.nu aan het juiste ip-adres al gedaan. De handleiding die je dan hebt is alleen maar eentje die zich toespitst op het daadwerkelijk verbinding maken met die terminal server zodat je thuis kunt werken. Dan wordt het ook knap lastig omdat je dan bij systeembeheer de benodigde gegevens moet gaan opvragen. Het kan dan zijn dat men uit veiligheidsoverwegingen je die niet zal verstrekken. Verder moet er bij systeembeheer natuurlijk ook kennis van OS X zijn en dat is dan ook nog maar de vraag. Je kunt een poging wagen om wat los te peuteren maar verwacht er niet al teveel van.

Wellicht is het ook beter om het probleem van de temperatuur gewoon op te lossen. Dat maakt zo’n ruimte een stuk prettiger, kun je ‘m ook regelmatiger gebruiken.

Geblokkeerd
    Anoniem

Daar dacht ik zelf ook al aan ja, Iep. Goed gedacht!

Bijdrager
    kontol besar

heel even met de systeembeheerder contact gehad, en zoals voorspelt nul op het rekest. had het idee dat hij er eigenlijk ook niks van wist, moest iemand van het hoofdgebouw voor komen(??) en het woord Apple werkte schijnbaar bevrijdend want daar kon hij telkens op terugvallen dat Apple helaas niet werd ondersteund(????) dan nog een partij geneuzel over veiligheid dat ik spontaan maar uiteindelijk een storing met de telefoon kreeg en de verbinding heb verbroken. helaas maar ik denk dat ik het maar moet opgeven.
    heb ik echter nog een vraag, deze server is zoals ik het dus goed begrijp op windows gebaseerd en dus enigszins beperkt voor Apple gebruikers. nu neem ik aan dat er ook servers zijn die gebaseerd zijn op OS X (of hoe je het ook mag noemen) is het bij deze servers dan ook zo beperkt voor windows gebruikers?
    Ik neem aan van niet.
    Nou goed, ik dank jullie allen voor de aandacht en de aangedragen tips en misschien tot een volgende keer.

Bijdrager
    Goodheart

Als je er nog tijd aan wilt besteden, zou je VirtualBox kunnen installeren en WXP Pro sp3 draaien. Daar zit de juiste versie van RDC bij.
    Overigens heb ik zo’n zelfde soort verbinding vanaf een Macbook met HS Utrecht zonder problemen werkend gekregen, dus het kan wel.

Geblokkeerd
    Anoniem

Geef nou maar gewoon toe aan je vrouw dat je er zelf niet in kan slagen om het “eventjes gauw” aan de praat te krijgen. Kunnen jullie gewoon weer samen op de bank knuffelen en belangrijkere dingen gaan doen.

Nogmaals, het probleem is helemaal niet per se dat je geen Windows gebruikt. Als je de server uberhaupt niet kan pingen, dan is het een netwerkprobleem, meer niet. Vandaar dat ik verwacht dat er nog een VPN verbinding nodig is.

Bijdrager
    iep

Ter aanvulling op cailin: als beheerafdeling moet je bepaalde keuzes maken om het allemaal beheerbaar en binnen het gestelde budget te behouden waarbij je helaas ook vaak nog eens met de wensen en eisen van het management/directie te maken krijgt. M.a.w. je staat als beheerder met de rug tegen de muur (net zoals de rest van de organisatie). Daardoor is het vaak helaas zo dat je dit soort dingen krijgt: alleen maar Windows supporten en om te zorgen dat alles in 1x fatsoenlijk werkt zelf bij de gebruiker de dingen die nodig zijn voor het thuiswerken inrichten. Simpelweg de makkelijkste en meest foutloze weg en daardoor ook de goedkoopste. Dat het technisch gewoon op OS X en Linux werkt is daar dan ondergeschikt aan.

Mocht je het echt met alle geweld op je Mac willen dan zul je naar boot camp of virtualisatie moeten grijpen waarbij je gewoon gebruik maakt van Windows.

@cailin: Dat de server niet te pingen is komt eerder doordat de gebruikte naam gewoonweg nergens bekend is en daar ook geen ip-adres bij gezocht kan worden om daar dan naar te pingen. Daarvoor moet je in het hosts bestand (/etc/hosts) een entry toevoegen. Nogal een veel gebruikt trucje omdat dns over vpn vaak niet bepaald een succes is.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.