30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)
  • Q:
    Bijdrager
    Statics

Help iBook G4 naar de hemel?

Ik heb dringend hulp nodig.

Ik herstartte mijn ibook G4 (1.33mhz 512mb 40 gyg hd) net en hij maakte het opstartgeluid maar verder ging hij niet. Puur zwart scherm. Na een tijdje kreeg ik et firmware scherm met de opties mac-boot en shut-down.

Ik toetste mac-boot in en toen kreeg ik een grijs scherm met in het midden een folder met het finder icoontje dat knipperde in een vraagteken.

Als ik mijn installatie cd erin druk en ik druk bij het opnieuw opstarten op c en ook op command c krijg ik nog steeds et firmware scherm.

Ik weet wat er mis is hij kan de finder/installatie niet vinden van mijn hd maar hoe moet ik nou verder en met welk commando start ik mijn installatie cd via firmware?

En kan ik toevallig nog bij mijn bestanden komen om ze ergens op te back-uppen?

Of wil dit zeggen dat ik mijn ibook weg kan gooien

AUB HHHHEEELLLLPPPP

Inactief
    Anoniem

heb je nog een andere mac thuis of bij familie/vrienden???

Bijdrager
    Statics

Nope ben de enigste met een mac anders had ik via de andere mac geprobeerd er in te komen.

Bijdrager
    JeePee

Als je de T lang ingedrukt houdt, krijg je dan een FireWire-icoon te zien? Als dat zo is, dan kun je nog makkelijk vanaf een andere schijf of Mac bij je data komen…:|

Bijdrager
    Statics

Zou et zo is proberen van die T.

Ff snel ander vraagje bij het knipperende finder/vraagteken blijft hij nu bij de finder staan (dus geen vraagteken meer) maar verder doet ie niets of moet ik wat doen of betekent dit helemaal niets?

Bijdrager
    972937

Gebruik duidelijke onderwerpen (titels).
    Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te beschrijven in een kort mogelijke, duidelijke titel
    Gaat het specifiek over een programma, zet dit er dan zo voor: [iPhoto].
    Fout: “Help!!”, goed: “Word wil niet opstarten sinds 10.4.7″

Bijdrager
    JeePee

Hij gaat niet verder met Enter?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Even rustig blijven. Niks aan de hand.

Je gegevens zijn niet weg.

EHBO:

1. Zoek een andere mac.
    2. Sluit je mac met een firewirekabel aan op de andere mac.
    3. Start jouw mac op met de T- toets ingedrukt.
    4. De andere mac ziet nu de jouwe als harde schijf.
    5. Sleep je gegevens naar het bureaublad van de andere mac.

Nu kan je je zorgen beginnen maken over je toestel.

Inactief
    Anoniem

Als er echt niks anders opzit, hd eruit halen en uitlezen op een pc (wel even een programma downloaden dat de pc hfs kan lezen).

Ik neem aan dat er gewoon een standard IDE/SATA inzit??

Anders heb je pech

@MoNdO GeNeRaToR:

De TS heeft geen andere mac

Bijdrager
    Statics

Ik stak net men usb-stick in de windows bak en godzijdank staat alles er wat ik nodig heb.

Nu verder met men ibook valt ie nog te reanimeren?

Bijdrager
    505

Als je geen andere Mac hebt, willen ze je wel helpen bij een Apple reseller. :D

Bijdrager
    Statics

Dus kan et niet zelf oplossen?

Dus je kunt via de firmware niet de cd opstarten?

Bijdrager
    JeePee

Probeer eerst eens met de T lang ingedrukt op te starten, dan weet je in ieder geval of je er nog makkelijk bij kan, zodra je een andere Mac hebt om aan te sluiten. Krijg je het FireWire-icoon te zien, dansend op het scherm?

Heb je een externe FireWire-schijf?

Bijdrager
    Statics

Ja ik heb een externe hd.

Als ik T bij het opstarten ingedrukt hou kom ik gelijk in het scherm open firmware met de opties mac-boot en shut-down.

Bijdrager
    JeePee

Hmmm…. Ik heb iets soortgelijks gezien bij een PowerBook 17″… Niet om je bang te maken, maar daar was het moederbord van kapot…

Ik ben bang dat je langs de dealer moet gaan…:?

Bijdrager
    Statics

Ja verdorie mijn logicboard is pas een jaar geleden vernieuwd. Incl nieuwe hd (omdat ze dachten dat de vorige problemen een blauw scherm aan de hd lag dus niet en die hebben ze er ook niet uitgehaald) dus ik heb vorig jaar eind februari een nieuw logicboard en nieuwe hd erin gekregen.

En hij is al buiten de garantie.

Bijdrager
    back2mac

Heb je al geprobeerd je PRAM en NVRAM te resetten ?
    option + command p + r (pas na de 2e gong loslaten)

lange uitleg:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

doet soms wonderen. :innocent:

Bijdrager
    JeePee

Ik duim voor je.:|

Bijdrager
    Statics

Jepz. Werkt ook niet

Bijdrager
    JeePee

Ik wil je graag hoop geven, maar ik ben bang… Ik zou langs de dealer gaan. Als het meevalt, dan kunnen zij je dat hopelijk vertellen…:oops: Succes in ieder geval.:(

Bijdrager
    back2mac

buiten het bovenstaande, rustig blijven.

Op zich geen probleem als je book opstart in open firmware.

Dit houdt eigenlijk in dat:

je na je POST (power on self test) en de gong in een ‘werkend’ systeem bent gekomen,
    hetzij in de open firmware prompt.

Als je logic board om zeep is gebeurd dit niet (althans niet altijd).
    Op de prompt is het mogelijk om commando’s in te typen (andere behalve mac-boot en shut-down)

bv.
    reset-nvram
    gevolgd door
    reset-all

lange uitleg
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42642

Bijdrager
    Statics

Hey ik heb net nogmaals de T ingedrukt en nu komt er een groot geel firmware icoon dat glijd als een screensaver over het scherm

Wat moet ik nu doen?

Bijdrager
    JeePee

Oef, dat klinkt al beter.:D

Heb je een systeem op je externe schijf staan? Dan zou je iBook daar van op kunnen starten… Je moet dan die schijf aansluiten via FireWire en opnieuw opstarten, maar dan met ALT ingedrukt, net zolang totdat je 2 schijven te zien krijgt. Kies de externe en druk op Enter. Succes.:mrgreen:

Bijdrager
    Statics

Ik heb een lacie 250 gb hfs geformateerd. Ik heb er geen systeem opstaan. En ik heb ook geen firmware kabel.

Bijdrager
    back2mac

nogmaals, rustig blijven

er zijn nog meer commando’s op de Open firmware prompt.
    zoals
    printenv en dergelijke.

Laat je bookje even staan op die prompt.
    tik af en toe een commando in, als je bookje niet ‘vastslaat’ dan is de kans groot dat je logic board goed is en er een ander probleem is.

Kijken we zo verder met het gebruiken van een externe firewire schijf.

Bijdrager
    Statics

Het lijkt wel of et hier spookt (doet het ook maar dat terzijde:P ) Ik kreeg de het grote gele firmware logo maar hij deed niets verder. Ik dacht cd erin nog 1 keer kijken opnieuw opstarten en c ingedrukt houden en wat denkje het scherm kleurt grijs en et apple logo komt en et wieletje begint te draaien. Wat is nu verstandig? Gewoon OSX helemaal opnieuw installeren? Dus alles wissen?

Bijdrager
    back2mac

die laatste was boter na de vis . . . .. .

Bijdrager
    JeePee

Hij zit inmiddels met een FireWire-icoon dansend op z’n scherm, Back2mac en kan dus niets meer intoetsen, zolang hij niet meer opnieuw opstart. :D

Ah, er is in de tussentijd weer wat veranderd…:P

Bijdrager
    back2mac

wacht

Bijdrager
    JeePee

Ik zou als de wiedeweerga een goede backup/kloon maken van je interne schijf.:roll: Ikzelf gebruik daarvoor SuperDuper!, maar volgens mij wil Back2mac nog wat zeggen…:D

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.